Kestävä kehitys käsityön opetuksessa

Käsityön opetus on tärkeä osa kestävän tulevaisuuden rakentamista. Tältä sivulta saat ideoita ja valmiita tehtäviä, joiden avulla voit käsitellä kestävän kehityksen teemoja opetuksessa helposti ja monipuolisesti. Sivulle on koottu useiden eri tahojen parhaita tehtäviä kestävän kehityksen opetukseen käsityön näkökulmasta. Materiaalissa käsitellään sekä tekstiilityön että teknisen työn työtapoja.

Vinkki! Voit tutustua materiaaliin vaikka lenkillä tai kotitöitä tehdessä tämän videoluennon avulla (n. 1,5h). Muiden oppiaineiden tehtäväpaketteihin voit tutustua täällä.

ANNA PALAUTETTA! Tällä lomakkeella voit jättää palautetta tästä tehtäväpaketista sekä muista Toivoa ja toimintaa -hankkeessa syksyllä 2024 julkaistuista tehtäväpaketeista. Toivomme ruusuja ja risuja opettajilta, kasvattajilta sekä muilta nuorten parissa työskenteleviltä. Lämmin kiitos avustasi! <3

Sisällysluettelo

Miten huomioida kestävä kehitys käsityön opetuksessa? 

Valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaan käsityössä lähtökohtana on erilaisten laaja-alaisten teemojen kokonaisvaltainen tarkastelu oppiainerajat luontevasti ylittäen. Ympäröivän materiaalisen maailman tuntemus luo perustaa kestävälle elämäntavalle ja kehitykselle. Tähän sisältyy myös oppilaiden oma elämänpiiri, paikallinen ja eri ryhmien kulttuuriperintö sekä yhteisön kulttuurinen moninaisuus. Käsityö kasvattaa eettisiä, tiedostavia, osallistuvia sekä osaavia ja yritteliäitä kansalaisia.

  • S2 Muotoilu: Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.
  • S5 Tekeminen: Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita tai teoksia.
  • S8 Tiedostaminen ja osallistuminen: Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. Harjoitellaan käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.

KATSO VIDEO! Käsityön opettaja Minna Matin-Lauri kertoo videolla (20 min.) ajatuksiaan ja jakaa käytännön vinkkejä siitä, miten kestävää kehitystä voi käsitellä elämänkatsomustiedon tunnilla.

Agenda 2030 -toimintaohjelma käsityön opetuksessa

Lähes kaikkia Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitteita voidaan hyvin käsitellä käsityön oppitunneilla. Käsityön näkökulmasta keskeisimpiä Agenda-tavoitteita ovat:

Tälle sivulle on koottu useiden eri tahojen tekemiä maksuttomia tehtäviä käsityön opetuksen eri teemoista. Yllä olevia linkkejä klikkaamalla pääset lisäksi Agenda-tavoitteiden omille sivuille, joilla voit  syventää osaamistasi ja ottaa käyttöön näihin tavoitteisiin liittyviä tehtäviä ja muita materiaaleja.


Miten tätä materiaalia käytetään? 

Kestävä kehitys on liian iso aihe käsiteltäväksi yhdellä oppitunnilla. Sen sijaan aihetta kannattaa sivuta opetuksessa säännöllisesti eri yhteyksissä – vaikka lyhyestikin. Kestävä kehitys kannattaa pitää mukana jokaisessa kokonaisessa käsityöprosessissa (ideointi – suunnittelu – tuotteiden valmistaminen – arviointi) sekä käsityön opetuksen vuoden kierrossa, jossa käsitellään erilaisia kestävän käsityön teemoja.

Tälle sivulle on koottu eri tahojen tekemiä valmiita tehtäviä, joiden avulla kestävän kehityksen teemat on helppo tuoda osaksi käsityön opetusta. Tehtäväkokonaisuus koostuu tekstiilityön opettajille suunnatusta osiosta, teknisen työn opettajille suunnatusta osiosta sekä kahdesta molemmille yhteisestä osiosta (tiedostava kuluttaminen sekä osallistuminen ja vaikuttaminen).

Tehtävien tekijät on kerrottu jokaisen tehtävän alla olevassa harmaassa laatikossa. Materiaalin toteutukseen on osallistunut useita järjestöjä ja muita toimijoita, joiden tuottamia materiaaleja on hyödynnetty sivun tehtävissä. Järjestöt toteuttavat usein valmiita oppituntisuunnitelmia, ja monet tämänkin sivun tehtävistä ovat osa jotakin laajempaa kokonaisuutta. Jos tehtävä tuntuu kiinnostavalta, kannattaa kurkata, voisitko hyödyntää opetuksessa myös valmista tuntisuunnitelmaa!

Materiaali on koottu Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry:n Toivoa ja toimintaa -hankkeessa vuonna 2024. Materiaali on toteutettu ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin. Apuna toteutuksessa ovat toimineet käsityön opettaja Minna Matin-Lauri sekä globaalikasvattaja Eeva Kemppainen. 

Antoisia hetkiä kestävän kehityksen teemojen parissa!


Tehtäviä tekstiilityön opetukseen 

1) Vaatteiden elinkaari ja kuluttaminen – video- ja selvitystehtävä

Katso video Mikä maailmankauppa? (kesto 5 min.) ja etsi lisätietoa. Selitä, mitä käsitteet tarkoittavat.

a) maailmankauppa b) tuotteen elinkaari c) pikamuoti d) kiertotalous e) uusiokäyttö

Lisätehtävä: Mitä tarkoittavat elämiseen riittävä palkka ja yritysvastuulaki? Entä mikä ero on kaupalla ja brändillä?

Tehtävä on osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä maailmankauppa? -tehtäväpakettia, jossa on runsaasti lisää hyviä tehtäviä kuluttamiseen ja maailmankauppaan liittyen.


2) Vaatteet ja kuluttaminen – arvojanakävely

Arvojanakävely on helppo harjoitus, jonka avulla opiskelijat pohtivat omaa suhdettaan kuluttamiseen ja mainontaan.

Ohjeet:

Opiskelijat liikkuvat luokassa sen mukaisesti, oletko väitteen kanssa samaa vai eri mieltä. Aivan seinän vieressä seisominen tarkoittaa ”täysin samaa mieltä”, vastakkaisella seinällä puolestaan ”täysin eri mieltä”. Jokaisen väitteen jälkeen aiheesta voidaan käydä lyhyt keskustelu. Listasta kannattaa valita 4-5 omalle ryhmälle parhaiten toimivaa väitettä.

Väitteet:

  • Osaan ulkoa ainakin yhden brändin iskulauseen/mainoskappaleen
  • Mainos on joskus saanut minut ostamaan vaatteita/tavaroita
  • Osaan mainita yhden mielestäni poikkeuksellisen hyvän/huonon mainoksen
  • Tiedän, missä päin maailmaa paitani on valmistettu (Huomioksi: tiedämme usein paljonkin brändin mainonnasta ja tyylistä, mutta emme juuri mitään itse tuotteesta, sen tuotantotavoista tai sisällöistä)
  • Uuden vaatteen/tavaran ostaminen herättää minussa kivoja tunteita
  • Olen joskus tuntenut katumusta ostamastani vaatteesta/tavarasta
  • Olen tuntenut painetta ostaa jonkin uuden vaatteen/tavaran, koska kavereillani on ollut sellainen
  • Minulla on liikaa vaatteita/tavaraa

Tehtävän on tehnyt Eetti ry. Lisää Eetti ry:n maailmankauppaan ja kuluttamiseen liittyviä tehtäviä ja muita materiaaleja löydät täältä.

Vinkki! Eetti on tehnyt valmiit ohjeet vastaavaan harjoitukseen myös teemoista elektroniikka sekä vaatteet ja kengät.


3) Kestävää muotoilua – pohdintakysymykset 

Pohdintakysymyksiä voi käyttää minkä tahansa esineen tarkastelussa. Useimmat kysymykset soveltuvat erinomaisesti myös itse valmistettujen tavaroiden suunnitteluun ja arvioimiseen.  

Tuotteen elinkaari – keskustelukysymyksiä:

  • Miksi tuote on olemassa?
  • Kuinka tarpeellinen tuote on?
  • Kuka sen on suunnitellut?
  • Onko tuote toimiva?
  • Millaisissa olosuhteissa tuote on valmistettu?
  • Mistä materiaaleista se on valmistettu?
  • Millä keinoin tuotetta markkinoidaan?
  • Mitä arvoja tuote viestii?
  • Miksi tuote ostetaan?
  • Kuinka pitkä elinkaari tuotteella on?
  • Voiko tuotetta huoltaa?
  • Kuinka paljon luonnonvaroja tuotteen valmistamiseen kuluu?
  • Mitä tuotteelle tapahtuu käytön jälkeen?

Kohti parempaa -keskustelukysymyksiä:

  • Millaisella tuotteella parantaisin maailmaa?
  • Kuinka parantaisin olemassa olevaa tuotetta?
  • Miten tuote voitaisiin valmistaa ympäristövastuullisemmin?
  • Mitä uutta teknologiaa voisi soveltaa luovasti?
  • Kuinka tuote olisi mahdollisimman kestävä?
  • Miten tuote suunnitellaan soveltuvaksi yhteiskäyttöön?
  • Millainen tuote soveltuisi hyvin lainatalouteen?
  • Miten tuote kierrätetään?
  • Miten tuotetta voidaan huoltaa ja korjata?
  • Miten tuote voidaan myydä ilman turhaa pakkaamista?
  • Mikä tuote sopii lähituotantona toteutettavaksi?
  • Millainen tuote tarvitaan 20 vuoden päästä?
  • Millaisesta tuotteesta tulee niin tärkeä, ettei siitä haluta luopua?

Tehtävä on osa Opinkirjon julkaisemaa Matka tuotemuotoiluun -opasta opettajalle (Toim. Marjo Kenttälä & Hanna Kapanen). 


4) Korjaus- ja materiaaliboxit luokkahuoneeseen

Korjaus-, materiaali- ja huoltoboxit ovat oppilaita innostava, kiinnostava, hauska, ajankohtainen ja kokeileva opetusmateriaalikokonaisuus. Yläkoulun ja lukion käsityön opetuksen jokaisessa kurssikokonaisuudessa voi olla esim. 1-2 eri boxeihin liittyvää tehtävää, testausta ja tutkimista.

Paikkaan ja korjaan – korjausboxin sisältö:

  • erilaiset neulat + hakaneula
  • nappilaatikko 
  • erilaisia tuki- ja liimakankaita
  • purkuri
  • kuminauhat + muut nauhat
  • parsinsieni
  • tekstiililiima
  • erilaisia kankaita ja lankoja
  • nahkapaloja
  • karhunlanka
  • qr-koodatut videot (korjaus ja paikkaus, esim. erilaiset käsinpistot)
  • DIY-vaatelaastarit

Huoltoboxi ja siihen liittyviä tehtäviä:

  • Tekstiilimateriaalien hoito-ohjekortit 
  • Tekstiilimateriaalien minikokoiset hoito-ohjekortit oppilaiden käyttöön / itse valmistetun vaatteen hoito-ohjeet
  • Oman vaatteet tutkimustehtävä miniryhmissä keskustellen:
    • Hoito-ohje merkit ja niiden tulkinta – mitä merkit tarkoittavat
    • Vaatteen valmistusmaa/valmistaja > merkitään luokassa olevaan karttaan
    • Vaatteen materiaalit ja materiaalilyhenteet
    • Materiaalilboxi mukana tässä tehtävässä
    • Vaatteen koko merkinnät
  • Kokeiluja ja tutkimista:
    • Tahranpoistokokeiluja
    • Pesu/huolto/hoitotehtäviä
    • Itsetehdyt pesupähkinät ja pyykkietikka /ohje
    • Kainalolappujen valmistaminen
  • Kirppistehtävä:
    • Etsitään miniryhmissä kiinnostava asukokonaisuus ja tutkitaan  vaatteiden valmistaja, materiaalit ja hoito-ohjeet
    • Kuvataan vaatekokonaisuus ja esitellään luokassa kirppislöydöt/asukokonaisuus
  • Poistotekstiilit: käsityöluokassa voi  olla esillä poistotekstiilien lajitteluohjeet ja lähimmät poistotekstiilien erilliskeräyspaikat.

Kuitunäytekokoelma

  • puuvilla, pellava, villa, silkki, angora, viskoosi
  • tunnistustehtävä + valmiit videolinkit /mikroskooppi

Kangasnäytekokoelma + nimet

  • tavoitteena oppia tunnistamaan erilaisia  kankaita/materiaaleja/ kauppanimiä

Boxien idean ja ohjeet on kehittänyt käsityön opettaja Minna Matin-Lauri. Voit tutustua boxeihin lisää Minnan diaesityksestä.


5) Vaatteen laatu ja vaatehuolto – videot

Laadukkaan vaatteen tunnistaminen ja vaatehuolto ovat tärkeä osa vastuullista kuluttamista. Katso videot ja vastaa kysymyksiin.

a) Mistä tunnistaa huonolaatuisen ja hyvälaatuisen vaatteen?
b) Mitä tarkoittaa vaatteen huoltaminen?
c) Mitä eri tekstiilimateriaaleja on olemassa? Anna ainakin 3 esimerkkiä ja kerro, ovatko ne luonnonmateriaaleja vai tekokuituja.

Videot:

Tehtävä ovat osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä maailmankauppa? -tehtäväpakettia, josta löytyy paljon lisää tehtäviä maailmankaupasta ja kulutuksesta.

Vinkki! Lisätietoa löytyy mm. Suomen Tekstiili & Muoti ry:n sivuilta ja tekstiilikuituoppaasta.


6) Vaatteiden elinkaari – kuvatulkintatehtävä

ALUKSI: Katsokaa Mikä maailmankauppa? -video (kesto 5 min.).

TARVIKKEET: Jaa oppilaat pienryhmiin. Jaa Flinga-linkki tai tulosta kuvat jokaiselle pienryhmälle. Tulostettavien kuvien käyttäminen antaa mahdollisuuden liikutella kuvia monin eri tavoin. Tiedostossa on tarkempi ohjeistus myös siitä, miten valokuvat voi antaa kahdessa osassa.

OHJEET:

Tässä kuvagalleriassa on vaatteen elinkaareen liittyviä kuvia. Valokuvien tulkitseminen auttaa hahmottamaan vaateteollisuuden ja kulutuksen vaikutuksia ympäri maailman. Selatkaa valokuvia ja vastatkaa antamalla ainakin 4 esimerkkiä molempiin kysymyksiin. Kirjoittakaa vastauksia paperille tai tehkää käsitekartta (mind map).

a) Mitä raaka-aineisiin ja vaatteiden tuotantoon liittyviä töitä kuvissa näkyy?
b) Mitä ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin liittyviä ongelmia vaatteiden elinkaaressa on ratkaistava?

Keskustele sitten parin kanssa tai ryhmässä: Ketkä voivat edistää kestävämpää tuotantoa ja kulutusta?

Tehtävä on julkaistu alunperin Eettisen kaupan puolesta ry:n eli Eetin oppimateriaaleissa (tekijä Eeva Kemppainen). Tehtävä on myös osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä maailmankauppa? -tehtäväpakettia, jossa on runsaasti lisää hyviä tehtäviä kuluttamiseen ja maailmankauppaan liittyen.


7) Isovanhempien kulutustavat – haastattelutehtävä

Kulutuksen määrässä ja kulutustavoissa on tapahtunut suuria muutoksia viime vuosikymmeninä. Eri-ikäisten ihmisten kanssa on hyvä jutella kulutuksen muuttumisesta ja kestävän kuluttamisen vinkeistä!

Ohje:

Haastattele isovanhempaasi tai muuta tuttua aikuista kuluttamisesta. Kysy alla olevia apukysymyksiä ja kirjoita muistiinpanoja paperille. 

Apukysymykset:

  • Kun olit lapsi, oliko sinulla paljon vaatteita ja tavaroita? Entä elektroniikkaa?
  • Kun olit lapsi, kuinka monta vuotta samoja vaatteita ja tavaroita käytettiin?
  • Korjaatko tai kierrätätkö nykyään vaatteita ja tavaroita? Ostatko niitä käytettynä?
  • Millainen on lempivaatteesi? Jos se menee rikki, korjaatko sen itse tai vietkö sen korjattavaksi?
  • Voisitko antaa jonkin hyvän vinkin kulutuksen vähentämiseen?

Vastaa vielä lopuksi itse seuraaviin kysymyksiin ja valmistaudu kertomaan vastaukset luokassa:

  • Ketä haastattelit?
  • Oliko kuluttamisesta kiinnostavaa jutella? Miksi?
  • Mitkä asiat keskustelusta jäi mieleen?

Tehtävä ovat osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä maailmankauppa? -tehtäväpakettia, josta löytyy paljon lisää tehtäviä maailmankaupasta ja kulutuksesta.

Vinkki! Tehtävän alustukseksi voidaan katsoa Mikä maailmankauppa? -video (kesto 5 min.)


8) Minä ja vaatteeni – projektityö

Minä ja vaatteeni on projektityö vaatteista ja omasta pukeutumisesta. Työn tarkoituksena on miettiä ja pohtia omaa pukeutumista ja vaatteiden merkitystä. Työ tehdään kirjallisesti ja palautetaan sovittuun päivään mennessä opettajalle.

Tämä projektityö on suunniteltu 7.-luokkalaisia varten. Tehtävä tehdään kotona ja palautetaan sovittuna aikana opettajalle. Opettaja voi jakaa tehtävän myös osiin. Anna oppilaille aikaa tehtävän tekemiseen 2-4 viikkoa. Vaatesuunnitelmia ja hoito-ohjeita voi tehdä myös tekstiilityön tunneilla. Tehtävän osia voi tehdä myös sijaisen kanssa.

Tehtävän ohje: Mitä pitää tehdä?

Alla oleviin tehtäviin 1-6 tulee tehdä kirjalliset vastaukset käsin tai koneelle, esim. esitys, video tms. Kuvat havainnollistavat asiaa, joten piirrä, leikkaa mainoksista tai valokuvaa.

Tee työstäsi persoonallisen näköinen. Jos haet tietoa netistä, liitä AINA mukaan sivun osoite mistä tieto on peräisin.

  • Tutustu oman vaatekaappisi sisältöön. Tee paperille tai sähköisesti kuvakollaasi eli kuvakokoelma vaatekaappisi sisällöstä esim. piirtämällä, leikkaamalla kuvia lehdistä ja kuvastoista tai valokuvaamalla. Voit liittää kuviin myös tekstiä.
  • Millaisia vaatteita käytät? Millaisia et käytä? Mitä vaatteita kaapistasi puuttuu? Mitä siellä on liikaa? Millainen on suosikkivaatteesi? Pohdi kirjoittamalla, havainnollista kuvin. 
  • Millaisia pukeutumistyylejä nuorella voi olla? Esittele 2 nuorten käyttämää pukeutumistyyliä. Havainnollista kuvin ja kirjoita omin sanoin vähintään kahdesta erilaisesta tyylistä.
  • Suunnittele itsellesi vaatekokonaisuus, jonka osat ovat monikäyttöisiä ja itsesi näköisiä. Piirrä käsin vaatteista kuvat. Kerro omin sanoin vaatteista ja niiden käyttötarkoituksesta hieman tarkennuksia. Millaista materiaalia vaatteiden pitäisi olla?
  • Miten hoidan käyttövaatteitani oikein? Laadi hoito-ohjeet jokapäiväisessä käytössä oleville vaatteillesi: pesu, silitys, säilytys.
  • Millä perusteella valitsen ja hankin vaatteeni? Kuka ne hankkii? Mistä hankit vaatteesi? Uutta vai kierrätettyä? Kierrätätkö vaatteesi?

Tehtävän tekijä on käsityönopettaja Katja Purmonen. Muita Katjan työohjeita löydät tältä sivustolta.

Vinkki! Vaatteiden pesu- ja hoito-ohjeita löydät Marttojen sivuilta. Mukana on myös video aiheesta!


9) Tee itse mehiläisvahakääre

Itse tehty kääre on hyvä vaihtoehto muovikelmulle. Mehiläisvaha on puhdas luonnontuote ja kääreisiin saat helposti kankaan jo käytöstä poistuneista puuvillatekstiileistä.

Oikein huollettuna kääre on pitkäikäinen (1-2 vuotta) ja se on muovia ja kemikaaleja ekologisempi vaihtoehto.

Lue helpot ohjeet mehiläisvahakääreen tekemiseen esimerkiksi Marttaliiton sivulta!


10) Käsityöprosessin arviointi – pohdintakysymykset

Kokonaisen käsityöprosessin arviointivaiheessa tuotteen valmistajan  ja käyttäjän on hyvä pysähtyä pohtimaan käsityötuotetta monestä näkökulmasta: käytettyjä materiaaleja, tuotteen käyttötarkoitusta, käyttökelpoisuutta, käyttäjää, tuotteen hoitoa ja huoltoa, kierrätettävyyttä, uudistamista, sitä voiko tuotteen osia vaihtaa ja miten tuotteen materiaalit ja osat lajitellaan  uudelleen käyttöä varten.

TEHTÄVÄ: Kuvaile valmistamaasi käsityötuotetta ja pohdi sen käyttöä sekä elinkaarta seuraavien apukysymysten avulla:

  • Mikä on tuotteen käyttötarkoitus?
    • Onko tuote monikäyttöinen?
  • Millaisia ominaisuuksia tuotteella on?
  • Millainen tuote on laadukas, onko sinun tuotteesi laadukas?
    • Millainen käsityötuotteen arvo on sinulle?
  • Kuka käyttää tuotetta?
  • Millaisista osista tuote koostuu?
  • Mitä materiaaleja olet käyttänyt tuotteessasi/ mikä on päämateriaali?
    • Sisältääkö tuotteesi uusia materiaaleja,  kierrätysmateriaaleja vai molempia?
    • Kuinka paljon pohdit ideointi- ja suunnitteluvaiheessa materiaalivalintojasi/materiaaliyhdistelmiä tai tuotteesi kierrätettävyyttä?
  • Mitä kierrätettyjä materiaaleja olet käyttänyt ja mistä kierrätetyt materiaalit ovat peräisin?
  • Miten  ja millä tavalla materiaaleja on yhdistetty?
  • Miten käyttökelpoinen tai hyödyllinen  tuote on?
  • Millainen on tuotteesi elinkaari?
    • Miten huomioit tuotteen elinkaaren tuotteen ideointi- ja suunnitteluvaiheessa?
    • Onko tuote pitkäikäinen?
  • Millainen on tuotteen käyttöaika/ikä? Onko tuote kestävä?
  • Miten tyytyväinen olet itsevalmistamaasi tuotteeseesi?
    • Teitkö järkeviä materiaalivalintoja ja materiaaliyhdistelmiä?
    • Millaisia käsityötekniikoita käytit tuotteen valmistamisessa?
  • Miten voit huoltaa käsityötuotettasi, tuotteen huolettavuus?
  • Miten  ja mitä tuotteen osia voi vaihtaa tai uudistaa?
  • Miten voit uudistaa tuotettasi?
  • Miten voisit pidentää tuotteen käyttöikää?
    • Miten  tuotetta voisi korjata tai  entisöidä?
    • Onko tuote pitkäikäinen?
  • Miten tuotteen materiaaleja voi uudelleen käyttää tai kierrättää?
  • Miten lajittelet käsityötuotteesi materiaalit, kun tuotteen käyttöikä päättyy?

Tehtävän on toteuttanut käsityönopettaja Minna Matinlauri.


11) Ylen videotietoiskuja opetukseen

Alle on koottu useita teemaa syventäviä videoklippejä, jotka on julkaissut Yle Triplet. Voit käyttää opetuksessa pelkkää videota tai hyödyntää myös Yle Tripletin valmiita, videoon liittyviä tehtäviä. 

  • Tiedätkö kuinka paljon vettä kuluu farkkujesi valmistukseen? (videon kesto 8:28, video on vuodelta 2020)
  • Ruanda kielsi käytettyjen vaatteiden tuonnin – nyt maan tekstiiliala kasvaa (videon kesto 2:22, video on vuodelta 2023)
  • Tekstiilijätteen kierrätyksestä tuli pakollista – parhaimmillaan risoista vaatteista tehdään uusia (videon kesto 2:06, video on vuodelta 2023)
  • Kierrätysinto tarjoaa töitä verhoilijoille, mutta tekijöistä alkaa olla pula (videon kesto 1:57, video on vuodelta 2021)
  • Käsityö on kulttuuriperintöä, joka säilyy vain vaalimalla (videon kesto 1:48, video on vuodelta 2020)

Yle Triplet auttaa kytkemään ajankohtaiset asiat osaksi opetusta Ylen uutisvideoiden avulla. Tripletissä on tuhansia videoita. Jokaiseen niistä on tehty taustamateriaali, ja tehtävät opettajien ja oppijoiden käyttöön. Valmiita vastauksia, tehtävän teemaan liittyvän tietovisan ja lisää videoon liittyviä tehtäviä löydät kirjautumalla sisään Yle Triplettiin.


Tehtäviä teknisen työn opetukseen 

Käsityössä on kestävän kehityksen näkökulmasta tärkeää käsitellä kestävää muotoilua, materiaalien vastuullisuutta ja pitkäikäisyyttä, korjattavuutta, tarpeellisuutta jne.

12) Elektroniikan elinkaari – videotehtävä

Maailmankaupassa myös elektroniikka on yksi kasvavista kulutuksen ja jätteen lajeista. Katso kolme lyhyttä videota ja vastaa kysymyksiin viimeisen videon aikana.

a) Mitkä kuusi komponenttia ovat läppärissä välttämättömimmät?
b) Montako alkuainetta läppäristä löytyy? Luettele ainakin 7 erilaista.
c) Paljonko Suomessa syntyy vuodessa elektroniikkajätettä, ja millainen määrä siitä päätyy kierrätykseen?
d) Miltä kaikilta mantereilta läppärin materiaaleja saadaan? Luettele mantereet.
e) Paljonko kannettavaa elektroniikkaa myydään maailmassa vuoden aikana? Mitä se tarkoittaa päivässä?

Vastaukset:

a) Prosessori, keskusmuisti, kovalevy, näyttö, emolevy ja akku

b) Yli 30 ja ainakin seuraavat: kulta, hopea, palladium, kupari, tina, volframi, neodyymi, antimoni, indium, alumiinimagnesiumseos, magnesium, kalsium, sinkki, barium, nikkeli, koboltti, kromi, pii, kadoliinium, tantaali ja vismutti

c) 100 000 tonnia ja vain 50 % kierrätykseen

d) ainakin Euraasiasta, Afrikasta, Australiasta, Pohjois- ja Etelä-Amerikasta (ei niinkään Etelämantereelta, joka ei näy videolla vilahtavalla kartalla)

e) noin 1,8 miljardia eli 1 800 000 000 kpl/vuosi. Se tarkoittaa yli 5 miljoonaa eli 5 000 000 kpl/päivä

Lisätietoa aiheesta:

Videot ovat Eetti ry:n toteuttamia. Tehtävä on julkaistu alunperin Eettisen kaupan puolesta ry:n eli Eetin oppimateriaaleissa (tekijä Eeva Kemppainen). Lisää Eetin tehtäviä löytyy täältä. Tehtävä on myös osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä maailmankauppa? -tehtäväpakettia, jossa on runsaasti lisää hyviä tehtäviä kuluttamiseen ja maailmankauppaan liittyen.


13) Elektroniikan elinkaari – kuvatehtävä

Esimerkiksi kännykän elinkaari sisältää kymmeniä ellei satoja vaiheita. Tuotteen ”tarina” läpi tuotantoketjun, kulutuksen ja kierrätyksen voisi yksinkertaistetusti mennä vaikkapa näin:

TEHTÄVÄ: Katso kuvaa ja juttele vierustoverin kanssa. Mitä elektroniikan tuotannon ja kulutuksen vaiheita kartalle on merkitty eri symbolein?

Oikeat vastaukset:

1. Suunnittelu, IT ja markkinointi: Yhdysvallat
2. Raaka-aineiden kaivuu: Kongo, Indonesia ja Argentiina
3. Pakkaus ja kuljetus sulattamoon:  Sveitsi
4. Komponentit, akut ym. osat:  Etelä-Korea
5. Koonti ja testaus: Malesia ja Kiina
6. Viimeistely, ”Made in” -tieto ja pakkaus: Kiina
7. Kuljetus ja myynti: EU ja Suomi
8. Kulutus ja e-jäte: Suomi ja Ghana

🡪 Pidä huolta laitteistasi, vie korjattavaksi ja kierrätä!

Tehtävä on on osa Eetti ry:n toteuttamaa Elektroniikan elinkaari ja kiertotalous -työpajakokonaisuutta. Löydät työpajan kaikki materiaalit täältä. Tämän tehtävän materiaalit ovat PowerPoint-esityksen dioilla 4-5.

Vinkki! Voit laajentaa tehtävää hyödyntämällä tulostettavia valokuvia tai Flinga-taulua. Laajemman tehtävän ohje löytyy em. dioista (dia 6).


14) Elektroniikka ja kuluttaminen – arvojanakävely

Tehtävässä oppilaat pohtivat omaa suhdettaan elektroniikan kuluttamiseen ja mainontaan.

Ohje: Opiskelijat liikkuvat luokassa sen mukaisesti, oletko väitteen kanssa samaa vai eri mieltä. Aivan seinän vieressä seisominen tarkoittaa ”täysin samaa mieltä”, vastakkaisella seinällä puolestaan ”täysin eri mieltä”. Jokaisen väitteen jälkeen aiheesta voidaan käydä lyhyt keskustelu. Listasta kannattaa valita 4-5 omalle ryhmälle parhaiten toimivaa väitettä.

  • Saan usein niitä elektroniikkalaitteita, joita toivon
  • En osaisi kuvitella arkielämää ilman kännykkää
  • Mainokset saavat minut haluamaan uutta elektroniikkaa (esim. puhelimet, kännykät, kodinkoneet, pelikonsolit, kuulokkeet)
  • Ostaminen lisää onnellisuutta
  • Tiedän, missä päin maailmaa kännykkäni on valmistettu (→ löytyykö valmistustietoja?)
  • Kaikilla kiinalaisilla on oikeus uuteen omaan puhelimeen
  • Olen vienyt käytettyjä puhelimia kierrätykseen
  • Olen nähnyt videon tai uutisjutun jonkun tuotteen tekemisestä
  • Suomesta tulisi kaivaa kännyköihin tarvittavia mineraaleja ja metalleja

Tehtävän on tehnyt Eetti ry. Lisää Eetti ry:n maailmankauppaan ja kuluttamiseen liittyviä tehtäviä ja muita materiaaleja löydät täältä.

Vinkki! Eetti on tehnyt valmiit ohjeet vastaavaan harjoitukseen myös mm. teemasta vaatteet ja kengät.


15) Kestävää muotoilua – pohdintakysymykset 

Pohdintakysymyksiä voi käyttää minkä tahansa esineen tarkastelussa. Useimmat kysymykset soveltuvat erinomaisesti myös itse valmistettujen tavaroiden suunnitteluun ja arvioimiseen.  

Tuotteen elinkaari – keskustelukysymyksiä:

  • Miksi tuote on olemassa?
  • Kuinka tarpeellinen tuote on?
  • Kuka sen on suunnitellut?
  • Onko tuote toimiva?
  • Millaisissa olosuhteissa tuote on valmistettu?
  • Mistä materiaaleista se on valmistettu?
  • Millä keinoin tuotetta markkinoidaan?
  • Mitä arvoja tuote viestii?
  • Miksi tuote ostetaan?
  • Kuinka pitkä elinkaari tuotteella on?
  • Voiko tuotetta huoltaa?
  • Kuinka paljon luonnonvaroja tuotteen valmistamiseen kuluu?
  • Mitä tuotteelle tapahtuu käytön jälkeen?

Kohti parempaa -keskustelukysymyksiä:

  • Millaisella tuotteella parantaisin maailmaa?
  • Kuinka parantaisin olemassa olevaa tuotetta?
  • Miten tuote voitaisiin valmistaa ympäristövastuullisemmin?
  • Mitä uutta teknologiaa voisi soveltaa luovasti?
  • Kuinka tuote olisi mahdollisimman kestävä?
  • Miten tuote suunnitellaan soveltuvaksi yhteiskäyttöön?
  • Millainen tuote soveltuisi hyvin lainatalouteen?
  • Miten tuote kierrätetään?
  • Miten tuotetta voidaan huoltaa ja korjata?
  • Miten tuote voidaan myydä ilman turhaa pakkaamista?
  • Mikä tuote sopii lähituotantona toteutettavaksi?
  • Millainen tuote tarvitaan 20 vuoden päästä?
  • Millaisesta tuotteesta tulee niin tärkeä, ettei siitä haluta luopua?

Tehtävä on osa Opinkirjon julkaisemaa Matka tuotemuotoiluun -opasta opettajalle (Toim. Marjo Kenttälä & Hanna Kapanen). 


16) Puu materiaalina ja metsien kestävä käyttö – selvitystehtävä

a) Vastaa kysymyksiin tulkitsemalla ymparisto.fi -sivuston diagrammeja ja etsimällä tekstistä vastauksia (esim. hakutoiminnon avulla).

  • Kuinka iso osa (%) Suomen metsäluontotyypeistä on uhanalaisia?
  • Millä tavoin pitkään jatkunut metsätalous on heikentänyt metsien luontaisia ominaispiirteitä? Mainitse ainakin kaksi vaikutusta metsiin ja eliölajeihin.
  • Kuinka metsäluonnon tulevaisuutta voi turvat? Mainitse ainakin kaksi toimenpidettä, joiden avulla eri metsäluontotyyppejä voi säilyttää.

b) Vastaa seuraaviin kysymyksiin tutustumalla FSC-sivustoon.

  • Mikä on FSC-merkki?
  • Mitä FSC-sertifioidut tuotteet voivat olla? Mainitse ainakin kaksi esimerkkiä.
  • Miten FSC hyödyttää metsiä ja ihmisiä? Mainitse ainakin kaksi esimerkkiä.

Tehtävän on tehnyt globaalikasvattaja Eeva Kemppainen.


17) Rakenna linnunpönttö – rakennustehtävä

Linnunpönttöjen tekeminen on hauskaa ja hyödyllistä. Kololinnuilla on pulaa pesimäpaikoista, sillä luonnonkoloja on nykyään liian vähän. Talvella pöntöt toimivat lintujen ja oravien yöpymis- ja suojapaikkoina. Pakkasyönä pönttö voi pelastaa eläimen hengen.

Pönttöjen nikkarointi on helppoa. Valmiit pöntöt voi ripustaa monenlaisiin paikkoihin niin kaupungissa kuin maaseudulla. Pöntöillä saa elämää pihapiiriin, ja pöntöissä pesiviä lajeja on helppo tarkkailla.

Tältä sivulta löydät valmiit ohjeet turvallisten ja kestävien linnunpönttöjen rakentamiseen! Voit tutustua myös BirdLife Suomen Pöntöt & linnut -oppaaseen.

Tehtävän on tehnyt BirdLife Suomi. 

Vinkki! Myös siilille voi rakentaa talvipesän esimerkiksi näillä Suomen Luonto -lehden ohjeilla.


18) Rakenna hyönteishotelli – rakennustehtävä

Pölyttäjähyönteisten pesintäpaikkojen määrä on vähentynyt. Se on yksi syy sille, miksi hyönteismäärät ovat laskussa ympäri maailmaa. Jo pari hyönteishotellia marjapensaiden läheisyydessä parantaa satoa. Samalla tarjoat pölyttäjille kullanarvoisia pesintäpaikkoja.

Esimerkiksi näillä Ylen julkaisemilla ohjeilla pääset alkuun! Sivulla on ohje sekä helposti ja nopeasti toteuttavaan korsihotelliin että järeämpää “kerrostaloon”. 

Tehtävän ohjeen on julkaissut Yle.


19) Käsityöprosessin arviointi – pohdintakysymykset

Kokonaisen käsityöprosessin arviointivaiheessa tuotteen valmistajan  ja käyttäjän on hyvä pysähtyä pohtimaan käsityötuotetta monestä näkökulmasta: käytettyjä materiaaleja, tuotteen käyttötarkoitusta, käyttökelpoisuutta, käyttäjää, tuotteen hoitoa ja huoltoa, kierrätettävyyttä, uudistamista, sitä voiko tuotteen osia vaihtaa ja miten tuotteen materiaalit ja osat lajitellaan  uudelleen käyttöä varten.

Tehtävä: Kuvaile valmistamaasi käsityötuotetta ja pohdi sen käyttöä sekä elinkaarta seuraavien apukysymysten avulla:

  • Mikä on tuotteen käyttötarkoitus?
    • Onko tuote monikäyttöinen?
  • Millaisia ominaisuuksia tuotteella on?
  • Millainen tuote on laadukas, onko sinun tuotteesi laadukas?
    • Millainen käsityötuotteen arvo on sinulle?
  • Kuka käyttää tuotetta?
  • Millaisista osista tuote koostuu?
  • Mitä materiaaleja olet käyttänyt tuotteessasi/ mikä on päämateriaali?
    • Sisältääkö tuotteesi uusia materiaaleja,  kierrätysmateriaaleja vai molempia?
    • Kuinka paljon pohdit ideointi- ja suunnitteluvaiheessa materiaalivalintojasi/materiaaliyhdistelmiä tai tuotteesi kierrätettävyyttä?
  • Mitä kierrätettyjä materiaaleja olet käyttänyt ja mistä kierrätetyt materiaalit ovat peräisin?
  • Miten  ja millä tavalla materiaaleja on yhdistetty?
  • Miten käyttökelpoinen tai hyödyllinen  tuote on?
  • Millainen on tuotteesi elinkaari?
    • Miten huomioit tuotteen elinkaaren tuotteen ideointi- ja suunnitteluvaiheessa?
    • Onko tuote pitkäikäinen?
  • Millainen on tuotteen käyttöaika/ikä? Onko tuote kestävä?
  • Miten tyytyväinen olet itsevalmistamaasi tuotteeseesi?
    • Teitkö järkeviä materiaalivalintoja ja materiaaliyhdistelmiä?
    • Millaisia käsityötekniikoita käytit tuotteen valmistamisessa?
  • Miten voit huoltaa käsityötuotettasi, tuotteen huolettavuus?
  • Miten  ja mitä tuotteen osia voi vaihtaa tai uudistaa?
  • Miten voit uudistaa tuotettasi?
  • Miten voisit pidentää tuotteen käyttöikää?
    • Miten  tuotetta voisi korjata tai  entisöidä?
    • Onko tuote pitkäikäinen?
  • Miten tuotteen materiaaleja voi uudelleen käyttää tai kierrättää?
  • Miten lajittelet käsityötuotteesi materiaalit, kun tuotteen käyttöikä päättyy?

Tehtävän on toteuttanut käsityönopettaja Minna Matinlauri.


20) Ylen videotietoiskuja opetukseen

Alle on koottu useita teemaa syventäviä videoklippejä, jotka on julkaissut Yle Triplet. Voit käyttää opetuksessa pelkkää videota tai hyödyntää myös Yle Tripletin valmiita, videoon liittyviä tehtäviä. 

  • Yrittäjä keksi, miten jätepuu muutetaan arvokkaaksi raaka-aineeksi (videon kesto 2:00, video on vuodelta 2023)
  • Kännykkävalmistajan mukaan puhelimen voi korjata itse ja kohta sitä vaatii myös EU-laki (videon kesto 2:02, video on vuodelta 2024)
  • Mihin elektroniikka päätyy? (videon kesto 16:56, video on osa Verta, hikeä ja luksusta -sarjaa ja se on vuodelta 2023)

Yle Triplet auttaa kytkemään ajankohtaiset asiat osaksi opetusta Ylen uutisvideoiden avulla. Tripletissä on tuhansia videoita. Jokaiseen niistä on tehty taustamateriaali, ja tehtävät opettajien ja oppijoiden käyttöön. Valmiita vastauksia, tehtävän teemaan liittyvän tietovisan ja lisää videoon liittyviä tehtäviä löydät kirjautumalla sisään Yle Triplettiin.


Yhteisiä tehtäviä: Tiedostavaa kuluttamista

21) Kuluttajazombit pikamuotiostoksilla – video ja pohdintatehtävä

a) Zombien sijaan tarvitsemme vastuullisia kuluttajia. Pikamuotia vastaan voi vaikuttaa monenlaisilla tavoilla. Katso video Shop till you Drop Dead official trailer (2 min) ja vastaa kysymyksiin.

  • Missä tempaus toteutettiin, ja ketkä sen toteuttivat?
  • Mihin asiaan tempauksella halutaan vaikuttaa? 
  • Miksi pikamuoti on huono asia?
  • Oliko tempauksen ja videon tekeminen mielestäsi hyvä idea vai ei? Miksi?

b) Minkälaisia tunteita videon katselu sinussa herätti? Tutki tunnesanalistaa ja valitse ainakin viisi videon sinussa herättämää tunnetta. Tunnesanalista on olemassa kuvana ja tulostettavana pdf-tiedostona

c) Tässä harjoituksessa tutustutaan kirjoittamisen avulla omiin ajatuksiin ja tunteisiin, jotka liittyvät ylikuluttamiseen yhteiskunnassamme.  Opettaja näyttää ja lukee ääneen lauseiden alkuja yksi kerrallaan esimerkiksi powerpointin kautta.

Sinun tehtäväsi on kirjoittaa lauseen alut ylös ja jatkaa kirjoittamalla aloituksen herättämiä ajatuksia ja tunteita. Jokaisesta lauseen alusta kirjoitetaan yhden minuutin ajan. Tarkoituksena on kirjoittaa ilman sensuuria eli juuri sitä, mitä mieleen juolahtaa. Kirjoituksia ei tarvitse näyttää kenellekään.

Kun ajattelen ylikuluttamista…

  • minua mietityttää tai huolestuttaa…
  • minua suututtaa tai turhauttaa…
  • tunnen myötätuntoa…
  • toivoisin, että tulevaisuudessa…

Lisätehtävä: Lue Voima-lehden artikkeli Kuluttajazombit keskuudessamme.

Tehtävä ovat osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Mikä maailmankauppa? -tehtäväpakettia, josta löytyy paljon lisää tehtäviä maailmankaupasta ja kulutuksesta.


22) Maailman ylikulutuspäivät – infograafiin tutustuminen

Alle olevaan kuvaan on kirjattu joidenkin maailman valtioiden vuoden 2024 ylikulutuspäivät. Vastaa alla oleviin kysymyksiin kuvaa katsomalla ja hyödyntämällä nettiä.

  • Mitä tarkoittaa ylikulutuspäivä (overshoot day)?
  • Milloin oli Suomen ylikulutuspäivä?
  • Missä maassa oli ylikulutuspäivä ensimmäisenä?
  • Missä maassa oli kuvan mukaan ylikulutuspäivä viimeisenä? Tarkempaa tietoa asiasta saat taulukosta, joka löytyy tältä sivulta.
  • Pohdi mitkä kuvan valtioista ovat rikkaita ja mitkä köyhiä. Mitä huomaat ylikulutuspäivien ajoituksesta, kun pohdit maiden varallisuutta?
  • Mitä kuva kertoo maapallon luonnonvarojen riittävyydestä?
Kuvan lähde: Global Footprint Network 2024, www.overshootday.org.

Tehtävä on osa Toivoa ja toimintaa -sivuston Kestävä kehitys ja planeetan rajat diagrammeissa ja infograafeissa -tehtäväkokonaisuutta, josta löydät myös useita muita kiinnostavia diagrammien ja infograafien tulkintatehtäviä.


23) Mistä viherpesun voi tunnistaa – pohdintatehtävä

Viherpesu on harhaanjohtavaa markkinointia, jonka tarkoituksena on saada kuluttaja ostamaan tuote, joka vaikuttaa ekologiselta tai vastuulliselta.

Tehtävä: Lukekaa linkin takaa teksti viherpesusta ja pohtikaa sen jälkeen alla olevia markkinointilauseita. Mitkä lauseet voisivat luetun perusteella viitata viherpesuun? Perustelkaa vastauksenne.

  1. Vaatteemme ovat eettisesti tuotettuja.
  2. Arvojamme ovat vastuullisuus ja ekologisuus.
  3. Kaikki vaatteemme ovat Reilun kaupan tuotteita.
  4. Pakkaamme vaatteemme kierrätysmuovista tehtyyn pakkaukseen.
  5. Kevätmalliston vaatteet on tehty luomupuuvillasta.

Vastaus: Kaikki muut vastaukset paitsi nro 3 saattavat viitata viherpesuun. Viherpesun voi tunnistaa muun muassa epämääräisistä sanavalinnoista kuten eettisyys ja vastuullisuus, jotka jätetään selittämättä. Samoin yhden malliston vastuullisempi tuottaminen, tai ympäristöystävällisemmän pakkausmateriaalin käyttäminen eivät vielä tee yrityksen toiminnasta eettistä.

Tehtävän ovat toteuttaneet yhteistyössä mm. Nuorten Akatemia ja Eetti. Lisää vastaavia tehtäviä löydät Seppo-alustalla toimivasta Pikamuodista hitaaseen -oppimispelistä. Digitaalisen pelin voi tilata maksutta käyttöönsä täältä. Et tarvitse erillistä Seppo-lisenssiä pelin ohjaamiseen.


24) Minä kuluttajana – kirjoitustehtävä

Vastaa alla oleviin kysymyksiin kirjoittaen. Vaihtoehtoisesti voit kirjoittaa omaelämäkerran itsestäsi kuluttajana. Sisällytä tällöinkin kertomukseesi vastauksia kysymyksiin.

  • Mitkä asiat vaikuttavat kulutuspäätöksiisi? Mitä kuluttamiseen liittyviä periaatteita tai ohjenuoria sinulla on? 
  • Mitä asioita arvostat? Näkyykö arvostuksesi kulutuksessasi vai onko arvosi ja kulutuksesi ristiriidassa?
  • Mistä ja keneltä olet oppinut kulutustapasi? Oletko tyytyväinen kulutustottumuksiisi? 
  • Kiteytä ylläoleva: kuvaile itseäsi kuluttajana kahdella virkkeellä. 
  • Miten voisit muuttaa kulutustasi, jotta se olisi vastuullisempaa? Oletko valmis kuluttamaan vastuullisemmin? Miksi / Miksi et?  

Tehtävän on laatinut yhteiskuntaopin opettaja Inka Havanto.


25) Turhia ja tarpeellisia tavaroita – muotoilutehtävä 

Tehtävän avulla pohditaan omia kulutusvalintoja ja suhtautumista tavaroihin huumorin keinoin. Tehtävässä pienryhmät suunnittelevat yritykselle uusia tuotteita ja niille mainoksia.

Tehtävän kulku:

  • Virittäytykää aiheeseen katsomalla Mikä maailmankauppa? -video (kesto 5 min.).
  • Jakaudutaan pienryhmiin. Jokainen ryhmä on oma yrityksensä, jonka tehtävänä on suunnitella yritykselle uusi tuote ja sille mainos. Yritysten arvot ja toimintatavat eroavat toisistaan. (Valmiit kuvaukset löytyvät tehtävästä alempaa)
  • Keksikää yrityksellenne sen arvoihin ja toimintatapoihin sopiva nimi. (3 min)
  • Ideoikaa yrityksenne uusin tuote vastaamalla alla oleviin kysymyksiin. Hyväksykää kummallisetkin ideat. Nyt saa käyttää mielikuvitusta ja liioitella!  (10 min)
    • Mihin tuotetta käytetään? 
    • Mistä materiaaleista tuote on tehty? 
    • Mitä vaikutuksia tuotteella on a) sen käyttäjään, b) ympäristöön? 
    • Mikä olisi osuva nimi tuotteelle? 
    • Paljonko tuote maksaa?
  • Suunnitelkaa lehtimainos tästä yrityksenne uusimmasta tuotteesta (15 min). Mainos voi sisältää tekstiä sekä kuvan tuotteesta tai tilanteesta, jossa tuotetta käytetään. Mainostekstissä voi kertoa esimerkiksi seuraavia asioita:
    • Tuotteen nimi ja hinta 
    • Mainoslauseita: miten kuvailisitte iskevästi ja houkuttelevasti tuotteen käyttötarkoitusta, materiaaleja ja vaikutuksia? 
    • Voitte myös miettiä, mitä tästä tuotteesta ei kannata kertoa mainoksessa.

Tehtävän aluksi opettaja jakaa ryhmät seuraaviin yrityksiin: 

  • Ryhmä 1: Tämä yritys tekee tarpeettomia tai ympäristölle haitallisia tuotteita, ympäristöä kuormittavista materiaaleista. Tuotteet ovat kalliita, ja ne on suunniteltu hajoamaan kolmen vuoden kuluttua ostopäivästä. Esimerkki yrityksen tuotteesta: “Runsaasti sähköä kuluttava, muovinen limonadipullonjäähdytin.”
  • Ryhmä 2: Tämä yritys tekee täysin turhia mutta ympäristölle melko harmittomia tuotteita, kierrätysmateriaaleista. Tuotteet ovat halpoja, ja niiden oheistuotteena saa ostaessaan muuta tarpeetonta tavaraa. Esimerkki yrityksen tuotteesta: “Tyhjästä kauramaitopurkista askarreltu korvanraaputin, autonrenkaasta tehdyt pomppuraajat kaupan päälle.” 
  • Ryhmä 3: Tämä yritys tekee mahdollisimman tarpeellisia ja kestäviä tuotteita, pääosin kierrätysmateriaaleista ja paikallisista laadukkaista materiaaleista. Tuotteet ovat melko kalliita, mutta niiden käyttöikä on pitkä. Esimerkki yrityksen tuotteesta: “Espoolaisesta lampaanvillasta huovutettu talvitakki, jonka selkään kiinnitetyt, kierrätysmuovista valmistetut aurinkopaneelit lataavat samalla kännykkäsi.” 
  • Ryhmä 4: Tämä yritys tekee vain aineettomia ja äärimmäisen tärkeitä tuotteita eikä käytä ollenkaan materiaaleja. Tuotteet ovat ilmaisia tai tuotot menevät hyväntekeväisyyteen. Esimerkki yrityksen tuotteesta: “Laula rohkaisulaulu ystävälle ja tuet samalla kodittomien kissojen hoitokotia.” 

Purku: Pienryhmät esittelevät yrityksensä nimen, tuoteidean ja sen pohjalta syntyneen mainoksen toisille ryhmille. Pohtikaa lopuksi yhdessä seuraavia kysymyksiä: 

  • Minkä tuotteen edellä esitellyistä haluaisit tai et missään tapauksessa haluaisi hankkia itsellesi? 
  • Edellä esitellyt tuotteet olivat mielikuvitusta, mutta oliko niissä yhtymäkohtia todellisuuteen? Oletko tullut hankkineeksi edellä esitellyn kaltaisia tuotteita? Oletko ollut jälkeenpäin tyytyväinen ostopäätökseesi?

Harjoitus on muokattu seuraavasta lähteestä: Ilmastonmuutos minussa – Luovan kirjoittamisen opetusmateriaali ympäristökysymysten käsittelyyn nuorten kanssa (tekijä Henna Laininen). 


26) Ylen videotietoiskuja opetukseen

Alle on koottu useita teemaa syventäviä videoklippejä, jotka on julkaissut Yle Triplet. Voit käyttää opetuksessa pelkkää videota tai hyödyntää myös Yle Tripletin valmiita, videoon liittyviä tehtäviä. 

  • Miten voi tulla toimeen vain 50 vaatteella? (videon kesto 8:45, video on osa Ilmasto-Jenni -sarjaa ja se on vuodelta 2020)
  • Ranska aikoo rajoittaa ultrapikamuodin verkkokauppoja kuten Sheiniä ja Temua (videon kesto 1:54 ja se on vuodelta 2024)
  • Second hand -myynnin suosio voi kasvattaa ylikulutuksen riskiä (videon kesto 2:08 ja se on vuodelta 2024)
  • Ensin meni hermot, sitten meni pieleen – korjausompelun suosio on kasvussa (videon kesto 1:28 ja se on vuodelta 2023)
  • Käytetyistä tavaroista on tullut suosittuja joululahjoja (videon kesto 1:59 ja se on vuodelta 2023)
  • Vaatehaasteita ja tavaratalo-osastoja – nyt suositaan käytettyjä ja kestäviä vaatteita  (videon kesto 3:45 ja se on vuodelta 2023)

Yle Triplet auttaa kytkemään ajankohtaiset asiat osaksi opetusta Ylen uutisvideoiden avulla. Tripletissä on tuhansia videoita. Jokaiseen niistä on tehty taustamateriaali, ja tehtävät opettajien ja oppijoiden käyttöön. Valmiita vastauksia, tehtävän teemaan liittyvän tietovisan ja lisää videoon liittyviä tehtäviä löydät kirjautumalla sisään Yle Triplettiin.


Yhteisiä tehtäviä: Osallistutaan ja vaikutetaan 

27) Miten sinä haluaisit vaikuttaa? – videotehtävä

Katso video Miten voimme vaikuttaa kestävään kehitykseen? (5 min) ja vastaa kysymyksiin.

a) Mitä vaikuttamisen tapoja videolla mainitaan?
b) Mitä näistä vaikuttamisen tavoista olet jo tehnyt aiemmin?
c) Mitä sinulle uutta vaikuttamiskeinoa haluaisit kokeilla?
d) Mitkä videolla mainituista vaikuttamisen tavoista on mielestäsi kiinnostavin? Miksi?
e) Mitä muita vaikuttamisen tapoja tiedät?

Lisätehtävä: Toivoa ja toimintaa -sivustolle on listattu 25 vinkkiä siihen, miten voit vaikuttaa kuluttajana ja skarppina kansalaisena. Tutustu vinkkilistaan ja valitse ainakin kolme sinua kiinnostavaa vaikuttamisen tapaa.

Tehtävä on tehty Toivoa ja toimintaa -hankkeessa.


28) Vaikuta antamalla palautetta

Palautteen antaminen on yksi tapa vaikuttaa paremman maailman puolesta. Palaute voi olla esimerkiksi kiitos, kehitysehdotus, pyyntö, kysymys tai moite yritykselle tai poliittiselle päättäjälle. Palautteen antamisen harjoittelu sopii hyvin käsityön oppitunnille vaikkapa silloin, kun opetuksessa käsitellään tuotteiden elinkaaria.

Tehtävänä on pohtia mille taholle haluaisit lähettää palautetta ja mistä asiasta. Sitten laadit palautteen ja mahdollisuuksien mukaan myös lähetät sen.

Ohjeet toimivaan palautteeseen:

  • Mieti mistä asiasta olet viime aikoina ollut iloinen, kiitollinen, turhautunut, kiukkuinen tai ihmeissäsi. Voimakas tunne on usein hyvä merkki siitä, että nyt voisi olla palautteen paikka.
  • Palaute toimii vain, kun se osoitetaan oikealle taholle. Mieti siis tarkoin kenelle palaute kannattaa osoittaa: kaupalle, ravintolalle, ruokabrändille, somevaikuttajalle, kunnallispoliitikolle vai esimerkiksi kansanedustajalle?
  • Ole selkeä ja perustele näkökulmasi! Palautteen ei tarvitse olla pitkä ja monimutkainen. Tärkeintä on, että viestisi tulee selväksi. 
  • Muista kohteliaisuus! Harva haluaa kuulla haukkuja ja solvausta. Palaute toimiikin todennäköisemmin silloin, kun esität asiasi ystävälliseen sävyyn myös silloin, kun palautteesi on kriittistä.
  • Palautetta voi antaa paikan päällä kaupassa tai ravintolassa, puhelimitse, verkossa tai postitse. Jos lähetät palautteen verkossa tai esim. postikortilla ja haluat saada vastauksen, muista liittää mukaan yhteystietosi!

Tehtävä on tehty Toivoa ja toimintaa -hankkeessa. Lisää vaikuttamisvinkkejä löydät 22 nopeaa tapaa vaikuttaa kestävän kehityksen puolesta -koosteesta.


29) Kenkien mielenosoitus vastuullisen kuluttamisen puolesta

Aina mielenosoitukseen ei tarvitse osallistua itse, vaan hommaan voidaan valjastaa kengät. Valmistakaa mielenosoituskyltit ja kerätkää kenkiä, jotka voivat osoittaa mieltä teidän puolestanne. Kengät voivat osoittaa mieltä esimerkiksi koulun pihalla, aulassa, liikuntasalissa tai somessa.

Kenkien mielenosoituksesta voit inspiroitua esim. täällä.

Kuva on kuvakaappaus tästä Ylen uutisesta.

Tehtävän inspiraationa on toiminut Turussa järjestetty Kenkäkapina. Tehtävä on tehty Toivoa ja toimintaa -hankkeessa.


30) Osallistu sosiaalisen median kampanjoihin

Monilla some-kampanjoilla levitetään tietoa ja vaikutetaan. Esim. Eettisen kaupan puolesta ry:n Lempivaatteeni-kampanjassa ihmiset postaavat somessa tarinoita vaatteistaan ja kampanjan videoita. Kansainvälisessä Vaatevallankumous-kampanjassa taas postataan somessa kuvia vaatteista ja kysytään vaatemerkeiltä, kuka vaatteet on tehnyt.

Mihin sinulle tutun järjestön tai muun toimijan parhaillaan käynnissä olevaan kampanjaan haluaisit itse osallistua jakamalla kampanjan materiaaleja tai tuottamalla omaa sisältöä?

Tehtävä on osa Toivoa ja toimintaa -sivuston 20 nopeaa tapaa vaikuttaa kestävän kehityksen puolesta -vinkkikokoelmaa.


Kiinnostavaa lisämateriaalia 

Tutustu ainakin näihin:

Materiaaleja Globaalikasvatus.fissä:

Globaalikasvatuksen vinkkipankista löytyy lukuisia ideoita siihen, miten globaalikasvatusta voi toteuttaa käytännössä. Vinkkeihin on koottu järjestöjen tuottamia materiaaleja ja opetusmenetelmiä globaalikasvatuksen teemoista. Tarjolla on myös koulutusvinkkejä ja moneen oppiaineeseen sopivia kouluvierailuja. Vinkkipankkia ja koko globaalikasvatus.fi -verkkosivustoa ylläpitää Fingo.

Materiaaleja MAPPAssa:

MAPPA.fi on hakupalvelu ja jakamisalusta opettajille, kasvattajille ja nuoriso-ohjaajille. Löydät sieltä tuhansia eri toimijoiden materiaaleja, menetelmiä, tapahtumia ja palveluita. Teemoina ovat mm. ympäristökasvatus, kestävyyskasvatus, seikkailukasvatus, tiedekasvatus, kestävyysosaaminen ja tulevaisuustaidot. MAPPA.fi -palvelua ylläpitää Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry.

Alta löydät MAPPAn uusimpia käsityön opetukseen soveltuvia materiaaleja. Tutustu muihin materiaaleihin MAPPAssa.