Mikä maailmankauppa?

Tämä on maailmankauppaa ja kuluttamista käsittelevä tehtäväpaketti, joka soveltuu nuorille yläkouluikäisestä alkaen. Paketti koostuu lyhyestä opetusvideosta, diaesityksestä ja 15 tehtävästä valmiine materiaaleineen. Maailmankauppaa käsitellään tehtäväpaketissa tavalla, joka soveltuu monien oppiaineiden oppisisältöihin sekä monialaiseen oppimiseen ja nuorten vapaa-ajantoimintaan. Tällä sivulla puhutaan opettajasta ja oppilaista.

HUOMIO! Tämä on opettajan sivu, joka sisältää tärkeitä lisäohjeita ja taustatietoa. Tiiviimpi oppilaan ohjesivu löytyy täältä. Tehtävien numerointi on molemmissa sama.

Taustatietoa

Maailmankauppa ja kulutus herättävät kiinnostavia kysymyksiä, sillä eri tuotteiden valmistus vaatii paljon raaka-aineita, energiaa ja työntekijöitä.  Maailmankauppa onkin mainio esimerkki systeemistä, joka yhdistää maailman alueita, luonnonvaroja, infrastruktuuria ja ihmisiä suureksi verkostoksi. Kulutuksen kautta oma elämämme yhdistyy muiden ihmisten ja eläinten elämään eri puolilla maailmaa.

Maailmankaupassa tarvitsemme muutoksen kohti vastuullisempaa kuluttamista, tuotantotapoja ja yritystoimintaa. Onneksi vaikuttamisen tapoja kestävän kehityksen puolesta on paljon!

Tällä videolla globaalikasvatuksen asiantuntija Eeva Kemppainen kertoo maailmankaupasta, vaatteiden elinkaaresta ja vaikuttamisen tavoista.

Mikä maailmankauppa? -videolle (kesto 5:09) olemme koonneet keskeisiä asioita maailmankaupasta, vaatteiden elinkaaresta ja kuluttajavaikuttamisen tavoista.

Diaesityksessä on osittain sama sisältö kuin videollakin, mutta lisäksi siinä käsitellään Agenda 2030 -ohjelmaa ja vaikuttamisen tapoja. Voit katsoa diaesityksen tästä (pdf) tai ladata alta (ppt). Sitä saa vapaasti käyttää ja muokata omiin tarkoituksiin sopivaksi.

15 tehtävän otsikot näet alta. Tehtävät on teemoiteltu väliotsikoiden alle, jotta kokonaisuus on helpompi hahmottaa. Tehtävälistan lopussa näet myös vinkkejä jatkoon. Pääset haluamaasi tehtävään skrollaamalla sivua alaspäin tai suoraan klikkaamalla tehtävän otsikkoa tehtäväluettelosta. Samalla saat selaimen osoiteriville tehtävän oman linkin. Tätä toimintoa kannattaa hyödyntää etenkin oppilaan ohjesivulla, jos haluat jakaa jonkin tietyn tehtävän oppilaille suoraan!

Tehtävien kesto on 15-25 minuuttia, mutta voit muokata laajuuden omaan opetukseen sopivaksi: opettajan sivulla näet tehtävissä erilaisia vaihtoehtoja toteutukseen ja purkuun.

Tehtäviä saa käyttää vapaasti erilaisiin tarkoituksiin, ja niitä saa myös muokata paremmin omaan käyttöön soveltuvaksi. Lähteenä voi mielellään mainita Toivoa ja toimintaa -hankkeen. Myös videon näyttäminen eri yhteyksissä on sallittua ja toivottavaa!

Inspiroivia oppimisen hetkiä maailmankaupan kysymysten äärellä!

Maailmankauppa ja vaatteet

Tehtävä 1. Käsitteitä maailmankaupasta

Katso video Mikä maailmankauppa? ja etsi lisätietoa. Selitä, mitä käsitteet tarkoittavat.

a) maailmankauppa b) tuotteen elinkaari c) pikamuoti d) kiertotalous e) uusiokäyttö

Lisätehtävä: Mitä tarkoittavat elämiseen riittävä palkka ja yritysvastuulaki? Entä mikä ero on kaupalla ja brändillä?

Tehtävä 2. Kuluttajazombit pikamuotiostoksilla

B-kohdassa käytettävä tunnesanalista löytyy kuvana ja tulostettavana pdf-tiedostona. C-kohdassa kannattaa näyttää lauseet yksi kerrallaan esimerkiksi powerpointin kautta.

Tehtävän ohje:

a) Zombien sijaan tarvitsemme vastuullisia kuluttajia. Pikamuotia vastaan voi vaikuttaa monenlaisilla tavoilla. Katso video Shop till you Drop Dead official trailer (2 min) ja vastaa kysymyksiin.

  • Missä tempaus toteutettiin, ja ketkä sen toteuttivat?
  • Mihin asiaan tempauksella halutaan vaikuttaa? 
  • Miksi pikamuoti on huono asia?
  • Oliko tempauksen ja videon tekeminen mielestäsi hyvä idea vai ei? Miksi?

b) Minkälaisia tunteita videon katselu sinussa herätti? Tutki tunnesanalistaa ja valitse ainakin viisi videon sinussa herättämää tunnetta.

c) Tässä harjoituksessa tutustutaan kirjoittamisen avulla omiin ajatuksiin ja tunteisiin, jotka liittyvät ylikuluttamiseen yhteiskunnassamme.  Opettaja näyttää ja lukee ääneen lauseiden alkuja yksi kerrallaan. Sinun tehtäväsi on kirjoittaa lauseen alut ylös ja jatkaa kirjoittamalla aloituksen herättämiä ajatuksia ja tunteita. Jokaisesta lauseen alusta kirjoitetaan yhden minuutin ajan. Tarkoituksena on kirjoittaa ilman sensuuria eli juuri sitä, mitä mieleen juolahtaa. Kirjoituksia ei tarvitse näyttää kenellekään.

Kun ajattelen ylikuluttamista…

  • minua mietityttää tai huolestuttaa…
  • minua suututtaa tai turhauttaa…
  • tunnen myötätuntoa…
  • toivoisin, että tulevaisuudessa…

Lisätehtävä: Lue Voima-lehden artikkeli Kuluttajazombit keskuudessamme.

Tehtävä 3. Lempivaatteen tutkiminen

Pyydä tuomaan lempivaate mukaan tai tutkimaan sitä kotona. Lähiopetukseen kannattaa ostaa puuvillaa, jota voi usein ostaa tai tilata kukkakaupoista – pumpulimaisen puuvillan kukan ja sen siementen koskettaminen tuo oppimiseen pehmeyttä ja konkretiaa.

Tehtävän ohje:

Ota esille oma lempivaatteesi ja vastaa kysymyksiin.

a) Miksi juuri tämä vaate on sinulle erityinen?
b) Miltä kangas tuntuu? Onko se mukavaa, joustavaa, paksua tai ohutta?
c) Tuntuvatko kangas ja ompelusaumat kestäviltä? Luuletko, että vaatetta voi käyttää monta vuotta?
d) Onko vaatetta korjattu kertaakaan, esim. ommeltu reikä tai nappi?

Etsi vaatteen saumasta tai niskasta lappu, jossa lukee “Made in…”.  Jos et löydä lappua, valitse toinen vaate. Vastaa kysymyksiin.

e) Minkä vaatemerkin valmistama vaate on?
f) Missä maassa vaate on ommeltu kasaan (Made in…)?
g) Mistä yhdestä tai useammasta materiaalista kangas on tehty?

Vinkki: Kirjoittakaa alkuperämaita taululle tai merkitkää ne maailmankartalle!

Lisätehtävä: Löydätkö yrityksen verkkosivuilta tietoa raaka-aineiden alkuperästä?

Tehtävä 4. Kuvia vaatteiden elinkaaresta

Puuvillan viljelijöitä Beninissä, Länsi-Afrikassa. Kuva: Reilu kauppa.

Jaa oppilaat pienryhmiin. Jaa Flinga-linkki tai tulosta kuvat jokaiselle pienryhmälle. Tulostettavien kuvien käyttäminen antaa mahdollisuuden liikutella kuvia monin eri tavoin. Tiedostossa on tarkempi ohjeistus myös siitä, miten valokuvat voi antaa kahdessa osassa.

Tehtävän ohje:

Tässä kuvagalleriassa on vaatteen elinkaareen liittyviä kuvia. Valokuvien tulkitseminen auttaa hahmottamaan vaateteollisuuden ja kulutuksen vaikutuksia ympäri maailman. Selatkaa valokuvia ja vastatkaa antamalla ainakin 4 esimerkkiä molempiin kysymyksiin. Kirjoittakaa vastauksia paperille tai tehkää käsitekartta (mind map).

a) Mitä raaka-aineisiin ja vaatteiden tuotantoon liittyviä töitä kuvissa näkyy? 
b) Mitä ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin liittyviä ongelmia vaatteiden elinkaaressa on ratkaistava?

Keskustele parin kanssa tai ryhmässä: Minkälaisia töitä sinä voisit tehdä vaatealalla? Ketkä voivat edistää kestävämpää tuotantoa ja kulutusta?

Tehtävä 5. Haastattelu kulutustavoista

Anna tehtävä kotitehtäväksi ja pura se kysymällä oppilailta esimerkiksi kysymykset a-c.

Tehtävän ohje:

Kulutuksen määrässä ja tavoissa on tapahtunut suuria muutoksia eri aikoina. Eri-ikäisten ihmisten kanssa on hyvä jutella kulutuksen muuttumisesta ja kestävän kuluttamisen vinkeistä! Haastattele isovanhempaasi tai tuttua aikuista kuluttamisesta. Kysy alla olevia apukysymyksiä ja kirjoita muistiinpanoja paperille. Vastaa lopuksi kysymyksiin a-c.

a) Ketä haastattelit?
b) Oliko kuluttamisesta kiinnostavaa jutella? Miksi?
c) Mitkä asiat keskustelusta jäi mieleen?

Apukysymykset:

  • Kun olit lapsi, oliko sinulla paljon vaatteita ja tavaroita? Entä elektroniikkaa?
  • Kun olit lapsi, kuinka monta vuotta samoja vaatteita ja tavaroita käytettiin?
  • Korjaatko tai kierrätätkö nykyään vaatteita ja tavaroita? Ostatko niitä käytettynä?
  • Millainen on lempivaatteesi? Jos se menee rikki, korjaatko sen itse tai vietkö sen korjattavaksi?
  • Voisitko antaa jonkin hyvän vinkin kulutuksen vähentämiseen?

Tehtävä 6. Vaatteen laatu ja vaatehuolto

Lisätietoa löytyy mm. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n sivuilta ja tekstiilikuituoppaasta.

Tehtävän ohje:

Laadukkaan vaatteen tunnistaminen ja vaatehuolto ovat tärkeä osa vastuullista kuluttamista. Katso videot ja vastaa kysymyksiin.

a) Mistä tunnistaa huonolaatuisen ja hyvälaatuisen vaatteen?
b) Mitä tarkoittaa vaatteen huoltaminen?
c) Mitä eri tekstiilimateriaaleja on olemassa? Anna ainakin 3 esimerkkiä ja kerro, ovatko ne luonnonmateriaaleja vai tekokuituja.

Tehtävä 7. Kengän hinnan jakautuminen

Lähes 90 prosenttia kaikista maailman kengistä tehdään Aasiassa. Suurimpia tuottajamaita ovat Kiina, Intia, Vietnam ja Indonesia. Laskelmien mukaan kengän tuotosta suurin osa menee brändiyritykselle, joka suunnittelee kengän, sekä jälleenmyyjälle, joka myy kengän kivijalkakaupassa tai verkossa. Monissa tuotantomaissa työntekijöille menee vain murto-osa eikä palkka riitä elämiseen.

Katso kuvaa Indonesiassa valmistetusta 120 euron hintaisesta kengästä ja vastaa kysymyksiin.

a) Kuinka monta euroa kengän kokonaishinnasta menee brändiyritykselle?
b) Kuinka monta euroa kengän kokonaishinnasta menee työntekijöiden palkkoihin?
c) Kuinka monta prosenttia työntekijöiden palkka on kengän kokonaishinnasta?

Elektroniikka, ruoka, urheilu ja matkailu

Tehtävä 8. Videot elektroniikan elinkaaresta

Vastaukset näkyvät tehtävän jälkeen. Lisätietoa Eetin selvityksessä Loppu elektroniikan kertakäyttökulttuurille. Elektroniikan kierrätys, kestävyys ja korjattavuus (Eettisen kaupan puolesta ry: Eetti, 2021). Lisää tehtäviä, kuten tietovisa ja valokuvagalleria elektroniikasta, löytyy täältä.

Tehtävän ohje:

Maailmankaupassa myös elektroniikka on yksi kasvavista kulutuksen ja jätteen lajeista. Katso kolme videota ja vastaa kysymyksiin viimeisen videon aikana.

HUOM! Voit vaihtaa videoon suomenkieliset tekstitykset ratassymbolista videon alalaidassa.

a) Mitkä kuusi komponenttia ovat läppärissä välttämättömimmät?
b) Montako alkuainetta läppäristä löytyy? Luettele ainakin 7 erilaista.
c) Paljonko Suomessa syntyy vuodessa elektroniikkajätettä, ja millainen määrä siitä päätyy kierrätykseen?
d) Miltä kaikilta mantereilta läppärin materiaaleja saadaan? Luettele mantereet.
e) Paljonko kannettavaa elektroniikkaa myydään maailmassa vuoden aikana? Mitä se tarkoittaa päivässä?

Lisätehtävä: Lue Voiman artikkeli Vihreässä siirtymässä ei ole mitään vihreää, jos elämäntapamme ei muutu.

Tiedoksi: Artikkeli on osa sarjaa, jossa on artikkeli kustakin kestävän kehityksen Agenda2030 -tavoitteesta. Katso kaikki artikkelit täältä.

Vastaukset:

a) Prosessori, keskusmuisti, kovalevy, näyttö, emolevy ja akku
b) Yli 30 ja ainakin seuraavat: kulta, hopea, palladium, kupari, tina, volframi, neodyymi, antimoni, indium, alumiinimagnesiumseos, magnesium, kalsium, sinkki, barium, nikkeli, koboltti, kromi, pii, kadoliinium, tantaali ja vismutti
c) 100 000 tonnia ja vain 50 % kierrätykseen
d) ainakin Euraasiasta, Afrikasta, Australiasta, Pohjois- ja Etelä-Amerikasta (ei niinkään Etelämantereelta, joka ei näy videolla vilahtavalla kartalla)
e) noin 1,8 miljardia eli 1 800 000 000 kpl/vuosi. Se tarkoittaa yli 5 miljoonaa eli 5 000 000 kpl/päivä.

Tehtävä 9. Tietovisa ruoan tuotannosta ja kulutuksesta

Jaa oppilaat pareihin tai pienryhmiin. Voit tulostaa jokaiselle pienryhmälle esim. maailmankartan ilman valtionrajoja tai käyttää jotakin muuta paperista tai sähköistä karttaa, kuten karttapohjaista Padletia. Vastaukset näkyvät tehtävän jälkeen.

Tehtävän ohje:

Kaupankäynti ja kuluttaminen yhdistävät meidät moniin alueisiin eri puolilla maailmaa. Missä tuotetaan ja kulutetaan eniten banaania, kahvia, teetä ja kaakaota? Merkitään tai piirretään arvaukset maista tai maailman alueista kartalle!

Missä tuotetaan eniten tätä tuotetta?

a) tee b) kahvi c) banaani d) kaakao

Missä kulutetaan eniten tätä tuotetta?

e) tee f) kahvi g) banaani h) kaakao

Vastaukset:

a) Kiina, Intia, Kenia, Sri Lanka
b) Brasilia, Vietnam, Kolumbia, Indonesia, Honduras, Etiopia
c) Intia ja Kiina (kotimaanmarkkinoille), Ecuador, Filippiinit, Costa Rica, Kolumbia (vientiin)
d) Norsunluurannikko, Ghana, Nigeria, Kamerun (70 % maailman kaakaosta tulee Länsi-Afrikasta)
e) Kiina (kokonaismäärällisesti), Turkki, Irlanti, Iso-Britannia (väestön määrään suhteutettuna)
f) Suomi, Norja, Islanti, Tanska, Alankomaat, Ruotsi, Sveitsi, Kreikka
g) Vaikea määritellä (onko makea vai keittobanaani, onko kauppatilastoissa vai omavaraistuotantoa). Suurimpia Ecuador, Brasilia, Filippiinit, Angola, Kamerun, toisaalta ruokabanaani saattaa kattaa jopa neljäsosan ruokavaliosta joissain Afrikan maissa (Uganda, Ruanda, Kamerun)
h) Yhdysvallat (kokonaismäärällisesti), Belgia, Sveitsi, Saksa, Slovenia, Ranska (väestön määrään suhteutettuna)

Tehtävä 10. Ruokatuotteiden tutkiminen

Kuva: Pinja Sipari

Jaa oppilaat pienryhmiin. Jokainen ryhmä valitsee yhden elintarvikkeen, joka on tuotettu Suomessa osin tuoduista raaka-aineista (esim. monen hedelmän mehu, mehukeitto, lohikeitto (eines), banaanijogurtti, kinkkukiusaus).

Laajemman tuotteiden elinkaareen liittyvän projektityön ohje löytyy Kestävä kehitys kemian opetuksessa -oppaasta (s. 18-19).

Tehtävän ohje:

Globaali ruokajärjestelmä koostuu monista osista, ja siksi on kiinnostavaa tutkia, mistä ruokamme tulee. Tutkikaa ryhmässä yhtä elintarviketta, joka on tuotettu Suomessa osin tuoduista raaka-aineista (esim. monen hedelmän mehu, mehukeitto, lohikeitto (eines), banaanijogurtti, kinkkukiusaus). Etsikää tuotteesta tietoja kysymyslistan avulla ja tehkää aiheesta posteri. 

Kysymykset: 

  • Mitä raaka-aineita tuote sisältää?
  • Mitä työvaiheita tuotteen valmistukseen kuuluu?
  • Missä maissa raaka-aineet on tuotettu?
  • Millaisia jalostuksen vaiheita tuotteen valmistukseen kuuluu?
  • Minkälaisia ammattiryhmiä tuotteen valmistukseen on osallistunut?
  • Mitä ympäristöjä, eläimiä, infrastruktuureja jne. tuotantoprosesseihin kuuluu?
  • Mitä hyviä ja huonoja vaikutuksia tuotannolla on?
  • Miten voitot jakautuvat?
  • Miten ruuasta voisi tehdä kestävämmän?

Useimpiin kysymyksiin ei löydy valmiita vastauksia. Tällöin voi esittää valistuneita arvauksia (esim. banaanin tuotantomaa on ehkä Intia, koska se on maailman suurin baanintuottajamaa). Merkatkaa arvaukset esim. eri värillä kuin varmat tiedot.

Tehtävä 11. Urheilu ja työoikeudet

Tehtävän jälkeen on lisätehtäväidea, joka näkyy vain opettajan sivulla.

Tehtävän ohje:

Monissa urheilulajeissa tarvitaan urheiluvälineitä, urheilukenttiä ja matkustamista, ja siksi myös urheiluun liittyy kysymyksiä maailmankaupasta, välineiden alkuperästä ja työntekijöiden hyvinvoinnista. Ammattiliitot ja kansalaisjärjestöt puolustavat siirtotyöläisten oikeuksia monissa maissa, kuten Qatarissa.

Lue Pelin hinta -kampanjasta (Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK) ja vastaa kysymyksiin.

a) Mitä ongelmia työhön liittyy, kun Qatariin hankitaan työntekijöitä rakentamaan urheilustadioneita?
b) Miksi ihmiset lähtevät Qatariin töihin siirtotyöläisiksi?
c) Mitä oikeuksia ja muutoksia SASK ja muut toimijat vaativat?
d) Miksi siirtotyöläisten oikeuksia on vaikea puolustaa?

Lisätehtävä: Tutki jalkapallojen elinkaarta ja tuotannon vastuullisuutta. Etsi tietoa esimerkiksi näistä asioista:

  • Kuinka paljon jalkapalloja valmistetaan maailmassa vuosittain? Mitkä ovat yleisiä tuotantomaita?
  • Mistä raaka-aineista palloja tehdään? Mitä vaiheita valmistus sisältää?
  • Minkälaisia hyviä ja huonoja vaikutuksia jalkapallon tuotannolla on (ihmisten, eläinten, ympäristön ja ilmaston näkökulmasta)?

Tehtävä 12. Reilu matkailu

Myös matkailuun liittyvät tuotteet ja palvelut ovat osa maailmankauppaa. Selaa Reilun matkailijan ohjeita (Reilun matkailun yhdistys) ja vastaa kysymyksiin.

a) Mitä tarkoittaa reilu matkailu?
b) Minkälaisia teemoja reiluun matkailuun kuuluu? Anna vähintään yksi esimerkki siitä, miten matkailupalveluissa voi huomioida työntekijöiden ja paikallisten yhteisöjen hyvinvoinnin kestävän kehityksen mukaisesti.
c) Onko reilun matkailijan ohjeiden seuraaminen helppoa? Mitkä ohjeista tuntuu mielestä helpoilta tai vaikeilta? Miksi?

Kiertotalous

Tehtävä 13. Kiertotalouden perusteet

Katso video On aika siirtyä kiertotalouteen (3 min, Talous ja nuoret TAT) ja vastaa kysymyksiin.

a) Mikä on uusi tapa ajatella hyvinvointiamme ja miksi?
b) Mitä hyviä ratkaisuja autoilun aiheuttamiin haasteisiin voisi olla?
c) Mitkä ovat neljä tehokasta kiertotalouden keinoa?
d) Miten luonnonvarat saadaan pysymään mahdollisimman pitkään kierrossa arjen kulutuksessa?

Keskustele vierustoverin kanssa / pienryhmässä: Millaisia kestäviä kulutuksen ja kiertotalouden valintoja sinä jo teet? Mikä sinua estää ja mikä kannustaa tekemään kestäviä valintoja?

Tehtävä 14. Artikkeli kiertotaloudesta, lainaamisesta ja vuokraamisesta

Lue artikkeli Nykyään voi vuokrata melkein mitä vain – tilanteesta riippuu, tarvitseeko mitään enää omistaa (Yle Oppiminen, Julia Thuren 03/22) ja vastaa kysymyksiin.

a) Mitä asioita nykyään voi vuokrata tai lainata? Anna ainakin 5 esimerkkiä.
b) Mitä hyötyä voi olla asioiden vuokraamisesta tai lainaamisesta? Keksi ainakin 5 syytä, miksi asioita kannattaa omistamisen sijaan vuokrata tai lainata.
c) Mitä asioita sinä olet vuokrannut tai lainannut kavereilta, kirjastosta tai yrityksiltä? Anna ainakin 5 esimerkkiä.

Vinkki: Kiertotalouden toimintaa voi suunnitella ja toteuttaa myös omassa koulussa tai harrastusryhmässä! Järjestäkää esimerkiksi vaihtotori, jossa vaihdetaan vaatteita ja tavaroita, tai työpaja, jossa vaatteet korjataan kuntoon tai tuunataan paremmiksi yhdessä.

Tehtävä 15. Kiertotalouden toimijoita vaatealalla

Etsi tietoa eri toimijoiden verkkosivuilta ja vastaa kysymyksiin.

Onko kyseessä yritys vai tutkimushanke? Millaisia hyviä ratkaisuja toimija edistää?

a) Pure waste textiles b) Vaatepuu c) Telaketju d) Finix e) Spinnova f) Remake Upcycling Studio

*** Tehtävät 4, 8 ja 13 on julkaista alunperin Eettisen kaupan puolesta ry:n eli Eetin oppimateriaaleissa (tekijä Eeva Kemppainen). Tehtävät 9 ja 10 on julkaistu alunperin Open ruoka-oppaassa.

Vinkkejä jatkoon

Sarjat ja podcastit

Tietoa ja oppimateriaaleja

Tämä sivu on osa tehtäväpakettien sarjaa, jossa käsitellään neljää tärkeää kestävän kehityksen teemaa: ilmastonmuutos, maailmankauppa, tasa-arvo ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Tehtäväpaketit on tuotettu ulkoministeriön tuella, ja niiden aihepiirit mukailevat Suomen kehityspoliittisia tavoitteita. Materiaaleja saa käyttää, linkata ja muokata omaan käyttöön sopivalla tavalla, kun alkuperäisenä lähteenä mainitaan Toivoa ja toimintaa -sivusto.