Osio 2: Ympäristötunteiden kohtaamisessa tarvitaan tunnetaitoja

Tässä osiossa tutustut yleisesti tunteisiin ja tunnetaitoihin sekä lisäksi ympäristötunteisiin ja niiden tutkimukseen.

Kuva: kazuend / Unsplash

1) Videoluento (70/80min.)

  • Luennolla käsitellään tunteita ja tunnetaitoja sekä ympäristötunteita ja niiden tutkimusta. Luennon lopuksi annetaan materiaalivinkkejä aiheen käsittelyyn. 
  • Luennoitsijana toimii ympäristökasvatuksen asiantuntija Pinja Sipari.
  • Luennon kesto on noin 80 min. Voit halutessasi katsoa luennon useammassa osassa. Luennon osa 2 ympäristötunteista ja niiden tutkimuksesta alkaa tallenteen kohdasta 41:07. Osassa 3 (kohdasta 1:07:32 alkaen) tulee kertausta toivon käsitteestä ja tunnetaitojen käsittelyyn soveltuvista materiaaleista. Voit halutessasi jättää tämän osan katsomatta.
  • Luentotallenne on tehty osana Me tulevaisuudentekijät. Ratkaisuja keke-opetuksen haasteisiin -koulutuskokonaisuutta.
  • Luennon kalvot voit katsoa osissa: osa 1, osa 2 ja osa 3.
  • Video löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=U1jJfGHFuRg

2) Tehtäviä aiheen käsittelyyn

a) Tunteiden käsitekartta

Harjoituksessa laaditaan tunnesanojen listan avulla mind map (käsitekartta) omista kestävän kehityksen kysymyksiin liittyvistä tunteista.

Tarvitset harjoitukseen avuksi tunnesanojen listan, joka löytyy täältä. Avaa se omaan välilehteen tai tulosta se. Tiedostossa on 3 erilaista tunnesanalistaa. Voit valita niistä yhden tai käyttää vaikka kaikkia.

Sitten voit aloittaa käsitekartan tekemisen tyhjälle paperille. 

Kirjoita ensi paperin keskelle “Maailman tila ja tunteeni”. Poimi sitten listasta (tai keksi itse) sanoja, jotka kuvaavat sinun tunteitasi maailman tilaan liittyen ja kirjoita niitä käsitekarttaan.

  • sanoja voi kirjoittaa isolla tai pienellä, jos haluaa sillä tavoin kuvata yksittäisten tunteiden voimakkuutta
  • sanoja voi yhdistää toisiinsa viivoilla, katkoviivoilla tai nuolilla
  • käsitekarttaan voi halutessaan lisätä myös kuvia tai muita graafisia elementtejä
  • voit halutessasi myös kirjoittaa tunnesanojen yhteyteen tilanteita, joissa kyseinen tunne usein herää

Aikaa käsitekartan tekemiseen kannattaa varata noin 20 min. 

Huomioita jatkoa varten:

  • Harjoituksen yksityiskohtaisempi ohje löytyy täältä.
  • Nuorille suunnattu lyhyempi tunnesanalista löytyy täältä.

b) Uusia ympäristötunnesanoja

1) Kirjoita tyhjälle paperille n. 20 erilaista kestävään kehitykseen liittyvää asiasanaa. Esim. pörriäinen, lentomatkailu, kasvisruoka, pikamuoti jne.

2) Keksi sitten paperin toiselle puolelle uusia ympäristötunnesanoja. Tämä tehdään luomalla yhdyssanoja, joissa yhdistetään yksi asiasana (edellisestä kohdasta) ja yksi tunnesana tästä listasta. Keksi näin ainakin 10 uutta ympäristötunnesanaa! Esim. pörriäiskiitollisuus, lentomatkailuahdistus, kasvisruokauteliaisuus, pikamuotiturhautuminen jne.

3) Valitse keksimistäsi sanoista yksi ja mieti tarkemmin mitä se tarkoittaa. Kirjoita siitä sanakirjamääritelmä jatkamalla lauseita:

– Sana on ympäristötunnesana, joka tarkoittaa…
– Tunne herää tilanteissa, joissa…

c) Rentoutumisharjoituksia

Rentoutuminen ja itsensä rauhoittaminen on tärkeä taito kestävyyskriisien ajassa. Alle on koottu useita erilaisia rentoutumisharjoituksia, joita kokeilemalla löydät niistä itsellesi sopivimmat.

d) Lisää tehtäviä ympäristötunteiden käsittelyyn

3) Lisätietoa

Materiaaleja on paljon, joten ne on jaoteltu väliotsikoiden alle.

a) Taustatietoa ympäristötunteista

b) Yleistä taustatietoa tunteista ja tunnetaidoista

c) Harjoituksia ja muita materiaaleja tunnetaitojen kehittämiseen

Siirry seuraavaan osioon >>>

<<< Siirry edelliseen osioon