Tässä osiossa tutustut yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ja erilaisiin vaikuttamisen tapoihin. Lisäksi kannattaa pohtia itseään vaikuttajana.
1) Videoluento (45 min.)
- Luennolla käsitellään aluksi taustatietoa vaikuttamisesta, nuorista ja koulusta. Sitten annetaan paljon käytännön vaikuttamisvinkkejä ja lopuksi katsotaan vielä vaikuttamistaitojen muistilistaa.
- Luennoitsijana toimii ympäristökasvatuksen asiantuntija Pinja Sipari.
- Luennon kesto on noin 45 min.
- Luentotallenne on tehty osana Me tulevaisuudentekijät. Ratkaisuja keke-opetuksen haasteisiin -koulutuskokonaisuutta.
- Taustatietokalvot voit katsoa täältä. Osaan luennolla esitellyistä vaikuttamisvinkeistä voit tutustua täällä.
- Video löytyy täältä: https://youtu.be/96Xy9WbsdzI
2) Tehtäviä aiheen käsittelyyn
a) Minä vaikuttajana -käsitekartta
Jokainen ihminen voi miettiä, millainen yhteiskunnallinen vaikuttaja itse on ja millä tavoin haluaisi itse vaikuttaa paremman maailman puolesta. Kirjoita kysymysten avulla vastauksia paperille tai tee käsitekartta (mind map).
- Mihin asioihin haluaisit vaikuttaa? Mitä asioita haluaisit muuttaa paremmaksi omassa arjessasi tai koko maailmassa? Voit katsoa kuvaa kestävän kehityksen tavoitteista.
- Kehen tai keihin ihmisiin haluaisit vaikuttaa?
- Mitä vaikuttamiskeinoja olet jo kokeillut aiemmin? Voit katsoa vaikuttamistapojen listaa ja keksiä muita tapoja itse.
- Mitä taitoja ja vahvuuksia sinulla on vaikuttajana? Voit katsoa vaikuttamistaitojen listaa ja keksiä muita tapoja itse.
- Mitä vaikuttamisen taitoja haluaisit harjoitella ja oppia lisää?
Harjoitus on osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä yhteiskunnallinen vaikuttaminen? -tehtäväkokonaisuutta.
b) Minä vaikuttajana -kuvakortit
Katso kuvakortteja ja valitse niistä kaksi:
1) Sellainen kortti, joka kuvaa sinua vaikuttajana nyt.
2) Sellainen kortti, joka kuvaa sinua vaikuttajana tulevaisuudessa, esim. 5 vuoden päästä.
Jos teet harjoitusta ryhmässä, kerro valitsemistasi korteista lyhyesti muulle ryhmälle.
c) Vaikuttaminen herättää tunteita
Tässä tehtävässä tarkastellaan sitä, minkälaisia tunteita eri vaikuttamisen tavat herättävät.
Tutustu vaikuttamistapojen listaan ja vastaa kysymyksiin. Yritä löytää vähintään kaksi eri vaikuttamistapaa jokaiseen kohtaan (a-e).
a) Mitkä vaikuttamisen tavat herättävät sinussa ärsyyntymistä?
b) Mitkä vaikuttamisen tavat herättävät sinussa voimattomuutta?
c) Mitkä vaikuttamisen tavat herättävät sinussa kummastelua?
d) Mitkä vaikuttamisen tavat herättävät sinussa uteliaisuutta?
e) Mitkä vaikuttamisen tavat herättävät sinussa innostusta?
Pohdi lopuksi: Miten tunteesi vaikuttavat tapaasi arvioida erilaisia vaikuttamistapoja?
Harjoitus on osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä yhteiskunnallinen vaikuttaminen? -tehtäväkokonaisuutta.
d) Vaikuta!
Tälle sivulle on koottu 20 nopeaa tapaa vaikuttaa kestävän kehityksen puolesta. Vaikuttamisen taitoja ja osallisuuden kokemuksia voi kartuttaa ainoastaan vaikuttamalla käytännössä. Valitse listalta ainakin kolme vaikuttamisen tapaa ja toteuta ne käytännössä!
e) Muita tehtäviä vaikuttamistaitojen käsittelyyn
- Tehtäväpaketti yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta
https://toivoajatoimintaa.fi/yhteiskunnallinen-vaikuttaminen/ - Toivoa ja toimintaa -sivuston vaikuttamismallit ja materiaalit
https://toivoajatoimintaa.fi/toiminta/
3) Lisätietoa
- Miten voimme vaikuttaa kestävään kehitykseen? -opetusvideo. Videon kesto on 4:42.
https://youtu.be/RsgNg8-H2z0 - Mikä yhteiskunnallinen vaikuttaminen? -opetusvideo. Videon kesto on 4:25. https://youtu.be/9Fp0EDbMj3E
- “Onko sittenkään niin, että oppilaat ovat saaneet vaikuttaa?”. Nuorten yhteiskunnallisen vaikuttajuuden vahvistaminen ei ole ihan helppoa. Tässä Toivoa ja toimintaa -blogitekstissä nostetaan esille oivalluksia vaikuttamiskasvatuksen haasteista ja ratkaisuista. https://toivoajatoimintaa.fi/onko-sittenkaan-niin-etta-oppilaat-ovat-saaneet-vaikuttaa/
- Elämäkeskeisyys ja aktivismi -podcast-jakso. Fingon julkaiseman Globaalikasvatusta -podcastin jaksossa etsitään vastauksia mm. siihen, mitä kasvattajat voisivat oppia nuorilta aktivisteilta. https://buff.ly/3F2UkPE
- Planeetta on tulessa -tv-sarja. Kotimaisessa sarjassa seurataan kolmea nuorta aktivistia, jotka ovat päättäneet toimia, jotta maapallo pelastuisi ilmastokriisiltä. https://areena.yle.fi/1-50616153
- Nuorisobarometri 2017. Opin polut ja pientareet. Pekkarinen, E ja S. Myllyniemi (toim.). Nuorisotutkimusseura ja valtion nuorisoneuvosto. Katso erityisesti artikkeli s. 133-148. Tenojoki, A-M., J. Rantala & J. Löfström. Koulussa vai koulun ulkopuolella? Nuorten kokemukset yhteiskunnallisen vaikuttamisen oppimisesta.
- Maailma on epälineaarinen. Siksi kaikki aktivismi kannattaa. -blogikirjoitus. Janne Korhonen, 2018. https://jmkorhonen.fi/2018/08/29/maailma-on-epalineaarinen-siksi-kaikki-aktivismi-kannattaa/
- International Civic and Citizenship Education Study 2016, ICCS 2016 & https://ktl.jyu.fi/fi/iccs