Vad är Hopp och Handling?

Hopp och Handling är en handlingsmodell för lärande för hållbar utveckling. Modellen har utvecklats inom ett projekt av Biologi- och geografilärarnas förbund. Projektet har fått stöd från utrikesministeriet sedan 2019. Handlingsmodellen och det tillhörande materialet stöder skolornas och ungdomsverksamhetens arbete med lärande för hållbar utveckling.

Hopp och Handling -modellen uppmuntrar till:

  • Att mångsidigt och kunskapsbaserat bekanta sig med olika utmaningar och lösningar inom hållbar utveckling.
  • Att hantera känslor relaterade till teman för hållbar utveckling. Detta görs genom att använda olika metoder för att träna emotionella färdigheter.
  • Att prova och träna på olika sätt att påverka samhället i praktiken.

Varje delområde av handlingsmodellen är lika viktigt. Läraren/ ledaren bör se till att tillräckligt med tid ägnas åt varje delområde. Delområdena kan behandlas i vilken ordning som helst.

På denna sida har vi samlat svenskspråkigt material från projektet, i samarbete med miljöorganisationen Natur och Miljö år 2024.

Anna palautetta ja osallistu arvontaan! Tällä lomakkeella voit jättää palautetta tästä tehtäväpaketista sekä muista uusista Toivoa ja toimintaa -hankkeen tehtäväpaketeista. Lomake on suomenkielinen, mutta voit jättää palautteesi myös ruotsiksi. Toivomme palautetta opettajilta, kasvattajilta sekä muilta nuorten parissa työskenteleviltä. Antamalla palautetta loppuvuoden aikana osallistut kirja-arvontaan! Lisätietoa arvonnasta löydät täältä. Lämmin kiitos avustasi! <3


1) Kunskapsbaserade utmaningar och lösningar inom hållbar utveckling

Med hållbar utveckling avses utveckling som tillfredsställer människors behov i nuet utan att ta möjligheten från kommande generationer att tillfredsställa sina behov. Idag betraktas hållbar utveckling vanligtvis genom FN:s globala mål för hållbar utveckling, Agenda 2030.

För att introducera temat hållbar utveckling kan exempelvis den korta undervisningsvideon med Eeva Kemppainen vara till hjälp. Efter det kan ämnet fördjupas eller diskuteras med hjälp av bildgalleriuppgiften om hållbar utveckling. I uppgiften väljer varje elev eller smågrupp en intressant bild ur bildgalleriet och funderar sedan över vilka globala mål som bilden är relaterad till. I all sin enkelhet har uppgiften visat sig vara mycket fungerande, eftersom den utmanar eleverna att tänka på hållbar utveckling utgående från olika perspektiv.

Några förslag på lämpliga länkar om hållbar utveckling på svenska:


2) Emotionella färdigheter och hållbar utveckling  

De utmaningar och lösningar som hållbar utveckling medför väcker många olika slags känslor. Känslor är en del av livet, och emotionella färdigheter är viktiga för vårt välbefinnande. Att lära sig att leva med olika känslor görs bäst tillsammans med andra.

Emotionella färdigheter innebär bl.a. att man lär sig namnge och hantera sina känslor. Att förtränga långvariga, utmanande känslor ökar risken för fysisk sjukdom och försvårar bland annat lärandet. Då vi lägger märke till och sätter ord på våra känslor hjälper det oss att samtidigt reglera känslorna. På så vis kan exempelvis ångest inte lamslå eller påverka vårt välbefinnande i alltför stor utsträckning.

Som introduktion till emotionella färdigheter kan undervisningsvideon med Panu Pihkala vara till hjälp.

Därefter kan man gå vidare till de praktiska övningarna. Deltagarna/eleverna får bekanta sig med en ”ordlista” för olika känslor (se nedan), för att därefter skapa sina egna tankekartor över de känslor som väcks gällande miljöfrågor. Att skapa sin egen tankekarta är en givande och ofta omtyckt övning.

Det är viktigt att läraren/ den vuxna själv har reflekterat över sina egna känslor kopplade till hållbar utveckling åtminstone behjälpligt innan hen börjar handleda ungdomarna i övningarna. Ett bra sätt att förbereda sig är att själv utföra övningen i förväg.

Uppgift: Tankekarta över miljökänslor

I den här övningen gör vi en tankekarta över våra egna miljörelaterade känslor. För uppgiften, som tar ca 15 min, behöver du ordlistan över känslor (se nedan), ett tomt papper och en penna.   

På mitten av pappret skriver du Tillståndet i världen och mina känslor, och rita en ram kring meningen. Gör nu en tankekarta. Välj ut ord från listan (eller hitta på dem själv) som beskriver dina känslor för världsläget och skriv dem runt ramen.

Orden kan skrivas med stora eller små bokstäver, beroende på hur starka känslorna är. Du kan koppla ihop dem med streck, prickade linjer eller pilar. Om du vill kan du också lägga till bilder eller andra grafiska element som du tycker passar in.

Kommer du på situationer där de här känslorna uppstår?

OBS! Som med alla känsloövningar är det lämpligt att utbildaren först provar den här övningen på egen hand eller med en kollega och reflekterar över de känslor som uppgiften lyfter fram.

Ta också en titt på det material om känslor kopplade till hållbar utveckling som andra organisationer har producerat:


3) Samhällspåverkan

Som en positiv bieffekt av att lära sig mer om känslor uppstår ofta en vilja att agera. Genom att diskutera frågor om hållbar utveckling får varje ungdom en möjlighet att hitta de frågor som intresserar och som hen är beredd att arbeta för.  

För mycket fokus på enbart små handlingar, såsom att släcka lampor och handla på loppis, kan ge intrycket att situationen inte är särskilt allvarlig i slutändan. Dessutom tar fokus på små handlingar tid och energi från ett betydligt viktigare samhälleligt agerande. Unga kan vara värdefulla samhällsaktörer även i större frågor, t.o.m. i globala sammanhang.

Vi uppmuntrar därför till att prova olika sätt att påverka samhället i praktiken! Målet är att unga ska få öva på olika sätt att påverka för att lösa problem som de själva valt. Som introduktion till samhällspåverkan kan den korta undervisningsvideon med Eeva Kemppainen vara till hjälp.

OBS! Här finns 22 olika snabba sätt att påverka samhället, som även unga enkelt kan genomföra i skolan.

Det är värt att komma ihåg att effekten av våra handlingar ökar när så många som möjligt känner till dem! Det lönar sig att berätta om sina handlingar för sin klass, övrig personal på skolan och även en bredare publik via skolans väggar, på sociala medier och på webbplatser.

Några förslag på lämpliga länkar om hållbar utveckling på svenska:

Vi önskar er många inspirerande aha-upplevelser med materialet om känslor, hållbar utveckling och samhällspåverkan!


Lisää blogissa

Anna palautetta materiaaleistamme ja osallistu arvontaan!

Toivoa ja toimintaa -hankkeessa on julkaistu vuoden 2024 aikana runsaasti uutta upeaa materiaalia. Nyt kaipaamme materiaaleista palautetta! Vuonna 2024 hankkeessa ...

Toivoa ja toimintaa alakouluun

Tältä sivulta löydät alakouluun sopivia kestävän kehityksen kasvatuksen toimintavinkkejä ja tutustut kestävän kehityksen kasvatuksen Toivoa ja toimintaa -toimintamalliin. Vinkit toimivat ...