Kohtaamme arjessa paljon tietoa globaaleista kestävän kehityksen haasteista, kun selaamme uutisia ja somea. Aihe herättää monenlaisia tunteita, ja välillä tekee mieli sulkea silmät ongelmilta. Median selailua ja ruutuaikaa kannattaa säädellä oman jaksamisen nimissä, mutta toisinaan uutisten äärelle pysähtyminen tekee hyvää.
Tässä vinkkimme arjen mediamyllytykseen.
Kohtaa tunteesi
Kestävyyskriisi aiheuttaa tunteita. Tunteet kertovat siitä, että aihe koskettaa. Kun kohtaamme tunteemme, ne eivät patoudu meihin ja vuorovaikutuskin on sujuvampaa.
- Millaisia ajatuksia ja tunteita uutinen sinussa herättää? Surua, turhautumista, syyllisyyttä, uteliaisuutta, myötätuntoa tai innostusta?
- Vaikuttavatko tunteesi siihen, miten luotettavana pidät mediassa esitettyjä faktoja?
- Miten tunteesi vaikuttavat toimintaasi? Vältteletkö uutisten lukemista? Ryhdytkö raivoamaan? Herääkö sinussa tarmo toimia ongelmien ratkaisemiseksi?
Hanki tietoa
Pitkät, taustoittavat jutut ovat mediassa nykyään enemmän poikkeus kuin sääntö. Jos aiheesta haluaa kokonaiskuvan, voi joutua itse toimimaan taustatoimittajana. Usein tiedonhaku ja lähteiden kriittinen tarkastelu rauhoittaa epävarmaa oloa.
- Mistä voit löytää luotettavaa lisätietoa?
- Kenen näkökulmasta tieto on tuotettu?
- Keiden näkökulmat jäävät ulkopuolelle?
Toimi ja vaikuta
Yksi ihminen ei voi korjata isoja kestävyysongelmia, mutta jokaiselle löytyy kiinnostavia vaikuttamisen tapoja. Mitä vaikuttamisen tapoja sinä haluaisit kokeilla?
- Lähetä palautetta. Pohdi, keillä on aiheeseen liittyvää vaikutusvaltaa. Lähetä palautetta esimerkiksi poliitikolle tai yritykselle. Tehokkain palaute on kohteliasta ja rakentavaa.
- Osallistu keskusteluun. Jaa juttuja ja kerro perusteltu mielipiteesi somessa. Tee ja jaa aiheeseen liittyvää taidetta, meemi tai vastamainos.
- Keksi muu vaikuttamiskeino. Voit vaikka allekirjoittaa vetoomuksen tai kansalaisaloitteen, osallistua mielenosoitukseen tai järjestön toimintaan, äänestää tai vähentää kulutusta.
Teksti on julkaistu pienin muutoksin myös Mediataito-lehdessä sekä Äidinkielen opettajain Virke-lehdessä.