Lukion kakkosluokkalaiset järjestivät vastamainosnäyttelyn Iin lukiolle osana Iin IlmastoAreenaa. Vastamainokset ovat mainosparodioita, jotka tuovat esiin toisenlaisen viestin: huumorin avulla, mainosten kieltä käyttämällä kommentoidaan kulutusyhteiskunnan ongelmia. Yksi tapa tehdä vastamainoksia on “korjata” valmiita mainoksia haluttuun suuntaan lisäilemällä viestejä, korjailemalla kuvia ja yhdistämällä mainonnan sisältöjä uudella tavalla.
Iin näyttelyn vastamainokset toteutettiin ryhmänohjaustunnilla, ja niiden tekemiseen osallistuivat kaikki toisen luokan oppilaat.
“Meillä on kaksisarjainen lukio, toisen ryhmänohjaajana toimi äidinkielen opettaja ja toisena minä biologian ja maantieteen opettajana. Pidimme kakkosille yhteisen ryhmänohjaustunnin, jossa ensin käytiin ihan lyhyesti läpi vastamainosten ideaa muutamien esimerkkien avulla, ja sen jälkeen tehtiin niitä itse ilmastoteemoja painottaen”, opettaja Henna Anunti sanoo.
Vastamainokset toteutettiin ennalta määrätyissä kolmen hengen pienryhmissä, joissa eri luokkien opiskelijat sekoitettiin keskenään.
“Ryhmänohjaukseen tällainen työskenteleminen sopii hyvin. Ensimmäisen lukiovuoden ohjelmassa meillä on paljon erilaisia tutustumisleikkejä ja -harjoituksia, mutta toisena lukiovuonna opiskelijatkin alkavat kaivata sisällöllisempää tekemistä”, Anunti sanoo.
Vastamainosten lisäksi ryhmissä tehtiin meemejä, joista parhaat otettiin mukaan näyttelyyn. Jotkut ryhmät ehtivät tehdä useampiakin tuotoksia 75 minuutin oppitunnin aikana.
Vastamainosnäyttely oli esillä koulun seinällä koko syyslukukauden ajan. Kriittistä palautetta ei juurikaan saatu.
“Lukiolaiset ovat kuitenkin hyvin perillä siitä, että tällainen tempaus voi muuttaa ajatustapoja mutta lisäksi tarvitaan konkreettisia ilmastotekoja. Parhaillaan selvitämme, voisiko lukio-opintojen osana osallistua suon ennallistamistalkoisiin.Tällä on parhaassa tapauksia hyvin pitkäaikaisia ilmastovaikutuksia”, Anunti sanoo.
Teksti: Hanna Kaisa Hellsten
Valokuva: Henna Anunti
Vastamainokset ja meemit: Iin lukiolaiset