Julkaisimme juuri helppokäyttöiset tehtäväpaketit kestävän kehityksen opetukseen eri oppiaineille!

Biologian ja maantieteen opettajien liitto julkaisi 5.8.2024 upean uuden opetusmateriaalin, jossa kestävää kehitystä käsitellään 12 eri oppiaineen sekä jokaisen Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitteen näkökulmasta. Uusien tehtäväpakettien avulla jokaisen opettajan on helppoa tuoda kestävän kehityksen teemat osaksi omaa opetustaan. Samalla teemojen käsittely nuorten kanssa monipuolistuu.

Materiaalit koostuvat helppokäyttöisistä tehtävistä sekä tiiviistä tietopaketeista. Materiaalit on toteutettu ulkoministeriön tuella. Niiden toteutukseen on osallistunut yli 80 opettajaa, järjestöä, tutkimushanketta ja muuta toimijaa. Lämmin kiitos kaikille toteutukseen osallistuneille!


Inspiraatio ja käytännön tehtäviä eri oppiaineiden opettajille

Oppiaineista mukana ovat biologia, elämänkatsomustieto, fysiikka, kemia, kotitalous, kuvataide, käsityö, maantiede, terveystieto, uskonto, yhteiskuntaoppi sekä äidinkieli ja kirjallisuus. Kullekin mukana olevalle oppiaineelle on julkaistu oma verkkosivu. Sivuille on koottu eri tahojen tekemiä valmiita tehtäviä, jotka soveltuvat erityisesti kyseisen oppiaineen opetukseen. Pääset tutustamaan tehtäväpaketteihin linkeistä sekä videoluentojen avulla.


Tietoa ja tehtäviä Agenda 2030 -toimintaohjelmasta

Myös jokaiselle Agenda 2030 -tavoitteelle on oma sivunsa. Kullakin sivulla on aiheeseen liittyviä monipuolisia tehtäviä. Sivuilta löytyy tietoa tavoitteen alatavoitteista, siitä mitkä tahot tavoitetta edistävät sekä tavoitteen käsittelystä opetuksessa. Lisäksi sivuilla on vinkkejä tavoitteisiin liittyvistä teemapäivistä sekä tavoitteeseen liittyviä käsitteitä avaavat sanastot. Agenda 2030 opetuksessa ja kasvatuksessa -sivuihin pääset tutustumaan täällä. 

Myöhemmin syksyllä julkaisemme myös kestävän kehityksen tavoitteita ja toimijoita esittelevän luentosarjan. Pysy kuulolla!


Materiaalien toteutuksessa ovat avustaneet seuraavat opettajat ja kasvattajat: 

Biologian opettaja Laura Okkonen, fysiikan opettaja Eero Hytönen, globaalikasvattaja Eeva Kemppainen, kemian opettaja Marianne Juntunen, kotitalousopettaja Sallaroosa Häme, kuvataideopettaja Elissa Eriksson,kuvataideopettaja Sanni Virtanen, käsityön opettaja Minna Matin-Lauri, maantiedon opettaja Virpi Maunuvaara, rauhankasvattaja Hanna Niittymäki, terveystiedon opettaja Anna Haapalainen, uskonnon ja elämänkatsomustiedon opettaja Mikael Sorri, yhteiskuntaopin opettaja Inka Havanto, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Paula Degerman, väitöskirjatutkija Marika Pakarinen


Materiaaleissa on mukana mm. seuraavien tahojen toteuttamia tehtäviä ja materiaaleja:

Ahtisaaripäivä, BirdLife Suomi, biologian opettaja Laura Okkonen, BMOL ry, CarbonBrief, Dollar street -sivusto, Donitsitalous.fi, Eetti ry, Ember, FEE Suomi, Fingo, Forssan kuvataidekoulu, FT Sakari Tolppanen, fysiikan opettaja Eero Hytönen, globaalikasvattaja Eeva Kemppainen, Global Footprint Network, Gutsy Go Sipoo, Helsingin yliopisto / CRITICAL-tutkimushanke, Helsingin yliopiston Kemianluokka Gadolin, Helsingin yliopisto / Noora Kivikko, Nea Haukka ja Moona Vilen, Helsingin yliopisto / USKALLUS-hanke, HSY:n Ilmastoinfo, Häiriköt-päämaja, Ihmisoikeusliitto, Ilmastonmuutos minussa – Luovan kirjoittamisen opetusmateriaali ympäristökysymysten käsittelyyn nuorten kanssa / Henna Laininen, journalistinen Planeetan rajat -toimisto, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti / Mediataitokoulu, kemian opettaja Marianne Juntunen, kotitalousopettaja Sallaroosa Häme, Kotitalousopettajien liitto, Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry / Katsomusdialogi.fi, kuvataideopettaja Elissa Eriksson, käsityön opettaja Katja Purmonen, käsityön opettaja Minna Matin-Lauri, Lajitietokeskus, Luonnonsuojelija-lehti, Luontoliitto, Lukukeskus, Marttaliitto, Mediakasvatusseura / Reetta Haverinen,  Mediametka ry, Metsähallituksen luontopalvelut/Haltia, Mieli ry, Motiva, Nuorten Akatemia, Nuorten Tiedeakatemia, oikeusministeriö / Yhdenvertaisuus.fi, Open ilmasto-opas, Open ruokaopas, Opinkirjo, opiskelijat Lotta Pirskanen, Eeva Tervomaa, Tiia Tukiainen, Jenna Mettälä ja Veeti Varjo, Opopassi, Oulun kaupunki / Kestävän tulevaisuuden opinvirta / Koulun korjausopas, Pidä Saaristo Siistinä ry, Plan Suomi, rauhankasvattaja Hanna Niittymäki, Rauhankasvatusneuvola, Rauhanpuolustajat, Reilu kauppa, Reilun matkailun yhdistys, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry, Ruusuvuoren koulun kuvataideopettajat, Saamelaiskäräjien nuorisoneuvosto, sanataideopettaja Maami Snellman / Taidepolkuja ympäristöempatiaan, Sanna Saari / Suomen ympäristökeskus, Siemenpuu-säätiö, Sitra, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK, Suomen ASH, Suomen Caritas, Suomen Ekumeeninen Neuvosto, Suomalaisten kemistien seura, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura, Suomen Lähetysseura, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry, Suomen metsäyhdistys, Suomen Romaniyhdistys, Suomen YK-liitto, Suomen ympäristöopisto SYKLI, Suomen ympäristökeskus, Suomen ympäristökeskuksen PlastLIFE-hanke, Syöpäjärjestöt / FressisEdu, Taksvärkki, Talous ja nuoret TAT, terveystiedon opettaja Anna Haapalainen, terveystiedon opettaja Karoliina Mäkäräinen, The Guardian, tiedetoimittaja Nina Pulkkis (FinnCERES), Tringa, Turn it around -sivusto, ulkoministeriö / Maailma 2030 -sivusto, UNICEF, Vesi.fi -sivusto, Voima-lehti, Water Footprint Network, WWF Suomi, Yhteiset Lapsemme ry, yhteiskuntaopin opettaja Inka Havanto, Yle, Yle Triplet, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Paula Degerman. 


Lisätietoa:

Materiaalien toteutuksesta on vastannut Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry:n kestävyyskasvatuksen asiantuntija Pinja Sipari (pinja.sipari _ bmol.fi).


Antoisia hetkiä kestävän kehityksen teemojen parissa!


Lisää blogissa

Anna palautetta materiaaleistamme ja osallistu arvontaan!

Toivoa ja toimintaa -hankkeessa on julkaistu vuoden 2024 aikana runsaasti uutta upeaa materiaalia. Nyt kaipaamme materiaaleista palautetta! Vuonna 2024 hankkeessa ...

Vad är Hopp och Handling?

Hopp och Handling är en handlingsmodell för lärande för hållbar utveckling. Modellen har utvecklats inom ett projekt av Biologi- och ...