Kun Lempäälän lukiossa huomattiin näköalattomuuden ja ympäristöasioihin liittyvän ahdistuksen lisääntymistä, päätti historian ja yhteiskuntaopin opettaja Jarmo Lehtinen tarttua toimeen. Hän päätti kutsua koolle ympäristötoimintaryhmän.
“Mietin, että tuleekohan ensimmäiseen infotilaisuuteen enempää kuin ehkä yksi opiskelija. Paikalle tuli 28 henkilön porukka”, Lehtinen sanoo.
Mitään ei annettu nuorille valmiina vaan toiminta oli suunniteltava itse. Ensimmäiseksi ryhmälle hahmoteltiin identiteetti, ja ajatus ilmastosotureista syntyi nopeasti. Ryhmän tavoitteiksi sovittiin tiedon välittäminen ilmastonmuutoksesta, ympäristön kannalta fiksuihin valintoihin kannustaminen, asioihin vaikuttaminen lähellä ja kauempana sekä keskittyminen edistysaskeliin. Toiminnassaan soturit välttävät ahdistuksen lisäämistä ja keskittyvät ratkaisuihin.
Ilmastoasioiden ohella ryhmässä käsitellään myös muita ympäristöaiheita kuten kierrätystä ja kiertotaloutta. Toimijat jakautuvat pienempiin ryhmiin kiinnostuksensa ja osaamisensa mukaan. Tällä hetkellä yksi porukka käsikirjoittaa ympäristöaiheista videota, toinen selvittää, mikä on Lempäälän kierrätyskeskuksen tulevaisuus.
Tekemällä oppii
Soturit eivät toimi yksin. Yhteistyötä tehdään paikallisten yritysten ja yhdistysten kanssa. Mukaan on otettu myös kunnan koko kouluverkosto: Soturit vierailevat lähialueen muissa kouluissa kertomassa ympäristönsuojelusta.
Tekemistä on paljon, ja vastuussa siitä ovat opiskelijat itse. Opettaja toimii rohkaisijana ja valmentajana.
“Ilmastosoturit ottavat itse yhteyttä viranomaisiin, julkaisevat tekstejä ja suunnittelevat toimintaa. Samalla karttuvat monenlaiset taidot joita tarvitaan myös työelämässä”, Lehtinen sanoo.
Yhteisöllistä, jatkuvaa ja antoisaa
Koska toiminta perustuu yhdessä tekemiseen, aloitetaan toimintavuosi vuorokauden mittaisella yhteisellä leirillä. Tämän jälkeen ilmastosoturit kokoontuvat välitunneilla, tavallisesti kerran viikossa ja tarvittaessa useammin. Jatkuvuutta varmistetaan siten, että toisen vuosikurssin opiskelijat rekrytoivat mukaan ensimmäisen vuoden lukiolaisia. Nyt toiminnassa on mukana noin neljäkymmentä opiskelijaa.
Ilmastosoturit valitsivat itse toimintaa kuvaaviksi adjektiiveiksi mielenkiintoisen, avartavan, opettavaisen, antoisan, stressiä vähentävän, monipuolisen, hauskan, yhteisöllisen ja uusia mahdollisuuksia avaavan.
“Voisin omasta puolestani lisätä tähän vielä inspiroivan ja toiveikkuutta lisäävän”, Lehtinen sanoo.
Tärkeämpää kuin talvisota
Ilmastosoturit ovat muuttaneet myös opettajaa itseään. Ruokavalio on painottunut kasviksiin ja autoilu on vähentynyt.
“Työkaverini on sanonut suoraan, että on näistä asioista eri mieltä, mutta hän silti ihailee ilmastosotureiden toimintaa”, Lehtinen sanoo.
Lehtinen myöntää, ettei kukaan toimintaan osallistuva laske siihen kuluvia tunteja. Opiskelijat saavat ilmastosoturitoiminnasta yhden kurssimerkinnän.
“Itse koen, että opettajan tehtävänä on valmistaa nuoria tulevaisuuteen. Ympäristökysymykset jäävät koulun opetuksessa helposti käsittelemättä, ja tuntemattomat asiat luovat pelkoa. Ilmastokysymys on mielestäni yksi tärkeimpiä asioita, joka lukiolaisen pitäisi ymmärtää. Jopa tärkeämpi kuin talvisota – ja minä sentään opetan historiaa!” Lehtinen nauraa.
Teksti: Hanna Kaisa Hellsten
Kuvat: Lempäälän lukion ilmastosoturit
Lempäälän ilmastosoturit facebookissa: https://www.facebook.com/groups/295838054361838/
Ilmastosoturien kotisivut: www.ilmastosoturit.fi