Uutisluokassa lapset ja nuoret voivat tehdä uutisia itse valitsemistaan aiheista. Samalla tutustutaan medialukutaitoon, sananvapauteen ja journalistisen työn periaatteisiin. Uutisluokan kautta nuoret saavat esittää näkemyksiään myös suurelle yleisölle.
Suomen suurin mediakasvatushanke
Yle on tuottanut uutisluokkaa jo kuuden vuoden ajan. Vuosittain uutisluokkaan osallistuu tuhansia oppilaita. Nuorimmat uutisluokkalaiset ovat 11-vuotiaita, vanhimmat abiturientti-ikäisiä. Myös joustavan perusopetuksen oppilaat ovat osallistuneet toimintaan. Tuotettujen uutisten aiheet ja toteutustavat vaihtelevat tekijöiden mukaan: nuorimmat voivat haastatella kouluruokalan henkilökuntaa, vanhemmat ovat haastatelleet poliitikkoja ja julkkiksia suorassa lähetyksessä.
Opettaja ilmoittaa koulun uutisluokkaan, ja toimintaan voi tutustua käyttämällä valmiita oppituntimateriaaleja. Kouluissa tutustutaan myös medialukutaitoa kehittäviin faktaa vai fiktiota -videoihin ja tehtäviin. Niiden perusteella tehdään itse uutisia ja mielipidekirjoituksia. Jos kirjoittaminen ei sytytä, uutisluokassa voi osallistua vaikka kuvahaasteeseen sosiaalisen median alustoilla. Joissain koulussa on tehty myös radiohaastatteluita ja videoita.
Helsingissä ja Ylen aluetoimituksissa toimii 40 uutiskummia, jotka kiertävät kouluissa kertomassa sananvapaudesta, valeuutisista ja toimittajan työstä. Joka vuosi opettajien ehdottamista oppilaista kootaan tekijöitä Ylen Uutisluokka-päivään. Sen aikana nuorten tekemiä ohjelmia julkaistaan alueellisilla ja valtakunnallisilla kanavilla.
”Uutisluokan päivänä nuorten ääni kuuluu Ylen kanavissa ja verkossa. Autamme nuoria ohjelman tuotannossa ja teknisissä kysymyksissä, mutta sisällöt ovat heidän suunnittelemiaan. Nuoret laativat itse omat kysymyksensä, ja monesti heidän tekemänsä haastattelut ovat hyvällä tavalla yllättäviä”, uutisluokan tuottaja Hanna Visala sanoo.
Vaikeatkin aiheet kiinnostavat
Uutisluokkalaiset ovat tehneet Suomi 100-juhlavuoteen liittyviä veteraanien haastatteluja, joita nähtiin linnan juhlien yhteydessä. Nuoret ovat tehneet myös juttuja yksinäisyydestä ja syrjäytymisestä. Viime vuonna tehtiin paljon sisältöjä ilmastonmuutoksesta yhteistyössä Ylen meteorologien kanssa.
”Nuoret seuraavat paljon uutisia ja heitä kiinnostavat myös ympäristöaiheet. Monilla on perusteltuja mielipiteitä ja halua vaikuttaa. Kun heille antaa mahdollisuuden tehdä asioita omalla tavallaan, niin joukosta löytyy todella hienoja tekijöitä”, Visala sanoo.
Hän on myös huomannut, että välillä nuoret tekevät parempaa sisältöä kuin aikuiset.
”Kun nuorta henkilöä haastatellaan, hän saattaa helpommin avautua vaikeista asioista toiselle saman ikäiselle. Osa näistä tarinoista on todella koskettavia”, Visala sanoo.
Uutisluokan sisältöjä on julkaistu esimerkiksi Ylen aamu-tv:ssä, Radio Suomessa, alueellisilla tv- ja radiokanavilla sekä verkkosivuilla. Lasten ja nuorten juttuja on julkaistu myös koulujen verkkosivuilla, paikallislehtien mielipideosastoilla ja sosiaalisessa mediassa. Haastatteluhetkellä uutisluokkalaiset tuottavat sisältöä Opetushallituksen tuottamaan Suomen suurimpaan vanhempainiltaan, jossa käsitellään etäopiskelua.
Uutisista pitää puhua
Lapset ja nuoret eivät välty rankoiltakaan aiheilta, joita mediassa käsitellään. Ylen tuottamaan Triplet-palveluun kootaan ajankohtaisia uutisjuttuja ja niihin liittyviä valmiita tehtäviä. Aineisto sopii monien reaaliaineiden opetukseen sekä koulussa että etänä. Oppilaiden kanssa voidaan myös puhua siitä, miksi jokin tietty aihe on noussut uutiseksi, ja millä tavalla aiheet on uutisessa esitetty.
”Lapsia ja nuoria ei saa jättää yksin vaikeiden asioiden kanssa. Sen vuoksi uutisista kannattaa keskustella porukassa ja osaavan aikuisen ohjaamana”, itsekin uutistyötä tekevä Visala sanoo.
Triplettiin tallennettu aineisto on käytössä vielä senkin jälkeen kun uutinen poistuu Yle Areenasta. Tripletin käyttö, kuten uutisluokkaan osallistuminenkin, on kouluille maksutonta.
Tutustu aiheeseen lisää: Ylen uutisluokka & Yle Triplet
Teksti: Hanna Kaisa Hellsten
Kuva: Laura Pohjavirta / Yle Kuvapalvelu