Pääset tämän Toivoa ja toimintaa -työpajan aikana pohtimaan kestävän kehityksen haasteita ehkä vähän tavallisuudesta poikkeavalla tavalla ja vaikuttamaan haasteisiin ihan oikeasti.
Biologian ja maantieteen opettajien liitossa työskentelevät Eeva ja Pinja johdattavat sinut työpajan läpi. Kerromme homman etenemisestä alla olevilla videoilla. Katso videot järjestyksessä ja tee niihin liittyvät tehtävät ohjeiden mukaan. Tehtävien ohjeet löytyvät tekstimuodossa kunkin videon alta, ja lisäksi saat lisäohjeita videoilta.
Toivottavasti opit yhteisten hetkiemme aikana jotakin uutta ja kiinnostavaa ja sinulla on tehtäviä tehdessä myös kivaa!
Huom! Työpajan voi edelleen toteuttaa videoiden ohjeistamalla tavalla, mutta tehtäviä ei voi enää palauttaa meille, emmekä pyydä työpajasta palautetta. Tehtävien ja palautteen lähettämiseen liittyvät kommentit voi siis jättää huomiotta! Opettajalle on lisätietoa työpajasta sivun lopussa.
VAIHE 1: Homman esittely ja yleistä kestävästä kehityksestä
Videon luento-osiosta sinun tulisi löytää vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:
- Miksi kestävän kehityksen tavoitteet ovat globaaleja, eli maailmanlaajuisia?
- Mikä on Agenda2030?
- Ketä kestävän kehityksen tavoitteet koskevat?
- Minkälaisilla keinoilla kestävän kehityksen tavoitteet saadaan toteutumaan?
Osion tehtävä: Kuvia kestävästä kehityksestä
Tehtävään liittyvät materiaalit: Tarvitset kestävän kehityksen kysymyksiin liittyvien kuvien gallerian, joka löytyy tästä alta. Lisäksi tarvitset kuvan kestävän kehityksen Agenda2030-tavoitteista, joka on kuvagallerian alla. Huom! Saat kuvagallerian kuvat suuremmaksi kuvaa klikkaamalla.
Tehtävän ohje: Valitse kuvagalleriasta yksi sinua kiinnostava tai miellyttävä kuva. Pohdi sitten, mihin kestävän kehityksen tavoitteisiin kuva liittyy. Kirjoita itsellesi muistiin ainakin 3 tavoitetta.
Aika: Tarvitset tehtävän toteuttamiseen n. 10 min.
KESTÄVÄN KEHITYKSEN KUVAGALLERIA:
VAIHE 2: Kestävän kehityksen kysymyksiin liittyvät tunteet ja niiden käsittely
Osion tehtävä: Käsitekartta kestävään kehitykseen liittyvistä tunteistasi
Tehtävään liittyvät tarvikkeet ja materiaalit: Tarvitset tehtävän toteuttamiseen valkoisen A4-kokoisen paperin sekä kynän. Lisäksi tarvitset tunnesanojen listan, joka löytyy kuvana tästä alta.
Tehtävän ohje:
Tee sanalistan avulla mind map (käsitekartta) omista tunteistasi, jotka liittyvät maailman tilaan ja kestävän kehityksen kysymyksiin.
-> Kirjoita kartan keskelle “Minä, maailman tila ja tunteeni”
-> Poimi listasta tai keksi itse tunnesanoja, jotka kuvaavat omia maailman tilaan ja kestävään kehitykseen liittyviä tunteitasi.
-> Sanoja voi kirjoittaa isolla tai pienellä, jos haluaa sillä tavoin kuvata yksittäisten tunteiden voimakkuutta. Sanoja voi myös yhdistää toisiinsa viivoilla tai nuolilla.
-> Käsitekarttaan voi halutessaan myös piirtää kuvia.
(Voit halutessasi kuunnella kuulokkeilla rauhallista musiikkia työtä tehdessäsi!)
Aika: Tarvitset tehtävän toteuttamiseen n. 20 min. Siirry sen jälkeen vaiheeseen 3.
VAIHE 3: Tunnetehtävän purku
Osion ohjeet:
1. Esitelkää käsitekartat toisillenne lyhyesti pareittain tai pienryhmissä (2 min. / henk.). Pohtikaa myös sitä, miltä tehtävän tekeminen tuntui.
2. Nouse seisomaan, pyörittele hartioita ja venyttele käsiä, jotta kehoon jääneet jännitykset pääsevät vapautumaan. Jos koulupäivän rakenne sen sallii, voit lähteä myös pienelle kävelylle ulos tai kuunnella vähän musiikkia.
VAIHE 4: Vaikuttamisen tarve ja -taidot
Osion tehtävä: Tee vaikuttamisteko!
Tehtävään liittyvät materiaalit: Tarvitset tehtävän tekemistä varten vain parhaillaan käytössäsi olevan tietokoneen, tabletin tai puhelimen. Vaikuttamistekojen ohjeet löydät tästä linkistä.
Tehtävän ohje:
1. Palauta mieleesi aiemmin valitsemasi valokuva ja siihen liittyvät kestävän kehityksen tavoitteet. Tänään voit yrittää vaikuttaa yhteen näistä tavoitteista.
2. Valitse vaikuttamistapojen listalta (linkki yllä) sinua kiinnostava vaikuttamisen tapa. Lue huolellisesti valitsemaasi vaikuttamistapaan liittyvät ohjeet.
3. Toteuta valitsemaasi kestävän kehityksen tavoitteeseen liittyvä vaikuttamisteko valitsemallasi tavalla.
4. Vaikuttaminen on oikeasti vaikuttavaa vasta silloin, kun siitä kerrotaan muille. Kun olet valmistellut vaikuttamistekosi, kerro siitä käyttämässäsi some-kavassa (esim. Insta, Tiktok tai luokan whatsapp-ryhmä). Jos opettajasi on tässä kohtaa antanut toisenlaisen ohjeistuksen, noudata sitä.
Aika: Tarvitset tehtävän toteuttamiseen n. 30 min. Tarkista tarkempi käytössäsi oleva aika opettajalta.
VAIHE 5: Palaute
Katso vielä tämä viimeinen lyhyt video. Kiitos osallistumisesta <3!
T. Eeva ja Pinja
Opettajan ohje
Hei opettaja, mukavaa, että olet tuomassa opiskelijasi mukaan Toivoa ja toimintaa työpajaan! Työpaja on mahdollista toteuttaa sekä etäopetuksessa että lähiopetuksessa.
Työpaja on toteutettu Biologian ja maantieteen opettajien liiton Toivoa ja toimintaa -hankkeen osana. Toteutuksesta ovat vastanneet hankkeen työntekijät: ympäristökasvatuksen asiantuntija Pinja Sipari sekä globaalikasvatuksen asiantuntija Eeva Kemppainen. Tunnekasvatukseen liittyvissä osioissa on konsultoitu dosentti Panu Pihkalaa, joka oli myös hankkeen työntekijä.
Määrittele käytettävissä oleva aika ja tehtävien palautustapa!
Työpaja on käytössäsi milloin ja missä tahansa ja sen voi toteuttaa myös osissa. Yllä olevien ohjeiden avulla opiskelijoidesi pitäisi pystyä toteuttamaan työpaja melko itsenäisesti. Sinun tulee kuitenkin määritellä opiskelijoillesi vielä tarkemmin työpajan eri osioihin käyttämänne aika sekä tehtävien palautustapa. Halutessasi voit toki tehdä työpajaan muitakin muutoksia!
Työskentelyyn tulisi varata aikaa vähintään 120 minuuttia (105 min. + 15 min. tauko). Lisätietoa työpajan eri osien kestosta löydät alempaa.
Kokonaisuus koostuu seuraavista osioista:
VAIHE 1: Esittely ja yleistä kestävästä kehityksestä
Kesto väh. 20 min. Tätä osiota voi halutessaan venyttää pidemmäksi, jos opiskelijoita kannustaa esittelemään tehtävän tulokset toisilleen.
Toteutus: Osion tehtävän voi toteuttaa yksin, pareittain tai pienryhmissä.
Korvaava toteutustapa: Tältä sivulta löytyvän Pinjan ja Eevan videon sijaan voit näyttää tiiviimmän Mikä kestävä kehitys? -videon (kesto 5:21). Tehtävän ohjeistus löytyy myös omalta verkkosivultaan.
VAIHEET 2&3: Kestävän kehityksen kysymyksiin liittyvät tunteet ja niiden käsittely sekä tunnetehtävän purku
Kesto väh. 30 min. Jos opiskelijat voivat esitellä työnsä tulokset toisilleen, kannattaa aikaa varata 35-40 min.
Toteutus: Osion 2 tehtävä toteutetaan yksilötyönä. Purun (osio 3) voi halutessaan toteuttaa yksin, pareittain tai pienryhmissä.
Korvaava toteutustapa: Tältä sivulta löytyvän Pinjan ja Eevan videon sijaan voit näyttää tiiviimmän Tutustu kestävän kehityksen kysymyksiin liittyviin tunteisiin! -videon (kesto 3:21).
VAIHE 4: Vaikuttamisen tarve ja taidot
Kesto väh. 45 min. Tätä osiota voi halutessaan venyttää selvästikin pidemmäksi. Tällöin opiskelijoita voi pyytää toteuttamaan useita vaikuttamistekoja samasta valitsemastaan kestävän kehityksen teemasta tai useammasta.
Toteutus: Osion tehtävän voi toteuttaa yksin tai pareittain.
Korvaava toteutustapa: Tältä sivulta löytyvän Pinjan ja Eevan videon sijaan voit näyttää tiiviimmän Miten voimme vaikuttaa kestävään kehitykseen? -videon (kesto 4:41).
VAIHE 5: Lopetus
Kesto 10 min.
Alkuperäinen toteutustapa: Tässä osiossa BMOL halusi kerätä nuorilta palautetta, mutta nyt palautetta ei enää tarvita.
Korvaava toteutustapa: Videon katsomisen sijaan työpajan lopuksi kannattaa pitää vapaamuotoinen loppukeskustelu siitä, mitä työpajassa opittiin ja millaisia oivalluksia työpajassa heräsi.
Lisätietoja:
Kaikissa kysymyksissä voit olla yhteydessä Biologian ja maantieteen opettajien liiton ympäristökasvattaja Pinja Sipariin (pinja.sipari@bmol.fi, puh. 050 461 76 78)!
ps. Taustatietoa opettajalle: kestävän kehityksen kysymyksiin liittyvistä tunteista voit lukea lisää täältä ja nettivaikuttamisen tavoista ja taustoista voit lukea täältä.