Osio 4: Taloudellinen kestävyys 

Verkkokurssin tämä osio koostuu videoluennosta (n. 75 min.) sekä lisämateriaaliin tutustumisesta. Luennoitsijana toimii kestävyystutkija Riina Bhatia (VTT / Kestävyystieteen instituutti (HELSUS) / Helsingin yliopisto). 


1) Katso osion luento tästä

Voit katsoa osion luennon alta tai tästä linkistä: https://youtu.be/t_z10mhQBEg

Jos haluat katsoa luennon osissa, on tässä apuja siihen:

  • Taloudellinen kehitys ja sen kestämättömyys (luennon alku)
  • Riittämättömät ratkaisut alkaa kohdasta 21:24
  • Uudet keinot käyttöön alkaa kohdasta 40:08

2) Luennon materiaalit

2.1 Luennon diat

Riina Bhatian luennon diat löydät pdf-muodossa täältä osa 1, osa 2 ja osa 3.

2.2 Joitakin luennolla esiin nostettuja linkkejä

2.3 Kuvagalleria

Tästä kuvagalleriasta löydät Riinan luennolla näytettyjä kuvaajia, joita voit käyttää opetuksessa. Valitettavasti osa kuvista on hiukan huonolaatuisia. Pahoittelut!


3) Tehtäviä

3.1 Reilun ja kestävän talouden aloitteet -harjoitus

Ohje opettajalle:

  • Jaa luokka n. neljän henkilön pienryhmiin.
  • Tulosta tästä jokaiselle pienryhmälle “kortit”. Valitse tulostusasetus “6 pages per sheet”. Leikkaa tulosteet irrallisiksi korteiksi. Osassa korteista on termi, osassa termin selitys.

Ohje oppilaille:

  • Tutustukaa pienryhmässä kortteihin. Yhdistäkää reilun ja kestävän talouden aloite (termi) ja sen kuvaus.
  • Käykää sitten läpi kaikkien korttien kuvaus. Kootkaa lista erilaisista teemoista, joita aloitteissa käsitellään.
  • Mitkä eri tahot ovat tehneet korteissa kuvattuja aloitteita? Kootkaa lista.
  • Mitkä aloitteista ovat samankaltaisia ja missä taas on eroja? Järjestelkää kortteja pöydällä siten, että samankaltaiset aloitteet ovat lähellä toisiaan ja erilaiset kauempana.
  • Vinkki! Jos aikaa on, voitte myös etsiä aloitteista lisätietoa netistä. Näin ymmärrätte niitä paremmin. Hyvä aloituspaikka on Sitran julkaisema muistio Tavoitteena reilu ja kestävä talous, josta korttien tekstit ovat peräisin.

BMOL ry on tehnyt tehtävän Näkymiä kestävään tulevaisuuteen -verkkokurssia varten.


3.2 Kestävän talouden ratkaisut -harjoitus

Tehtävässä pohditaan kestävän talouden ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia.

  • Luokka jaetaan 7 pienryhmään.
  • Jokainen ryhmä pohtii yhden ratkaisun hyviä ja huonoja puolia ja kokoaa niistä mahdollisimman pitkän listan.
  • Lopuksi ryhmät valitsevat yhden keskeisimmän puolen ja yhden keskeisimmän huonon puolen ja esittelevät ne muulle luokalle.

Kestävän talouden ratkaisuja:

  • Tavoitellaan talouskasvun sijasta hyvää elämää ja oikeudenmukaisuutta.
  • Säädellään laeilla tuotteiden tuotantoa, jotta niistä tulee kestävämpiä (mm. pidemmät takuuajat, oikeus korjaukseen ja korjattavuuden varmistaminen)
  • Kielletään ympäristölle haitallisten tuotteiden mainonta (fossiilimainonta, punainen liha sekä muut ekologisesti haitalliset tuotteet)
  • Siirrytään tuotteiden omistamisesta niiden käyttämiseen (esim. yksityisestä (sähkö)autoilusta julkiseen liikenteeseen ja yhteiskäyttöön)
  • Vähennetään hallitusti ympäristön kannalta tuhoisaa teollisuutta (esim. lihan tuotanto – tuet alas, verot ylös, yksityiskoneiden ja katumaastureiden tuotannon kieltäminen)
  • Poistetaan kokonaan kulutustuotteiden hävikki (esim. vaatteet ja ruokahävikki)
  • Otetaan kehityksen tavoitteeksi talouskasvun sijaan kohtuus ja materiaalitehokkuus (esim. teknologia- ja energiapolitiikka)

BMOL ry on tehnyt tehtävän Näkymiä kestävään tulevaisuuteen -verkkokurssia varten. Ratkaisuehdotukset on poimittu tutkija Riina Bhatian luentomateriaaleista.


3.3 Kapitalismin purkkaviritys hajoaa – artikkelitehtävä

  • Lue Voima-lehdessä ilmestynyt artikkeli Kapitalismin purkkaviritys hajoaa – talousopissa muutos.
  • Kerää artikkelista 10 kiinnostavaa talousajatteluun liittyvää faktaa, ajatusta tai näkökulmaa.
  • Jakautukaa pareihin. Vertaile keräämisiä näkökulmia parin kanssa. Valitsitteko samoja vai eri näkökulmia? Miksi pidätte valitsemianne näkökulmia kiinnostavina?

Tehtävä on tehty Toivoa ja toimintaa -hankkeessa Voima-lehden artikkelin pohjalta.


3.4 Donitsitalous – infograafin tulkintatehtävä

Tutustu donitsitalouteen katsomalla olevaa kuvaa sekä lukemalla aiheesta osoitteesta donitsitalous.fi

  • Termi donitsitalous ei viittaa leivonnaisiin. Mitä termi tarkoittaa ja mihin se viittaa?
  • Mistä asioista muodostuu donitsitalouden sosiaalinen perusta?
  • Mistä asioista muodostuu donitsitalouden ekologinen katto?
  • Millainen on donitsitalousmallin mukaan tila, jossa ihmiskunnan on mahdollista kukoistaa?
  • Miten talousajattelu liittyy donitsimalliin?

Vinkki! Tehtävän aluksi voidaan katsoa aihetta alustava video Talous on rikki – ratkaisuksi donitsi! (kesto 3 min., julkaisija Matleena Käppi) tai How do we create a better economy? (The Doughnut Theory, kesto 6 min., julkaisija TED-Ed).

Tehtävä on tehty Toivoa ja toimintaa -hankkeessa.


3.5 Kiertotalouden perusteet

Katso video On aika siirtyä kiertotalouteen (3 min, Talous ja nuoret TAT) ja vastaa kysymyksiin.

a) Mikä on uusi tapa ajatella hyvinvointiamme ja miksi?
b) Mitä hyviä ratkaisuja autoilun aiheuttamiin haasteisiin voisi olla?
c) Mitkä ovat neljä tehokasta kiertotalouden keinoa?
d) Miten luonnonvarat saadaan pysymään mahdollisimman pitkään kierrossa arjen kulutuksessa?

Keskustele vierustoverin kanssa / pienryhmässä: Millaisia kestäviä kulutuksen ja kiertotalouden valintoja sinä jo teet? Mikä sinua estää ja mikä kannustaa tekemään kestäviä valintoja?

Videon on julkaissut Talous ja nuoret TAT. Tehtävän on videon pohjalta tehnyt BMOL ry. Tehtävä on osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä maailmankauppa? -tehtäväpakettia.


3.6 Lisää tehtäviä

Lisää kestävään talouteen liittyviä tehtäviä löydät mm. seuraavista tehtäväpaketeista:


4) Kurkistus videokirjastoon

Tähän on nostettu muutama erityisen kiinnostava kestävää taloutta käsittelevä lyhyt video. Lisää kiinnostavia videoita löydät Kestävän kehityksen opetusvideokirjaston kohdasta Tietoa taloudellisesta kestävyydestä.


5) Kuittaa osio 4 suoritetuksi. Kiitos kun muistat tehdä tämän!

Tästä linkistä pääset kuittaamaan kurssin tämän osion suoritetuksi. Täytä tämä lomake, kun olet katsonut osion videoluennon ja tutustunut muihin osion materiaaleihin valitsemallasi tarkkuudella. Kuittaaminen vaatii ainoastaan nimesi ja sähköpostiosoitteesi kirjoittamisen. 


6) Siirry seuraavaan osioon

Alla olevasta linkkilistasta pääset siirtymään verkkokurssin muihin osioihin.