Biologian ja maantieteen opettajien liiton toivoajatoimintaa.fi -verkkosivustoa on rakennettu kahdessa vaiheessa: vuosina 2019-2020 ja jälleen syksyllä 2022. Toivoa ja toimintaa -hankkeen ensi vaiheessa toteutettiin kattava ja monipuolinen verkkosivusto, jossa kestävää kehitystä käsitellään tiedon, tunteiden ja vaikuttamisen taitojen ja mahdollisuuksien näkökulmasta. Olemme saaneet palautetta, että sivusto on upea, mutta materiaalia on niin paljon, että sitä voi kiireisen olla hankalaa lähestyä.
- Tältä sivulta löydät hankkeen ensi vaiheen parhaat tärpit sivuston helppokäyttöisimmistä opetusmateriaaleista.
- Syksyllä 2022 sivusto täydentyi jälleen uusilla materiaaleilla. Niistä voit lukea lisää täältä.
- YouTube-soittolistan kaikista hankkeen opetusvideoista löydät täältä.
1. Opetusvideot
Toteutimme hankkeessa sarjan opetusvideoita kestävästä kehityksestä, tunteista ja vaikuttamisesta. Videoita on kehuttu maasta taivaaseen. Ne kannattaakin katsoa läpi ja ottaa mukaan omaan opetusohjelmaan!
Videoita on tehty hiukan eri kohderyhmille: osa videoista sopii parhaiten yläkoululaisten käyttöön, osa lukioon, osa taustatiedoksi opettajille. Löydät videot sopivista kohdista Toivoa ja toimintaa -sivustolta ja lisäksi videot lyhyine esittelyineen on koottu tähän blogipostaukseen.
Tässä suorat linkit videoihin:
Tervetuloa Toivoa ja toimintaa -materiaalien pariin -esittelyvideo
Kohderyhmä: Opettajat ja muut kasvattajat / Videon kesto: 4:10
Huom! Sivuston rakenne on hiukan muuttunut esittelyvideon tekemisen jälkeen.
Mitä on kestävä kehitys?
Kohderyhmä: Toisen asteen opiskelijat ja sitä vanhemmat (mahdollisesti myös nuoremmat, pohdi asiaa oman ryhmäsi suhteen!) / Videon kesto: 5:22
Kestävä kehitys kuvissa ja uutisissa
Kohderyhmä: Yläkouluikäiset ja sitä vanhemmat / Videon kesto: 3:21
Huom! Tämä video sopii erinomaisesti johdannoksi Kestävän kehityksen kuvagalleria -harjoitukselle!
Tutustu kestävän kehityksen kysymyksiin liittyviin tunteisiin!
Kohderyhmä: Yläkouluikäiset ja sitä vanhemmat / Videon kesto: 3:21
Syvenny ilmastotunteisiin
Kohderyhmä: Toisen asteen opiskelijat ja sitä vanhemmat (mahdollisesti myös nuoremmat, pohdi asiaa oman ryhmäsi suhteen!) / Videon kesto: 6: 54
Kestävän kehityksen tunteista kasvattajille
Kohderyhmä: Opettajat ja muut kasvattajat / Videon kesto: 7:04
Miten voimme vaikuttaa kestävään kehitykseen?
Kohderyhmä: Yläkouluikäiset ja sitä vanhemmat / Videon kesto: 4:42
2. Kuvatehtävä kestävästä kehityksestä
Kestävän kehityksen kuvagalleria -tehtävässä pienryhmät valitsevat laatimastamme kuvagalleriasta yhden ryhmäläisiä kiinnostavan tai miellyttävän kuvan. Sitten pohditaan, mihin Agenda2030-tavoitteisiin valittu kuva liittyy. Harjoitus on tehokas johdatus tai kertaus kestävän kehityksen tavoitteista ja tarjoaa mahdollisuuksia hyvin monipuoliselle keskustelulle! Lisäohjeet löytyvät tehtäväsivun lopusta.
3. Tunteiden käsitekartta ja muut tunnetehtävät
Tunteiden käsitekartta -harjoituksessa laaditaan tunnesanojen listan avulla mind map (käsitekartta) omista ilmastotunteista (tai laajemmiin kestävän kehityksen kysymyksiin liittyvistä tunteista). Kaikessa yksinkertaisuudessaan harjoitus on ollut hyvin pidetty ja se on nähty opetukseen oikein hyvin soveltuvaksi myös sellaiselle opettajalle, jolla ei ole aiempaa kokemusta tunnetaitoharjoitusten ohjaamisesta.
Tämän harjoituksen lisäksi hankkeessa on tehty 12 muuta tunteiden käsittelyyn eri oppiaineissa soveltuvaa harjoitusta ja opetusmateriaalia. Ne löytyvät Tunnetehtäviä -sivulta. Muistathan, että tunteiden olemassaolon sanoittaminen on lähtökohta ja kaiken A ja O kestävän kehitykseen liittyvien tunteiden käsittelyssä! Jos haluat opiskella ympäristötunteista lisätietoa omatoimisesti, löydät siihen sopivan materiaalin täältä.
Löydät Tunnetehtäviä -sivulta seuraavat tehtävät ja -materiaalit:
1) Tunteiden olemassaolon sanoittaminen
2) Tunteiden käsitekartta
3) Kuva vuorovaikutustilanteesta
4) Diaesitys ja opetusvideot
5) Prosessikirjoittaminen
6) Ilmastotunteet kehossani
7) Tunnepäiväkirja
8) Itsereflektiotehtävä opettajille ja muille kasvattajille
9) Syventävä itsereflektio kasvattajille
10) Keskustelukysymyksiä ympäristötunteista
11) Maalaa tunne!
12) Runo tai laulu omasta ilmastotunteesta
13) Toivon merkkejä
14) Muita materiaaleja
4. Vastamainostyöpaja ja muut vaikuttamistehtävät
Olemme laatineet hankkeessa yli 10 vaikuttamismallia, eli ohjeita ja taustatietoa koulujen kestävään kehitykseen liittyvään yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Pääosa malleista on suunnattu opettajan tausta-aineistoksi, mutta muutama malli sisältää myös oppilasohjeen tai on niin yksinkertainen, että ne sopivat myös yläasteikäisen nuoren omaan käyttöön. Vaikuttamismallit on koettu inspiroiviksi ja ne sopivat eri oppiaineiden opetukseen. Mikä malleista kutkuttaa sinua eniten juuri nyt?
Oppilaan ohje vastamainoksen tekemiseen
(Opettajan taustatietoa vastamainonnasta löytyy täältä).
Oppilaan ohje verkkovaikuttamiseen
(Opettajan taustatietoa verkkovaikuttamisesta löytyy täältä).
Oppilaan ohje yllätyshyvyyteen
(Opettajan taustatietoa yllätyshyvyydestä (Random Acts of Kindness) löytyy täältä).
Muuta maailmaa vaikuttamalla kuluttajana ja skarppina kansalaisena
(Materiaali on suunnattu opettajille, mutta sopii hyvin myös oppilaskäyttöön)
Muihin vaikuttamismalleihin voit tutustua täällä!
5. Toivoa ja toimintaa -työpaja oppilaille
Toivoa ja toimintaa -mallin mukainen työpaja on käytössäsi milloin ja missä tahansa ja sen voi toteuttaa myös osissa. Se sopii sekä etä- että lähiopetukseen. Työpaja on todettu opettajalle erittäin helppokäyttöiseksi ja oppilaille kiinnostavaksi ja mieleenpainuvaksi kokemukseksi.
Työpajassa toteutetaan Kestävän kehityksen kuvagalleria ja Tunteiden käsitekartta -tehtävät, sekä oppilaiden omatoimista vaikuttamista verkossa (esim. meemin tekeminen). Aikaa työpajalle on syytä varata vähintään 120 min. Video-ohjeistusten avulla oppilaat voivat osallistua työpajaan melko itsenäisesti, ilman opettajan ohjeistusta. Opettajan lisäohjeet löytyvät työpajasivun lopusta.
Huom! Työpajan ohjeistuksissa oppilaita kehotetaan palauttamaan työpajan tehtävät ja antamaan työpajasta palautetta Biologian ja maantieteen opettajien liitolle. Tätä ei enää tarvitse tehdä!