Oppilaan ohje verkkovaikuttamiseen

Kuva: Charles Deluvio / Unsplash

Internetissä voimme vaikuttaa yhteisiin asioihimme lukuisin eri tavoin. Seuraavassa esittelemme joitakin helppoja ja konkreettisia vaikuttamistapoja. Osa vinkeistä liittyy somevaikuttamiseen, osassa hyödynnetään erilaisia verkkosivuja. Mikä tai mitkä niistä tuntuvat sinulle sopivilta vaikuttamisen tavoilta ja mihin itsellesi tärkeisiin asioihin haluaisit vaikuttaa?

Löydät tältä sivulta vinkkejä meemien tekemiseen, uutisjuttujen ja tiedon jakamiseen somessa, vetoomusten allekirjoittamiseen, valokuvilla vaikuttamiseen ja vastamainosten tekemiseen.

1. Tee meemi

Meemit ovat nopeasti toteutettava, ajan hermolla oleva ja hyvin tehtynä helposti somessa leviävä viestimistapa. Mikä aihepiiri sinua mietityttää, ärsyttää tai innostaa juuri nyt? Kerro se meemillä!

Ohje meemin tekniseen toteutukseen: Kirjoita Googleen sana meme generator ja etsiydy johonkin generaattoriin, esim. imgflip.com on hyvin toimiva generaattori. Valitse sopiva kuva (vaihtoehtoja on yli 1000) ja kirjoita siihen naseva teksti. 

Levitä valmiita meemejä omassa somessasi tai vaikka koulun somessa! 

Tämä meemi kertoo elektroniikan päästöistä ja eri brändien vertailusta. Meemi on tehty Kännyköitä ja vastamainontaa -työpajassa Mäkelänrinteen lukiossa.
Näissä meemeissä käsitellään luonnon monimuotoisuiden vähenemistä, ilmastonmuutosta ja ilmastotekoja. Kuvat: BMOL ry

2. Jaa tietoa tai uutisia sosiaalisessa mediassa

Ihan tavalliset somessa tehtävät asiat voivat olla yllättävänkin tehokasta vaikuttamista, olivatpa esille nostetut asiat isoja tai pieniä. Uutiset ja erilaiset tietotekstit muuttuvat kiinnostavammiksi, kun tuttu tai sukulainen kertoo kiinnostuneensa niistä, eli esimerkiksi jakaa uutisen sosiaalisessa mediassa. Siksi esimerkiksi uutisten jakaminen on yhdenlaista vaikuttamistoimintaa!

Postauksesi muuttuu muille vieläkin kiinnostavammaksi, kun perustelet, miksi jakamasi juttu on mielestäsi tärkeä tai kiinnostava. Voit myös koota lyhyen tiivistelmän jutun sisällöstä. Näin myös sellainen ihminen, joka ei jaksa avata linkkaamaasi juttua, saattaa saada käsityksen sen sisällöstä.

Etsi sinua kiinnostavaan kestävän kehityksen kysymykseen liittyvä uutinen, artikkeli, infografiikka tai tietopohjainen video ja jaa se sosiaalisessa mediassa (myös jokin whatsapp-ryhmä käy tähän hyvin) oman viestisi kera.

HUOM! Ennen tiedon jakamista kannattaa vielä tarkistaa, että tieto on peräisin luotettavasta lähteestä eikä sisällä huuhaata. Apuna voit käyttää esimerkiksi tätä pääkaupunkiseudun kirjastoverkoston vinkkilistaa.

Ilmastoaktivisti Greta Thunberg postasi Facebookiin uutisen luonnon monimuotoisuuden vähenemisestä.

3. Allekirjoita vetoomus

Eräs tehokas viestintätapa on ison ihmisjoukon mielipiteen välittäminen sopivalle taholle. Järjestöt tekevät tätä esimerkiksi keräämällä nimiä vetoomuksiin ja luovuttamalla ne poliitikoille tai yrityksille, jotka tekevät asiaan liittyviä päätöksiä tai lakialoitteita. 

Tarkista, onko sinulle tärkeällä järjestöllä parhaillaan käynnissä vetoomuskampanjaa ja allekirjoita vetoomus! Jos et ole minkään järjestön jäsen tai aktiivinen seuraaja, voi tästä listasta olla apua sinua kiinnostavien vetoomusten löytämisessä:

– Ihmisoikeuksiin pyrkivät vaikuttamaan mm. Amnesty, Ihmisoikeusliitto ja Pelastakaa lapset ry
– Ympäristökysymyksiin pyrkivät vaikuttamaan mm. WWF, Greenpeace ja Hiilivapaa Suomi
– Eläinten oikeuksiin pyrkivät vaikuttamaan mm. SEY Suomen Eläinsuojelu ja Oikeutta Eläimille
– Mm. Finnwatch ja Avaaz pyrkivät eri kampanjoissaan vaikuttamaan ympäristökysymyksiin sekä ihmisoikeuksiin

Voit mennä suoraan järjestön verkkosivustolle tai kirjoittaa hakukoneeseen järjestön nimen ja sanan vetoomus.

Vetoomuksen allekirjoittamisen vaikuttavuutta lisää se, että kerrot sosiaalisessa mediassa allekirjoittaneesi vetoomuksen.

Kansainvälisellä ihmisoikeusjärjestö Amnestyllä on meneillään useita vetoomuskampanjoita samanaikaisesti. Myös alaikäiset voivat allekirjoittaa Amnestyn vetoomuksia ja useimpia muita vetoomuksia.

4. Vaikuta valokuvilla 

Mielenosoituksissa kyltit ovat tärkeä viestimistapa. Tee itsellesi mielenosoitukseen sopiva kyltti, kuvaa itsesi sen kanssa ja jaa kuva somessa! Koulu tai luokka voi myös kerätä kuvia yhteen, tehdä niistä kollaasin ja jakaa omissa viestintäkanavissaan, vaikka kuvat olisi otettu yksittäisten ihmisten kotoa käsin!

Kuvilla voi vaikuttaa somessa monilla muillakin tavoilla. Alla on muutamia esimerkkejä tästä.

Hiilivapaa Suomi -kampanjan aktiivit vaativat tällä kuvalla energiayhtiö Fortumia luopumaan hiilivoiman käytöstä.
Kuva: Ansku Holstila
Etu-Töölön lukion oppilaat suunnittelivat ja tekivät koulun Instagram-tilin kautta somevaikuttamispostauksia kuluttamiseen ja tuotantoon liittyen keväällä 2019. He etsivät postauksiin tietoja erilaisista kestävän kehityksen aihepiireistä ja yhdistivät niihin sopivia vaikuttavia valokuvia.
Eettisen kaupan puolesta ry:n #Lempivaatteeni -kampanja kannustaa suomalaisia käyttämään vaatteitaan pidempään. Kampanjassa kannustetaan ihmisiä kertomaan omista lempivaatteistaan kuvien ja niihin liittyvien tarinoiden avulla.

HUOM! Käytä julkaisussa #hashtagia, jos mahdollista!

Hashtag-kampanjat ovat nykyään yksi suosittu vaikuttamisen kanava. Käyttämällä julkaisussasi tiettyä hashtagia eli avainsanaa tai aihetunnistetta, voit viestiä, että aihe on sinulle tärkeä. Hashtag voidaan liittää tekstiin, kuviin, videoihin tai vaikka jaettuun lehtijuttuun. Voit myös etsiä eri somepalveluissa julkaisuja käyttämällä hashtagia hakusanana tai nähdä listan suosituimmista ja ajankohtaisista hashtageista.

Hashtageja käytetään usein eri toimijoiden järjestämissä kampanjoissa, mm. Planin #EiHymyilytä-kampanjassa ja Eettisen kaupan puolesta ry:n #Lempivaatteeni-kampanjassa yhdistetään valokuva ja hashtag. Mistä sinulle tärkeästä aiheesta on parhaillaan käynnissä hashtag-kampanja?

5. Tee vastamainos

Vastamainos on mainoksia parodioiva visuaalisen kulttuurin ilmaisumuoto. Vastamainokset kommentoivat mainosten kielellä kulutusyhteiskunnan ongelmakohtia. Vastamainosten tarkoituksena on yleensä pyrkiä vaikuttamaan muiden ihmisten kulutuskäyttäytymiseen tai yritysten toimintaan. 

Täältä löydät lisätietoa ja ohjeet vastamainosten tekemiseen. Huomaathan, että vastamainoksen tekeminen vie enemmän aikaa kuin muut edellä esitetyt vaikuttamisen tavat. Ryhdy vastamainoksen tekoon vain, jos sinulla on siihen aikaa vähintään 1-2 tuntia!

Kalajärven yläkoulussa tehdyssä vastamainoksessa käsitellään tuotantoeläinten oikeuksia. Kuva: Eeva Kemppainen.

6. Muu, mikä?

Verkossa vaikuttamisen tapoja on valtavasti erilaisia. Vaikka yllä olevasta listasta ei olisi löytynyt sinulle sopivaa tapaa, voit keksiä sellaisen itse. Millä tavalla sinä haluat vaikuttaa?

Kuva: Markus Spiske / Unsplash

Lisää blogissa

Anna palautetta materiaaleistamme ja osallistu arvontaan!

Toivoa ja toimintaa -hankkeessa on julkaistu vuoden 2024 aikana runsaasti uutta upeaa materiaalia. Nyt kaipaamme materiaaleista palautetta! Vuonna 2024 hankkeessa ...

Vad är Hopp och Handling?

Hopp och Handling är en handlingsmodell för lärande för hållbar utveckling. Modellen har utvecklats inom ett projekt av Biologi- och ...