Vinkit vaikean maailmantilanteen käsittelyyn nuorten kanssa

Somessa ja uutisissa leviävä tieto vaikeasta maailmantilanteesta nostaa pintaan monenlaisia haastavia tunteita kaiken ikäisissä. Jos tilanne herättää turvattomuutta, ahdistusta ja pelkoakin, on tärkeää kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiin. Turvallisuuden tunnetta kannattaa vahvistaa sekä itsessä että lapsissa ja nuorissa. Tässä vinkkimme tunteiden käsittelemiseen ja vaikuttamistekoihin, jotka voivat auttaa juuri nyt!

Huomaathan, että huolta ja muita vaikeita tunteita herättävät aiheet saattavat kärjistää mielipiteitä. Siksi aluksi on hyvä käydä läpi turvallisen keskustelun periaatteet.

1) Jutelkaa tunteista

Maailmantilanne voi saada aikaan epämääräisen hankalan olo. Omien tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen usein helpottaa. Esittelemme seuraavassa kaksi helppoa harjoitusta tunteiden käsittelyyn. Täältä löydät dosentti Panu Pihkalan videovinkit aiheen käsittelyyn koulussa sekä tunnetaito-ohjaaja Pinja Siparin videovinkit oppilaille.

a. Omiin tunteisiin tutustuminen tunnesanalistan avulla

Alla olevaan kuvaan on kerätty tunnesanoja. Katsokaa kuvaa ja pohtikaa, mitä tunteita maailman tilanne teissä juuri nyt herättää. Tunteiden käsitekarttatehtävän ohjeista löydät lisää vinkkejä tunteiden käsittelyyn: tunnesanalistan avulla voi laatia käsitekartan tai oppilaiden tunteita voi kirjata AnswerGarden-verkkosovellukseen.

b. Kirjoitusharjoitus tunteista

Tunteiden ilmaiseminen on tärkeä osa niiden käsittelyä. Tunteita voi ilmaista esimerkiksi puhumalla, piirtämällä tai kirjoittamalla. Tässä harjoituksessa käytetään kirjoittamista menetelmänä omiin tunteisiin tutustumisessa.

  • Opettaja näyttää yksi kerrallaan alla olevan kuvagallerian kuvat ja lukee ääneen lauseiden alut.
  • Oppilaat kirjoittavat lauseen alut ylös ja jatkavat kirjoittamalla aloituksen herättämiä ajatuksia ja tunteita.
  • Jokaisesta lauseen alusta kirjoitetaan yhden minuutin ajan. Tarkoituksena on kirjoittaa ilman sensuuria eli juuri sitä, mitä mieleen juolahtaa.
  • Kirjoituksia ei tarvitse näyttää kenellekään. Lopuksi on kuitenkin hyvä keskustella yhdessä harjoituksen herättämistä tunteista ja ajatuksista.

Voit lukea myös Opetushallituksen tai Mannerheimin lastensuojeluliiton vinkit sotauutisten käsittelyyn lasten kanssa. Suosittelen lämpimästi myös psykoterapeutti Maaret Kallion Facebook-vinkkejä tilanteen kanssa selviämiseen. Tässä yksi nosto Maaretilta:

✨  “Huomaa, mitä kehossasi tapahtuu. Tiivistyykö hengitys, herääkö valppaus, tekeekö mieli vahtia koko ajan tilannetta? Luo vastapainoa kehollisin keinoin. Toimi tavalla, joka vakauttaa ja rauhoittaa kiihtymisen sijaan.”

2) Vaikuttakaa yhdessä

Itselle tärkeiden asioiden puolesta toiminen on toivon kannalta olennaista. Kannattaakin muistaa, että asioihin voi aina myös vaikuttaa! Juuri nyt rauhan viestit, hyvän tahdon eleet ja mielipiteen ilmaiseminen ovat erityisen tärkeitä. Koulussa voi toteuttaa mielenosoituksen lumiukkojen, lelujen, valokuvien tai videon keinoin. Oman ajatuksen voi jakaa muille myös tekemällä meemin.

a. Lumiukkojen tai lelujen mielenosoitus

Aina mielenosoitukseen ei tarvitse osallistua itse, vaan hommaan voidaan valjastaa lumiukot, legohahmot, barbit tai vaikka pehmolelut. Kerätkää tai tehkää itse osallistujien joukko ja valmistakaa heille mielenosoituskyltit. Lelut voivat osoittaa mieltä esimerkiksi koulun aulassa ja somessa.

Hahmoksi voi valita myös jonkin oman esineen. BMOL:n Eevan ja Pinjan repuista löytyi mielenosoitushahmoiksi pingviiniheijastin ja kuivashampoo.

b. Valokuva- tai videomielenosoitus somessa

Mielenosoituksissa kyltit ovat tärkeä viestimistapa. Tee itsellesi mielenosoitukseen sopiva kyltti, kuvaa itsesi sen kanssa ja jaa kuva somessa. Kuvan voi tehdä yksin tai yhdessä. Koulu voi myös kerätä kuvia yhteen, tehdä niistä kollaasin ja jakaa omissa viestintäkanavissaan!

Jos videot ovat sinulle luonteva tapa viestiä asioita, voit myös kuvata videon, jossa kerrot sinulle tärkeästä aiheesta.

c. Tee meemi

Huumori voi auttaa vaikeiden aiheiden käsittelemistä. Meemiin voi kiteyttää oman viestin joko mustalla huumorilla tai vakavammalla otteella. Viestin jakamiseen meemi on hyvä valinta, koska se on nopea toteuttaa ja hyvin tehtynä leviää somessa helposti. Kerro siis meemillä, mikä nyt mietityttää, ärsyttää tai on tärkeää: Kirjoita Googleen sana meme generator ja etsiydy johonkin generaattoriin (esim. imgflip.com). Valitse kuva ja kirjoita siihen sopiva teksti. Levitä valmiita meemejä omassa somessasi sekä koulun tai työpaikan somessa!

d. Tee hyviä tekoja

Hyvyys on kestävää kehitystä eteenpäin vievä voima, joka perustuu esimerkiksi toisten auttamiselle. Maailmasta voisi tulla myötätuntoisempi ja rauhallisempi paikka, jos hyviä tekoja tehtäisiin maailmassa selvästi nykyistä enemmän. 

Hyvät teot auttavat, ilahduttavat sekä osoittavat lempeyttä ja myötätuntoa. Pohtikaa, millaisia pieniä tai isoja hyviä tekoja voisitte tehdä heidän hyväkseen, joilla nyt on vaikeaa. Ideoita ja lisätietoa aiheesta löytyy täältä (opettajan ohje) ja täältä (oppilaan ohje).

Kuva: Kyle Glenn / Unsplash
Vinkki! Myös vaikuttamisen jälkeen voi olla hyvä jutella vielä vähän tunteista. Miltä vaikuttamistekojen tekeminen tuntui?
Lisää nopeita vaikuttamisen tapoja paremman maailman puolesta löydät täältä!

Lisää blogissa

Toivoa ja toimintaa NUORI24 -messuilla

NUORI2024 – valtakunnalliset nuorisotyön päivät järjestetään Tampere-talolla 24.-25.4.2024. Biologian ja maantieteen opettajien liiton Toivoa ja toimintaa -hanke on mukana messuilla! ...

Agenda 2030 -tavoitteet selkokielellä

Agenda 2030 -toimintaohjelman alatavoitteet sisältävät paljon kiinnostavaa lisätietoa kestävästä kehityksestä. Toisinaan tavoitetekstit ovat kuitenkin vaikealukuisia. Ne sisältävät vaikeita asioita ja ...