22 nopeaa tapaa vaikuttaa kestävän kehityksen puolesta

Kuva: Nick Fewings / Unsplash

Kestävän kehityksen mukaisen maailman rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Aina ei kuitenkaan tarvita valtavia projekteja, vaan jokaisella pienelläkin vaikuttamisteolla on merkitystä ja ne vievät asioita oikeaan suuntaan. 

Tälle sivulle on koottu 22 vinkkiä nopeisiin vaikuttamistekoihin kestävän kehityksen puolesta. Useimmat näistä saat tehtyä vartissa ja tunnissa pääset jo tosi pitkälle! Vinkit sopivat niin nuorille kuin aikuisillekin. Valitse siis itseäsi kiinnostava kestävän kehityksen aihepiiri ja ryhdy hommiin!

1. Keskustele

Oman tuttavapiirin kanssa keskustelu voi olla yllättävän tehokasta vaikuttamista, käydäänpä keskustelua sitten kasvotusten tai millä tahansa somekanavalla.

Lisäksi erityisesti twitterissä voit haastaa keskusteluun mukaan niin ministereitä, kansanedustajia, yritysjohtajia, tutkijoita, järjestöjen edustajia kuin lehtitalojen johtajiakin tägäämällä, eli merkitsemällä heidät keskustelun osaksi. 

Muista, että räyhääminen on harvoin tehokasta vaikuttamista. Keskustellessasi pysy ystävällisenä ja kohteliaana ja perustele mielipiteesi hyvin. Älä provosoidu, vaikka keskustelukumppanisi sitä yrittäisi, älä hauku, äläkä mene henkilökohtaisuuksiin. Hyvä peukalosääntö on, että somessa ei kannata sanoa asioita, joita et sanoisi kasvotustenkaan.

2. Tee meemi

Meemit ovat nopeasti toteutettava, ajan hermolla oleva ja hyvin tehtynä helposti somessa leviävä viestimistapa. Mikä aihepiiri sinua mietityttää, ärsyttää tai innostaa juuri nyt? Kerro se meemillä! Kirjoita Googleen sana meme generator ja etsiydy johonkin generaattoriin (esim. imgflip.com). Valitse sopiva kuva ja kirjoita siihen naseva teksti. Levitä valmiita meemejä omassa somessasi sekä koulun tai työpaikan somessa!

HUOM! Meemin tekeminen tietokoneella on helppoa! Jos se ei ole sinulle tuttua, voit katsoa ohjeet tästä videomuotoisesta ohjeesta.

Tämä meemi kertoo elektroniikan päästöistä ja eri brändien vertailusta. Meemi on tehty Kännyköitä ja vastamainontaa -työpajassa Mäkelänrinteen lukiossa.

3. Lelujen tai kenkien mielenosoitus

Aina mielenosoitukseen ei tarvitse osallistua itse, vaan hommaan voidaan valjastaa kengät, legoukot, barbit tai vaikka pehmolelut. Kerätkää tai tehkää itse osallistujien joukko ja valmistakaa heille nasevat mielenosoituskyltit. Lelut voivat osoittaa mieltä esimerkiksi koulun tai työpaikan aulassa tai somessa. Kenkien mielenosoituksesta voit inspiroitua esim. täällä.

Lego-ukot kampanjoivat Helsingissä heinäkuussa 2014. Kuva: Greenpeace / Miikka Pirinen.

4. Japanilainen lakko

Japanilaisessa lakossa työntekoa jatketaan normaalisti, mutta samalla osoitetaan mieltä esimerkiksi kantamalla lappua kaulassa. Lakkoilla voi milloin vain, esimerkiksi perjantaiaamupäivisin  #FridaysForFuture -mielenosoitusten aikaan.

5. Allekirjoita vetoomus

Eräs tehokas viestintätapa on ison ihmisjoukon mielipiteen välittäminen sopivalle taholle. Järjestöt tekevät tätä esimerkiksi keräämällä nimiä vetoomuksiin ja luovuttamalla ne poliitikoille tai yrityksille, jotka tekevät asiaan liittyviä päätöksiä tai lakialoitteita. Yleensä vetoomuksen voi allekirjoittaa ilman tunnistautumista tai rekisteröitymistä mutta omalla nimellä.

Monet järjestöt keräävät jatkuvasti tai ajoittain nimiä eri aiheisiin liittyviin vetoomuksiin. Tarkista, onko sinulle tärkeällä järjestöllä parhaillaan käynnissä vetoomuskampanjaa. Voit mennä suoraan järjestön (esim. Amnesty, WWF, Greenpeace, Pelastakaa lapset, Ihmisoikeusliitto, Hiilivapaa Suomi, Finnwatch, SEY Suomen Eläinsuojelu, Oikeutta Eläimille, Avaaz jne.) verkkosivustolle tai kirjoittaa hakukoneeseen järjestön nimen ja sanan vetoomus.

6. Jaa uutinen

Uutisen jakaminen on helppo tapa nostaa asioita ihmisten tietoisuuteen ja keskusteluun. Jakamisen vaikutus kasvaa, kun kirjoitat postaukseesi omin sanoin alustuksen, jossa kerrot esimerkiksi sen, miksi halusit uutisen jakaa tai miksi sen aihe on mielestäsi tärkeä. 

7. Lähetä viesti päättäjälle

Monet poliitikot toivovat jatkuvaa, avointa keskustelua kuntalaisten ja kansalaisten kanssa sekä tekevät mielellään päätöksiä, joita tietävät nykyisten tai tulevien äänestäjiensä kannattavan. Siksi poliitikkoihin kannattaa olla yhteydessä!

Helpoiten yhteydenotto käy sähköpostilla. Kansanedustajien, europarlamentaarikoiden ja kunnan- tai kaupunginvaltuutettujen yhteystiedot löytyvät avoimesti netistä. Viestin tai palautteen on oltava asiallinen ja rakentava, jotta sillä olisi oikeasti vaikutusta. Ystävällinen yhteistyö ja kannustaminen on suotavaa, mutta toisaalta meillä on oikeus ja velvollisuuskin vaatia päättäjiltä vastauksia epäselviin kysymyksiin sekä riittävän kunnianhimoisia päätöksiä paremman maailman puolesta. 

8. Anna palautetta yritykselle

Palautteella on merkitystä, oli se sitten kiitos toimivasta palvelusta tai turhautunut kehitysehdotus huonosta palvelusta. Kysy ja kiitä kahvilassa ja ravintolassa Reilun kaupan tuotteista, kasvisruoasta, luomutuotteista jne. Lähetä yritykselle kyselyä esimerkiksi raaka-aineiden alkuperästä ja eläinten oikeuksista tai anna palautetta tuotteiden kestävyydestä. Palautetta voi yleensä antaa paikan päällä kaupassa, puhelimitse, verkossa tai postitse. 

Ruokakauppaan voi jättää eräänlaista palautetta myös korttelitoiveen muodossa. Pyydä lähikauppaan myyntiin sen valikoimasta puuttuva kestävä tuote! Kysy ohjeet korttelitoiveen (tms.) jättämiseen kaupan myyjältä tai selvitä ne netistä.

9. Valokuva- tai videomielenosoitus somessa

Kuvien ja visuaalisen vaikuttamisen merkitys mediassa on kasvanut, ja ihmiset pysähtyvät helpommin sellaisen viestin äärelle, jossa on käytetty esim. laadukasta valokuvaa. Jos kuvassa on mukana ihmisiä, sen kiinnostavuus lisääntyy usein entisestään.

Mielenosoituksissa kyltit ovat tärkeä viestimistapa. Tee itsellesi mielenosoitukseen sopiva kyltti, kuvaa itsesi sen kanssa ja jaa kuva somessa! Kuvan voi tehdä yksin tai yhdessä. Koulu tai työpaikka voi kerätä kuvia yhteen, tehdä niistä kollaasin ja jakaa omissa viestintäkanavissaan, vaikka kuvat olisi otettu yksittäisten ihmisten kotoa käsin!

Jos videot ovat sinulle luonteva tapa viestiä asioita, voit myös kuvata videon, jossa kerrot sinulle tärkeästä aiheesta.

Hiilivapaa Suomi -kampanjan aktiivit vaativat tällä kuvalla energiayhtiö Fortumia luopumaan hiilivoiman käytöstä.
Kuva: Ansku Holstila
Vaikuttaa voi myös kannustamalla! Tässä mallia näyttävät Toivoa ja toimintaa -leiriläiset kesällä 2021.

10. Vastaa kyselyihin

Otakantaa.fi on kansalaisten, järjestöjen ja viranomaisten keskinäistä vuoropuhelua ja osallistumista tehostava verkkopalvelu. Palvelun tarkoituksena on helpottaa kansalaisvaikuttamista ja tiedonsaantia sekä lisätä päätösten valmistelun ja päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja parantaa niiden laatua. Palvelun kautta voit vastata viranomaisten kyselyihin erilaisista teemoista. Selvitä, minkälaisia sinua kiinnostavia kyselyitä on parhaillaan menossa ja vastaa!

11. Tykkäile ja kommentoi somessa

Esimerkiksi Facebook toimii siten, että siellä julkaistut postaukset näkyvät sitä paremmin, mitä enemmän niistä on tykätty (tai reagoitu sydämin tai hymiöin), niitä on kommentoitu ja jaettu. Jos näet somessa kiinnostavan, kestävää kehitystä edistävän postauksen, tykkää, kommentoi ja/tai jaa se!

Kannattaa reagoida somessa myös brändien mainoksiin ja vastuullisuusviestintään tarpeen mukaan kriittisesti tai kannustaen: tykkää, kommentoi, jaa jne.

12. Kirjoita viestisi katuun

Katuliiduilla kirjoittaminen tai piirtäminen on edullinen ja helppo tapa tarjota ohikulkijoille ajattelimisen aihetta. Valitkaa turvallinen paikka (esim. kävelytie, tori tai aukio) ja kirjoittakaa tai piirtäkää katuun ajattelemisen aiheita tai viestejä. Pelkkä sanojen kokoelmakin voi tarjota ajatuksen ruokaa – tai ehkä voitte sirotella lähialueelle kestävän kehityksen tavoitteita?

Toivoa ja toimintaa -leiriläisiä mietittyviä kestävän kehityksen aiheita kadulla kesällä 2021.

13. Osallistu sosiaalisen median kampanjoihin

Monilla some-kampanjoilla levitetään tietoa ja vaikutetaan. Esim. Eettisen kaupan puolesta ry:n Lempivaatteeni-kampanjassa ihmiset postaavat somessa tarinoita vaatteistaan ja kampanjan videoita. Kansainvälisessä Vaatevallankumous-kampanjassa taas postataan somessa kuvia vaatteista ja kysytään vaatemerkeiltä, kuka vaatteet on tehnyt. Mihin sinulle tutun järjestön tai muun toimijan parhaillaan käynnissä olevaan kampanjaan haluaisit itse osallistua jakamalla kampanjan materiaaleja tai tuottamalla omaa sisältöä?

14. Osallistu järjestöjen toimintaan, liity jäseneksi tai lahjoita

Monet kansalaisjärjestöt tekevät valtavan tärkeää työtä edistäen ihmisoikeuksia, vaikuttaen ympäristöasioihin tai puolustaen eläinten oikeuksia. Minkä järjestön toimintaa sinä haluaisit erityisesti tukea tai minkä toimintaan osallistua? Yksinkertaisimmillaan voit tukea järjestöä jakamalla sen materiaaleja somessa tai suoraan tutuille, jotka voisivat niistä hyötyä.

15. Tue ehdokasta

Vaalit (mm. kunnallis- ja eduskuntavaalit) ovat tärkeitä vaikuttamisen paikkoja. Tuhannet suomalaiset edistävät vaalien aikaan poliittista keskustelua ryhtymällä itse ehdokkaiksi. Useimmat heistä osallistuvat politiikkaan vapaa-ajallaan ja omalla kustannuksellaan. He tarvitsevat apuasi! Hyvää ehdokasta voi tukea rahallisesti, tarjoamalla apuaan kampanjointiin tai jakamalla ehdokkaan viestejä somessa. Mikä on sinulle sopiva tapa tukea ehdokasta?

16. Tee tai jaa vastamainos

Vastamainokset ovat parodioita mainoksista. Mainosten kieltä käyttämällä ja huumorin avulla vastamainoksissa kommentoidaan kulutusyhteiskunnan ongelmia, kuten tuotannon ympäristöhaittoja, eettisiä ongelmia tai ihmisoikeusloukkauksia. Voit herättää ajatuksia ja keskustelua jakamalla esim. somessa vastamainoksen. Löydät niitä esimerkiksi Häiriköt -päämajan Facebook-sivulta tai Voima-lehden verkkosivulta. Täältä löydät vinkkejä ja ohjeita oman vastamainoksen tekemiseen ja täällä on ohje, kun haluat suunnitella vastamainoksen bussipysäkille!

17. Kehu kaveria

Onko ystäväsi, tuttavasi, työkaverisi ja julkisuudesta tuttu henkilö aktiivinen kestävän kehityksen teemojen edistäjä? Kiitä ja kannusta häntä! Voit kertoa kehun kasvotusten tai lähettää sen somen välityksellä, sähköpostilla tai vaikka postikortilla. Kehu voi olla sopivana hetkenä yllättävänkin tärkeä voimavara ja toiminnan jatkamisen kannustin.

Kuva: Priscilla Du Preez / Unsplash

18. Kerro tuotevinkki tai jaa lempireseptisi

Voimme vaikuttaa omilla ostovalinnoillamme jonkin verran, sillä yritykset muokkaavat markkinointiaan ja valikoimiaan myös kulutustilastojen perusteella. Vaikutus kuitenkin kasvaa, kun kerromme valinnoistamme muille, perustelemme valintojamme, jaamme tietoa ja innostamme tai kannustamme muita kestävien valintojen tekemiseen. Some on tässä hyvä apuväline! Mikä on sinun arkesi pelastava eettinen ja ekologinen tuote, suosikkikasviproteiinisi tai paras tuntemasi vegaaniresepti? Kerro siitä muille!

19. Edistä kestäviä ruokavalintoja omassa lähiympäristössäsi

Esimerkiksi Reilua kauppaa voi kampanjoida kuka tahansa: voisiko kotipaikkakuntasi koulu, seurakunta tai kunta suosia Reilun kaupan tuotteita? Voisiko koulu- tai työpaikkaruokailussa lisätä kasvisruokaa antamalla palautetta? Lähetä sopivalle taholle viesti ja pyydä!

Kestäviä ruokavalintoja voi edistää myös lähipiirissä: ehkä voit opettaa äitiäsi valmistamaan suosikkivegaaniateriasi tai voitte pitää ystävien kanssa maistajaiset, joissa valmistatte yhdessä ruokaa erilaisista kasviproteiineista?

20. Osallistu mielenosoitukseen

Mielenosoitus on tapa ilmaista tukensa jollekin asialle menemällä fyysisesti mukaan mielenosoitukseen. Koronarajoitusten hellittäessä järjestetään jälleen myös live-mielenosoituksia, seuraa esim. järjestöjen viestintää ja osallistu sopivan tilaisuuden tullen!

Kuva: Markus Spiske / Unsplash

21. Kirjoita muistokirjoitus

“Muistokirjoitus eli nekrologi on sanomalehdessä julkaistava kirjoitus edesmenneestä merkkihenkilöstä. Se antaa yleisesityksen henkilön elämänvaiheista ja pyrkii asettamaan oikeisiin mittasuhteisiin tämän merkityksen sillä elämänalueella tai niillä elämänalueilla, joilla tämä on varsinaisesti merkittävimmän elämäntyönsä tehnyt. Nekrologit kirjoitetaan yleensä kunnioittavassa sävyssä.” (Wikipedia)

Muistokirjoitus voidaan kirjoittaa esimerkiksi Suomesta kadonneelle eliölajille (ks. esim. uhanalaisuusarvio, eli Punainen kirja, hakkuualueelle tai muulle kestävän kehityksen myötä kadonneelle tai katoamassa olevalle asialle.
Kirjoitukset voi julkaista esim. somessa tai niistä voi koota näyttelyn seinälle.

22. Kirjoita ja jaa runo

Runoillakin voi vaikuttaa maailmaan ja kestävästä kehityksestä käytävään julkiseen keskusteluun! Voit valita runon aiheen ja tyylin vapaasti. Jos aloittaminen tuntuu vaikealta, löydät Toivoa ja toimintaa -sivuston tunnetehtävien joukosta kaksikin helppoa runotehtävää: Runo tai laulu omasta ilmastotunteesta -tehtävässä hyödynnetään valmiita tekstipätkiä ja Runoja toivosta ja paremmasta maailmasta -tehtävässä runoja kirjoitetaan yhdessä. Muista, että runon kirjoittaminen ei itsessään ole vaikuttamista. Runo voi vaikuttaa vain, kun se luetaan tai jaetaan muiden nähtäväksi tai kuultavaksi!

Tämä runo syntyi pikavauhtia Tunne- ja vaikuttamistaidot kestävyyskasvatuksessa -kurssilaisten yhteistyönä.

Lisää vinkkejä!

Vinkit on kerätty seuraavista Toivoa ja toimintaa -vaikuttamismalleista, sekä Open ilmasto-oppaasta. Samoista paikoista löydät myös lisää vaikuttamisvinkkejä!

10+3 ideaa koulun ilmastotoimintaan, jos lakko tuntuu hankalalta (Open ilmasto-opas)

Nuorikin voi vaikuttaa politiikkaan (Toivoa ja toimintaa)

Netissä voi vaikuttaa monella tavalla (Toivoa ja toimintaa)

Muuta maailmaa vaikuttamalla kuluttajana ja skarppina kansalaisena (Toivoa ja toimintaa)

Kuva: Guillaume de Germain / Unsplash

Lisää blogissa

Toivoa ja toimintaa NUORI24 -messuilla

NUORI2024 – valtakunnalliset nuorisotyön päivät järjestetään Tampere-talolla 24.-25.4.2024. Biologian ja maantieteen opettajien liiton Toivoa ja toimintaa -hanke on mukana messuilla! ...

Agenda 2030 -tavoitteet selkokielellä

Agenda 2030 -toimintaohjelman alatavoitteet sisältävät paljon kiinnostavaa lisätietoa kestävästä kehityksestä. Toisinaan tavoitetekstit ovat kuitenkin vaikealukuisia. Ne sisältävät vaikeita asioita ja ...