Osio 1: Johdatus toivon taitoihin

Tässä osiossa tutustut toivon taitojen käsitteeseen. Seuraavissa osioissa opit aiheesta lisää.

1) Videoluento (20 min.)

  • Luennolla saat johdatuksen toivon taitoihin, eli tunne- ja vaikuttamistaitoihin. Lisäksi tutustut lyhyesti Toivoa ja toimintaa -verkkosivustoon. 
  • Luennoitsijana toimii ympäristökasvatuksen asiantuntija Pinja Sipari.
  • Luennon kesto on noin 20 min. 
  • Luennon diat löytyvät pdf-muodossa täältä.
  • Video löytyy täältä: https://youtu.be/sfaBXrnOKwc

2) Tehtäviä aiheen käsittelyyn

a) Toivon taitojen rastirata

  • Toivon taitojen rastirata on avoin ja helppokäyttöinen materiaali lasten ja nuorten tunne- ja vaikuttamistaitojen kehittämiseen kestävän kehityksen haasteiden maailmassa.
  • Rastirata koostuu 16 tehtäväkortista, jotka opettaja tai kasvattaja voi tulostaa itse ja halutessaan laminoida.
  • Rastirata sopii käytettäväksi niin kouluissa, nuorisotaloissa kuin muussakin lasten ja nuorten toiminnassa.
  • Ensisijainen kohderyhmä ovat nuoret, mutta osa tehtävistä sopii myös alakouluikäisille lapsille.
  • Tehtävät on suunniteltu toteutettavaksi luontoympäristössä, esimerkiksi lähimetsässä tai -puistossa. Osa tehtävistä voidaan tehdä myös sisätiloissa.
  • Tutustu rastirataan ja sen tehtäviin täällä: https://toivoajatoimintaa.fi/rastirata/

b) Oma toivon taitojen opetussuunnitelmani

1) Lue ensin teksti Miten opettaja voi tukea nuorta vaikeiden ympäristötunteiden kohtaamisessa?
https://toivoajatoimintaa.fi/miten-opettaja-voi-tukea-nuorta-vaikeiden-ymparistotunteiden-kohtaamisessa/ 

2) Hahmottele sitten oma toivon taitojen opetussuunnitelmasi. Pohdi ainakin näitä kysymyksiä: 

  • Miten välitän turvaa?
  • Miten viestin, että hankalatkin tunteet ovat sallittuja ja hyvin ymmärrettäviä?
  • Miten kannustan kohtaamaan kaikenlaiset tunteet (itsessäni ja oppilaissa)?
  • Miten harjoittelemme tunnetaitoja yhdessä?
  • Miten luon mahdollisuuksia yhdessä toimimiselle ja vaikuttamiselle? Mitä teemme käytännössä?
  • Miten teen näkyväksi myös hyviä asioita?
  • Miten ja missä tilanteissa ohjaan oppilaan muun ammattiavun piiriin?
  • Miten kehitän omia tunne- ja vaikuttamistaitojani jatkossa?
  • Mikä vielä mietityttää tai pohdituttaa minua?

c) Keskustelukortit ilmastokeskustelujen avaamiseen

Keskustelukortit auttavat aloittamaan antoisia ilmastokeskusteluja kouluympäristössä. Kysymykset on jaoteltu kolmeen teemaan: tietoon, tunteisiin ja hyvinvointiin sekä toimintaan. Tulosta kortit tästä linkistä tai ota käyttöön korttipakan muut vinkit korttien hyödyntämiseen.

Suomen ympäristöopisto Sykli ja Biologian ja maantieteen opettajien liitto ovat julkaisseet kortit yhteistyössä.

3) Lisätietoa

Siirry seuraavaan osioon >>>

<<< Siirry edelliseen osioon