Tavoite 7 – Edullista ja puhdasta energiaa

Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoite 7 on varmistaa edullinen, luotettava, kestävä ja uudenaikainen energia kaikille. Tältä sivulla on tietoa sekä valmiita tehtäviä tavoitteen käsittelyyn nuorten kanssa.

ANNA PALAUTETTA! Tällä lomakkeella voit jättää palautetta tästä tehtäväpaketista sekä muista Toivoa ja toimintaa -hankkeessa syksyllä 2024 julkaistuista tehtäväpaketeista. Toivomme ruusuja ja risuja opettajilta, kasvattajilta sekä muilta nuorten parissa työskenteleviltä. Lämmin kiitos avustasi! <3

VINKKI! Muita Agenda-tavoitteita esitteleviin tehtäväpaketteihin pääset tutustumaan täällä.


Tietoa tavoitteesta

Sivun tässä osiossa on koottuna tietoa, joka auttaa hahmottamaan, mistä tavoitteessa oikeastaan on kyse. Aloita katsomalla sivun alusta löytyvä video.

Alatavoitteet

Agenda 2030 -toimintaohjelma sisältää 17 päätavoitetta, jotka maiden tulisi yhdessä saavuttaa vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi kullakin päätavoitteella on useita alatavoitteita.

Tavoitetekstit ovat toisinaan vaikealukuisia. Alta löydät alatavoitteet, jotka on mukautettu yksinkertaisemmiksi selkokielen periaatteita hyödyntäen. Tällä sivulla kaikki Agenda 2030 -alatavoitteet noudattavat selkokielen periaatteita myös visuaalisesti. Tulostettava versio yksinkertaistetuista tavoitteista löytyy täältä.

Tavoitteen 7 viralliset alatavoitteet löydät tältä Valtioneuvoston kanslian verkkosivulta.


Tavoite 7. Edullista ja puhdasta energiaa.

Kaikilla on käytössä edullista ja ympäristöä suojelevaa energiaa.

7.1 Vuoteen 2030 mennessä kaikilla maailman ihmisillä pitää olla käytettävissä edullista, luotettavaa ja nykyaikaista energiaa. 

7.2 Vuoteen 2030 mennessä uusiutuvaa energiaa pitää käyttää paljon enemmän verrattuna uusiutumattomaan energiaan.  

7.3 Kaikkialla maailmassa energiatehokkuutta pitää parantaa kaksi kertaa nopeammin vuoteen 2030 mennessä. 

7.a Energian käyttöön liittyvän kansainvälisen yhteistyön pitää parantua. Pitää olla mahdollista tutkia puhdasta energiaa ja teknologiaa ja uusiutuvan energian käyttöä. Fossiilisia polttoaineita pitää käyttää sellaisella teknologialla, joka ei aiheuta paljoa päästöjä. Rahaa pitää käyttää sellaisen teknologian kehittämiseen, joka edistää puhtaampaa energiaa. 

7.b Köyhimmissä maissa ja pienissä köyhissä saarivaltioissa ja köyhissä sisämaavaltioissa pitää saada käyttöön uusia tekniikoita ja kestäviä energiapalveluita.

KATSO VIDEO! Videolla (kesto 20 min.) Greenpeacen ilmasto- ja energia-asiantuntija Olli Tiainen esittelee tavoitetta ja kertoo, mitä World Vision tekee tavoitteen edistämiseksi.


Keskeiset käsitteet

Tähän osioon on koottu muutamia keskeisiä tavoitteeseen liittyviä käsitteitä.

Uusiutuva energia = Uusiutuvaa energiaa ovat aurinko-, tuuli-, vesi- ja bioenergia, ilma- ja maalämpö sekä aalloista ja vuoroveden liikkeistä saatava energia.

Puhdas energia = Puhtaaksi energiaksi kutsutaan sellaista energiaa, joka on tuotettu tavoilla, jotka säästävät ympäristöä. Usein uusiutuva energia on puhdasta, mutta aina näin ei ole. Esimerkiksi vesivoima ei saastuta, mutta joen patoaminen aiheuttaa ongelmia joen ekosysteemille. Usein käsitettä puhdas energia kuitenkin käytetään synonyyminä uusiutuvalle energialle.

Energiatehokkuus = Energiatehokkuus on suoritteen, palvelun, tavaran tai energian tuotoksen ja energiapanoksen välinen suhde. Energiatehokkuudella voidaan tarkoittaa myös energian säästöä, eli energian käytön tehokkuuden parantamista siten, että energian ominaiskulutus alenee.

Cleantech = On ”puhdasta teknologiaa”, eli sellaisia tuotteita, palveluita, prosesseja ja teknologioita, jotka edistävät luonnonvarojen kestävää käyttöä ja ehkäisevät tai vähentävät liiketoiminnan kielteisiä ympäristövaikutuksia.

Käsitteiden määrittelyissä on hyödynnetty Motivan Energiasanastoa.


Kuka toimii tavoitteen edistämiseksi?

Tässä joitain toimijoita, jotka työskentelevät tavoitteen 16 saavuttamiseksi: 

  • YK, EU, Suomen valtio, maakunnat ja kunnat
  • Järjestöjä: STEK ry, Siemenpuu, Greenpeace, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen Ekomodernistit, Suomen Lähienergialiitto ry, IRENA (International Renewable Energy Agency)
  • Muita toimijoita: Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM), Energiavirasto, Motiva Oy (valtion kestävän kehityksen yhtiö)

Moni taho seuraa kestävän kehityksen tavoitteiden tilannetta Suomessa:

  • Tilastokeskus kerää tietoa kestävän kehityksen tilanteesta Suomessa hyödyntäen globaaleja indikaattoreita. Selvitä täältä millä indikaattoreilla tavoitteen 16 edistymistä seurataan! Tiedon löytäminen vaatii hiukan klikkailua. Mene sivun alareunaan kohtaan Kestävän kehityksen YK-indikaattorit -> Kestävän kehityksen YK-indikaattorit 1990-2023
  • Globaalien indikaattorien seurannan perusteella julkaistaan raportti 4-5 vuoden välein. Viimeisin raportti on vuodelta 2020 ja seuraava julkaistaan vuonna 2025. 
  • Valtioneuvoston kanslia seuraa kansallista kestävän kehityksen strategian etenemistä. Tieto kootaan seuranta-artikkeleihin.
  • Valtionkonttori tekee vuosittain koonnin ministeriöiden, virastojen ja valtion laitosten vastuullisuusraporteista. Vuoden 2021 raportissa kuvataan erityisen selkeästi, miten valtion eri organisaatiot ajattelevat itse toteuttavansa Agenda-tavoitteita. Katso raportin sivulta 24, mitkä organisaatiot edistävät tavoitetta 7, mitä tavoitteen edistämiseksi on tehty ja mitä mittareita käytettiin!

Tavoitteeseen liittyvät teemapäivät

Kestävää kehitystä voi käsitellä aiheeseen sopivina kansainvälisinä tai eri tahojen lanseeraamina teemapäivinä, kansallisina liputuspäivinä tai kun aihe on muuten runsaasti esillä esim. mediassa.

  • Kansainvälinen puhtaan energian päivä 26.1.
  • Euroopan tuulivoimapäivä / Maailman tuulipäivä 15.6. 
  • Maailman luovuuden ja innovaation päivä 21.4.

Tavoite opetuksessa

Edullista ja puhdasta energiaa käsitellään oppiaineista ainakin fysiikan, kemian, maantieteen ja kotitalouden opetuksessa. 

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteista edullinen ja puhdas energia liittyvät peruskoulussa ainakin tavoitteiseen Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) sekä lukiossa tavoitteeseen Eettinen ja ympäristöosaaminen.


Tehtäviä aiheen käsittelyyn

Tästä osiosta löydät erilaisia tehtäviä, joita voit hyödyntää vaikkapa kouluissa, oppilaitoksissa ja nuorisotyössä. Tehtävät on suunnattu nuorille, mutta ne sopivat myös aikuisryhmille.

1) Edullista ja puhdasta energiaa – videotehtävä ja alatavoitteisiin tutustuminen

a) Katso Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitetta 7 (Edullista ja puhdasta energiaa) esittelevä video (3 min.) ja vastaa kysymyksiin.

  • Mihin asioihin kuluu energiaa kodeissa ja yhteiskunnassa? Mainitse ainakin 5 esimerkkiä.
  • Kuinka suuri osa maailman ihmisistä elää ilman sähköä?
  • Miksi luotettava ja riittävä energiansaanti ilman sähkökatkoja on tärkeää?
  • Kuinka suuri osa maailmassa käytetystä energiasta tuotettiin uusiutuvilla energialähteillä vuonna 2020?

b) Lue läpi tavoitteen 7 alatavoitteet. Voit tutustua joko selkokielelle mukautettuihin tavoitteisiin tai virallisiin alatavoitteisiin.

  • Mitkä ovat mielestäsi alatavoitteiden kolme tärkeintä asiaa?

Video ja siihen liittyvä tehtävä on tehty Toivoa ja toimintaa -hankkeessa.


2) Energia-alias

Pelataan sananselityspeli Aliasta Motivan sivulta löytyvän energiasanaston sanoilla.

Tehtävä on osa Open ilmasto-oppaan Ilmastonmuutos fysiikan opetuksessa -sivua. Löydät sivulta paljon tietoa ilmastonmuutoksesta fysiikan näkökulmasta sekä tehtäviä aiheen käsittelyyn opetuksessa.


3) Energiankulutuskortit – korttipakka 

Tulostettava korttipakka sisältää 12 korttia arjen toimintojen energiankulutuksesta. Oppilaat laittavat kortit järjestykseen sen mukaan, minkä toiminnon arvelevat vievän eniten energiaa. Tulosta materiaali täältä kaksipuoleisena. Tiedostossa on mukana tehtävän oikea ratkaisu.

Tehtävän on toteuttanut WWF Suomi. Lisää WWF:n opetusmateriaaleja löydät täältä.


4) Mihin 1 kWh energiaa riittää? – korttipakka

Tulostettava korttipakka sisältää 30 korttia, joissa on jokaisessa kuvattu yhden laitteen käyttöaika 1 kWh:n energiamäärällä. Korttien avulla voidaan pohtia, mitkä laitteet ovat energiasyöppöjä ja miten niiden aiheuttamaa energiankulutusta voi vähentää. Tulosta materiaali täältä kaksipuolisena.

Tehtävän on toteuttanut WWF Suomi. Lisää WWF:n opetusmateriaaleja löydät täältä.


5) Aurinko- ja tuulivoiman kasvu – diagrammin tulkintatehtävä

Tutki alla olevaa diagrammia ja vastaa kysymyksiin:

  • Minkä kahden teknologian kasvu on kaikista ollut nopeinta?
  • Minkä teknologian kasvu on ollut hitainta?
  • Vertaa aurinkovoiman ja hiilivoiman käyriä. Mitä huomaat?
Tämän tehtävän diagrammin lähteenä on Ember ja CarbonBrief. Voit lukea aiheesta lisää täältä.

Tehtävä on tehty Toivoa ja toimintaa -hankkeessa. Lisää ilmastonmuutokseen liittyviä diagrammeja ja infograafeja löydät täältä. Muita kestävään kehitykseen liittyviä kuvaajia löydät täältä.


6) Vuoden aurinkoisimmat yhtälöt – laskutehtävä

Laskekaa WWF valmiin tehtävämonisteen avulla, kuinka monta aurinkopaneelia tarvitaan juuri teidän koulunne katolle! Lataa moniste täältä.

Tehtävän on toteuttanut WWF Suomi. Lisää WWF:n opetusmateriaaleja löydät täältä.

HUOM! Pääkaupunkiseudulla WWF:n pohja-aineistoa voi tarkentaa käyttämällä HSY:n kartta-aineistoa Auringon säteilyenergian määrä katoilla pääkaupunkiseudulla.  Kartan tiedot ovat kattojen säteilyenergiasta ovat yksikössä kWh/vuosi/m2.


7) Energiatehokas jäähalli myy lämpöä naapurikoululle – videotehtävä

Äänekosken jäähalli Suolahdessa valmistui syksyllä 2020. Hallin energiatehokkuutta lisäävat katolla olevat aurinkopaneelit, rakenteelliset ratkaisut sekä jäädyttämisestä syntyvän lauhdelämmön talteenotto.

Katsokaa Ylen lyhyt uutisvideo (2,5 min.) Yle Tripletistä ja tehkää sitten tehtävät.

  • LÄMMITTELE: Selvittäkää ennen videon katsomista, mitä energiatehokkuudella tarkoitetaan.
  • KATSO VIDEO JA KERRO OMIN SANOIN: Videolla mainitaan ainakin kolme asiaa, jotka tekevät jäähallista energiatehokkaan. Kerratkaa nämä parin kanssa omin sanoin.
  • OTA SELVÄÄ: Suolahden jäähallissa jäädyttämisestä syntyvä lauhdelämpö käytetään läheisen koulukeskuksen lämmittämiseen. Ottakaa selvää, millä tavoin teidän koulunne lämmitys tuotetaan.

Tehtävän on toteuttanut Yle Triplet. Yle Triplet auttaa kytkemään ajankohtaiset asiat osaksi opetusta Ylen uutisvideoiden avulla. Tripletissä on tuhansia videoita. Jokaiseen niistä on tehty taustamateriaali ja tehtävät opettajien ja oppijoiden käyttöön. Vastauksia, tehtävän teemaan liittyvän tietovisan ja lisää aiheeseen liittyviä tehtäviä löydät tältä sivulta kirjautumalla sisään Yle Triplettiin.


8) Energiantuotantoa rikkaissa ja köyhemmissä maissa – artikkelitehtävä

  • Lue Voima-lehdessä ilmestynyt artikkeli Rikkaiden maiden olisi syytä ottaa päävastuu kestävämmän energian tuotannosta
  • Pohdi millaisia oivalluksia artikkeli sinussa herättää. Kerää artikkelista 5 kiinnostavaa innovaatiota, faktaa, näkökulmaa tai oivallusta.
  • Jakautukaa pareihin. Vertaile keräämisiä näkökulmia parin kanssa. Valitsitteko samoja vai eri näkökulmia? Miksi pidätte valitsemianne näkökulmia kiinnostavina?

Tehtävä on tehty Toivoa ja toimintaa -hankkeessa.

Vinkki! Tehtävän yhteydessä voidaan katso RootEdin toteuttama energiapolitiikasta kertova video (5 min.).


9) Sähköä kaikille kestävin keinoin – videotehtävä Malista

a) Katsokaa video (kesto 4:17) ja vastatkaa kysymyksiin:

  • Missä maanosassa ja missä maassa video on kuvattu?
  • Kuinka suurella osalla alueen väestöstä on sähköä?
  • Minkä hintaista sähkö on videon alueella?
  • Mitä ongelmia aurinkoenergia voi ratkaista alueella?

b) Ideoikaa oman videon aihetta:

  • Millä tavoin katsomanne videon aihe kytkeytyy Suomeen ja suomalaisiin?
  • Mistä asiasta olisi kiinnostava tietää lisää?
  • Mikä voisi olla asia, johon tässä aihepiirissä mielestänne pitäisi vaikuttaa Suomessa?

Vinkki! Tehtävän verkkosivulta löydät kiinnostavia artikkeleita ja taustatietoa teemasta.

Tehtävä on osa ilmastonmuutos ja etelän äänet -oppimiskokonaisuutta, jonka ovat toteuttaneet FEE Suomi ja Siemenpuu-säätiö. Tutustu koko oppimiskokonaisuuteen täällä.


Kiinnostavaa lisämateriaalia

Tutustu ainakin näihin:

Materiaaleja Globaalikasvatus.fissä:

Globaalikasvatuksen vinkkipankista löytyy lukuisia ideoita siihen, miten globaalikasvatusta voi toteuttaa käytännössä. Vinkkeihin on koottu järjestöjen tuottamia materiaaleja ja opetusmenetelmiä globaalikasvatuksen teemoista. Tarjolla on myös koulutusvinkkejä ja moneen oppiaineeseen sopivia kouluvierailuja. Vinkkipankkia ja koko globaalikasvatus.fi -verkkosivustoa ylläpitää Fingo.

Materiaaleja MAPPAssa:

MAPPA.fi on hakupalvelu ja jakamisalusta opettajille, kasvattajille ja nuoriso-ohjaajille. Löydät sieltä tuhansia eri toimijoiden materiaaleja, menetelmiä, tapahtumia ja palveluita. Teemoina ovat mm. ympäristökasvatus, kestävyyskasvatus, seikkailukasvatus, tiedekasvatus, kestävyysosaaminen ja tulevaisuustaidot. MAPPA.fi -palvelua ylläpitää Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry.

Alta löydät MAPPAn teemarepun, johon kootut eri tahojen tuottamat materiaalit soveltuvat tavoitteen 7 käsittelyyn.