Tässä osiossa tutustut yleisesti tunteisiin ja tunnetaitoihin sekä lisäksi ympäristötunteisiin ja niiden tutkimukseen.
1) Videoluento (70/80min.)
- Luennolla käsitellään tunteita ja tunnetaitoja sekä ympäristötunteita ja niiden tutkimusta. Luennon lopuksi annetaan materiaalivinkkejä aiheen käsittelyyn.
- Luennoitsijana toimii ympäristökasvatuksen asiantuntija Pinja Sipari.
- Luennon kesto on noin 80 min. Voit halutessasi katsoa luennon useammassa osassa. Luennon osa 2 ympäristötunteista ja niiden tutkimuksesta alkaa tallenteen kohdasta 41:07. Osassa 3 (kohdasta 1:07:32 alkaen) tulee kertausta toivon käsitteestä ja tunnetaitojen käsittelyyn soveltuvista materiaaleista. Voit halutessasi jättää tämän osan katsomatta.
- Luentotallenne on tehty osana Me tulevaisuudentekijät. Ratkaisuja keke-opetuksen haasteisiin -koulutuskokonaisuutta.
- Luennon kalvot voit katsoa osissa: osa 1, osa 2 ja osa 3.
- Video löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=U1jJfGHFuRg
2) Tehtäviä aiheen käsittelyyn
a) Tunteiden käsitekartta
Harjoituksessa laaditaan tunnesanojen listan avulla mind map (käsitekartta) omista kestävän kehityksen kysymyksiin liittyvistä tunteista.
Tarvitset harjoitukseen avuksi tunnesanojen listan, joka löytyy täältä. Avaa se omaan välilehteen tai tulosta se. Tiedostossa on 3 erilaista tunnesanalistaa. Voit valita niistä yhden tai käyttää vaikka kaikkia.
Sitten voit aloittaa käsitekartan tekemisen tyhjälle paperille.
Kirjoita ensi paperin keskelle “Maailman tila ja tunteeni”. Poimi sitten listasta (tai keksi itse) sanoja, jotka kuvaavat sinun tunteitasi maailman tilaan liittyen ja kirjoita niitä käsitekarttaan.
- sanoja voi kirjoittaa isolla tai pienellä, jos haluaa sillä tavoin kuvata yksittäisten tunteiden voimakkuutta
- sanoja voi yhdistää toisiinsa viivoilla, katkoviivoilla tai nuolilla
- käsitekarttaan voi halutessaan lisätä myös kuvia tai muita graafisia elementtejä
- voit halutessasi myös kirjoittaa tunnesanojen yhteyteen tilanteita, joissa kyseinen tunne usein herää
Aikaa käsitekartan tekemiseen kannattaa varata noin 20 min.
Huomioita jatkoa varten:
- Harjoituksen yksityiskohtaisempi ohje löytyy täältä.
- Nuorille suunnattu lyhyempi tunnesanalista löytyy täältä.
b) Uusia ympäristötunnesanoja
1) Kirjoita tyhjälle paperille n. 20 erilaista kestävään kehitykseen liittyvää asiasanaa. Esim. pörriäinen, lentomatkailu, kasvisruoka, pikamuoti jne.
2) Keksi sitten paperin toiselle puolelle uusia ympäristötunnesanoja. Tämä tehdään luomalla yhdyssanoja, joissa yhdistetään yksi asiasana (edellisestä kohdasta) ja yksi tunnesana tästä listasta. Keksi näin ainakin 10 uutta ympäristötunnesanaa! Esim. pörriäiskiitollisuus, lentomatkailuahdistus, kasvisruokauteliaisuus, pikamuotiturhautuminen jne.
3) Valitse keksimistäsi sanoista yksi ja mieti tarkemmin mitä se tarkoittaa. Kirjoita siitä sanakirjamääritelmä jatkamalla lauseita:
– Sana on ympäristötunnesana, joka tarkoittaa…
– Tunne herää tilanteissa, joissa…
c) Rentoutumisharjoituksia
Rentoutuminen ja itsensä rauhoittaminen on tärkeä taito kestävyyskriisien ajassa. Alle on koottu useita erilaisia rentoutumisharjoituksia, joita kokeilemalla löydät niistä itsellesi sopivimmat.
- Rauhoittava kehoskannaus-harjoitus. Harjoituksen ohjaa videolla Pinja Sipari. Harjoitus on osa Toivon taitojen rastiradan materiaaleja, mutta sitä voi käyttää myös itsenäisesti.https://youtu.be/6XOjYqQHF1A
- Rauhoita oloasi rauhoittamalla hengitystä. Harjoituksen ohjaa videolla Pinja Sipari. Harjoitus on osa Toivon taitojen rastiradan materiaaleja, mutta sitä voi käyttää myös itsenäisesti. https://youtu.be/f64QEnSNSQw
- Isäntämiehen asento. Harjoituksen ohjaa psykoterapeutti Liisa Uusitalo-Arola, jonka YouTube-kanavalta harjoitus löytyy. https://youtu.be/fqpUnqv-x2Q :
- Mieli ry:n rentoutumisharjoitukset. https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/harjoitukset/rentoutumisharjoitukset/
- Mieli ry:n lasten ja nuorten harjoitukset. Lapsille ja nuorille sopivia harjoituksia rentoutumiseen, tietoiseen läsnäoloon sekä mielenterveystaitojen harjoittamiseen. https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/harjoitukset/lasten-ja-nuorten-harjoitukset/
- Mieli ry:n mindfulness-harjoitukset. https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/harjoitukset/mindfulness-harjoitukset/
- Abitreenien rentoutumisharjoitukset.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/11/testaa-kolme-rentoutumisharjoitusta
d) Lisää tehtäviä ympäristötunteiden käsittelyyn
- Tutustu kestävän kehityksen kysymyksiin liittyviin tunteisiin! -opetusvideo. Julkaisija Toivoa ja toimintaa -hanke. Videon kesto: 3:21. https://youtu.be/uZoIIkWoqLw
- Syvenny ilmastotunteisiin -opetusvideo. Julkaisija Toivoa ja toimintaa -hanke. Videon kesto: 6:53. https://youtu.be/ujjrQKfJVKQ
- Toivoa ja toimintaa -sivuston tunnetaitotehtävät. https://toivoajatoimintaa.fi/tunteet/tunnetehtavia/
- Ympäristöahdistuksen mieli -hankkeen harjoitukset https://www.ymparistoahdistus.fi/category/harjoitukset/
- Minun ympäristötunteeni -työkirja nuorille ja aikuisille. Julkaisija Ympäristöahdistus.fi. https://www.ymparistoahdistus.fi/oppaat/minun-ymparistotunteeni-tyokirja/
- Luonto ja tunteet® -sivusto. https://www.luontojatunteet.fi/
- Taidepolkuja ympäristöempatiaan -menetelmäopas. Julkaisija Opinkirjo.
https://opinkirjo.fi/materiaalit/taidepolkuja-ymparistoempatiaan/
3) Lisätietoa
Materiaaleja on paljon, joten ne on jaoteltu väliotsikoiden alle.
a) Taustatietoa ympäristötunteista
- Opettajat ja kasvattajat ympäristökriisin äärellä -video. Julkaisija Ympäristöahdistus.fi. Videon kesto on 4:41. https://www.ymparistoahdistus.fi/videot/opettajat-ja-kasvattajat-ymparistokriisin-aarella/
- Kestävän kehityksen tunteista kasvattajille -video. Julkaisija Toivoa ja toimintaa -hanke. Videon kesto on 7:02. https://youtu.be/H799WEFrEU4
- Nuorten ilmastotunteet ja heidän näkemyksensä hallitusten ilmastotoiminnasta. Panu Pihkala (2021). https://www.ymparistoahdistus.fi/artikkelit/nuorten-ilmastotunteet-ja-heidan-nakemyksensa-hallitusten-ilmastotoiminnasta/
- Kestävää tekoa. Nuorisobarometri 2021. Tomi Kiilakoski (toim.) https://tietoanuorista.fi/nuorisobarometri/nuorisobarometri-2021/
- Ilmastoahdistus ja sen kanssa eläminen. MIELI Suomen Mielenterveys ry. Panu Pihkala (2019).
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/ilmastoahdistusraportti-mieli2019-web.pdf - 10 suositusta ympäristöahdistuneelle. Panu Pihkalan blogi. http://ekoahdistus.blogspot.com/2018/09/10-suositusta-ymparistoahdistuneelle.html
- Ympäristöahdistuksen mieli -hankkeen verkkosivut. https://www.ymparistoahdistus.fi/
- Miten opettaja voi tukea nuorta vaikeiden ympäristötunteiden kohtaamisessa? Toivoa ja toimintaa -sivusto. https://toivoajatoimintaa.fi/miten-opettaja-voi-tukea-nuorta-vaikeiden-ymparistotunteiden-kohtaamisessa/
- Climate Emotions Wheel. Löydät sivulta ilmastotunteiden ympyrän sekä vinkkejä sen käyttöön. Materiaaleja on englanniksi, espanjaksi ja italiaksi. Ne on julkaissut Climate Mental Health Network. https://www.climatementalhealth.net/resources
b) Yleistä taustatietoa tunteista ja tunnetaidoista
- Tunnetaidot opetustyössä – aivotutkija kertoo, miksi opettajan tunnetaidoilla on väliä. Tunne & Taida. https://www.tunnejataida.fi/tunnetaidot-opetustyossa-aivotutkija-kertoo-miksi-opettajan-tunnetaidoilla-on-valia
- Tunteet, aivot ja oppiminen – miksi tunteita tarvitaan oppimisessa? -videoklippi. Aivotutkija Minna Huotilaisen haastattelu. Kesto 5:53. https://youtu.be/SScNEN4ttk0
- On sitä ennenkin selvitty – mihin tarvitaan erillistä tunnekasvatusta? Tunne & Taida. https://www.tunnejataida.fi/on-sita-ennenkin-selvitty-mihin-tarvitaan-erillista-tunnekasvatusta-osa-12
- Oivalla tunnetaito-ohjauksesta: Yläkoulussa huumori ja tilannetaju auttavat. Tunne & Taida. https://www.tunnejataida.fi/miten-tuoda-tunnetaitoja-nuorille-ylakouluun
- Kiltin lapsen koulu-uupumus – tunnetaitoja eivät tarvitse vain vilkkaat lapset. Tunne & Taida. https://www.tunnejataida.fi/tunnetaitoja-eivat-tarvitse-vain-vilkkaat-lapset-kiltit-uupuvat-herkemmin
- Perustunteet. Tunne & Taida. https://www.tunnejataida.fi/perustunteet
- Tunnetaitojen vinkkilista. Nyyti ry. https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/opi-elamantaitoa/tunteet/tunnetaidot/
- Miten oppisin säätelemään tunteitani? Väestöliitto. https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/miten-oppisin-saatelemaan-tunteitani/
- Mitä sä rageet? – Lapsen ja nuoren tunnetaitojen tukeminen -kirja. Sanna Pelliccioni & Anne-Mari Jääskinen, 2018 (2. painos). 256 sivua.
- Mitä sä rageet? #Tunteita sikanolosta sairaan siistiin -kirja. Sanna Pelliccioni & Anne-Mari Jääskinen, 2017. 207 sivua. Teos sisältää myös tunnetaitoharjoituksia!
c) Harjoituksia ja muita materiaaleja tunnetaitojen kehittämiseen
- Tulostettavat tunne- ja tarvekortit useilla eri kielillä (mm. suomeksi). The No-Fault Zone® Global Network. https://www.thenofaultzone.com/global-network.html
- Tulostettavat tunnesanalistat. Suomen Moniääniset ry. https://www.moniaaniset.fi/rvmt-hanke/muuta-materiaalia/tunnesanalistat-tunteiden-ilmaisun-tueksi/
- MLL:n tehtäväkortit. Tehtäväkortteja voi hyödyntää laajalti opetuksessa ja nuorisotyössä. Tehtäväkorteissa on toiminnallinen harjoitus ja sitä taustoittava teoriaosuus. Voit hakea kortteja teeman, kohderyhmän ja arvioidun keston mukaan. https://www.mll.fi/ammattilaisille/kouluille-ja-oppilaitoksille/tukioppilastoiminta/tukioppilaiden-koulutusmateriaalit/tehtavakortit/
- HyMy-koulujen materiaalit. Kolmen koulun yhdessä toteuttamat työkalut ja resepti hyvinvoivaan ja myötätuntoiseen kouluun. Sisältää käytännön ohjeita ja tehtäviä liittyen ihmissuhdetaitoihin, tunnetaitoihin, läsnäolotaitoihin ja ratkaisutaitoihin.
https://www.hymykoulut.fi/ - Punaisen ristin kaveritaitojen oppimateriaali. https://www.punainenristi.fi/tyomme/opettajille/kaveritaitoja/
- Mielenterveyden keskusliiton Hevari-opas. Henkilökeskeisen voimavaravalmennuksen eli Hevarin ohjaajan opas sisältää paljon harjoituksia, joita voi hyödyntää nuorten kanssa myös koulussa
https://www.mtkl.fi/uploads/2019/08/4e847b9f-ryhmavalmennuksenopas.pdf - Värinauttien tunnetaitotehtävät. Kohderyhmänä näissä ovat lapset, mutta monet tehtävistä sopivat hyvin myös nuorille. https://www.varinautit.fi/tunnetaidot/
- Mieli ry:n lasten ja nuorten harjoitukset. Lapsille ja nuorille sopivia harjoituksia rentoutumiseen, tietoiseen läsnäoloon sekä mielenterveystaitojen harjoittamiseen. https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/harjoitukset/lasten-ja-nuorten-harjoitukset/