Kestävällä kehityksellä tarkoitetaan kehitystä, joka tyydyttää ihmisten nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää omat tarpeensa. Tällä hetkellä kestävää kehitystä tarkastellaan yleensä maailmanlaajuisen kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda2030:n kautta. Ohjelma koostuu 17 päätavoitteesta sekä lukuisesta joukosta tarkempia alatavoitteita.
Koska kestävän kehityksen tavoitteita on paljon, tuntuu ohjelman haltuunotto monen mielestä haastavalta. Erilaisilla peleillä kestävän kehityksen tavoitteet tulevat tutuksi helpolla ja hauskalla tavalla!
Tälle sivulle on koottu useita erilaisia ja eri kohderyhmille soveltuvia Agenda 2030 -pelejä. Hauskoja hetkiä pelien parissa!
Agenda 2030 -muistipeli
Helpompi versio: Tulosta muutama kappale yllä olevaa Agenda 2030-ruudukkoa mahdollisimman paksulle paperille tai liimaa ruudukko kartongille. Leikkaa sitten yksittäiset tavoiteruudut muistipelikorteiksi.
Kohderyhmä: Muistipeli sopii tavoitteisiin tutustumiseen pienillekin oppilaille ja on yllättävän hauska tapa kerrata tavoitteita jopa aikuisten kanssa.
Pelaajien määrä: n. 4 henkilöä / peli. Isommalle ryhmälle tarvitaan siis useampi muistipelipakka.
Vaativampi versio: Käyttäkää pelikortteina pelkkien kuvien sijaan tulostettavaa YK-liiton kestävän kehityksen korttipakkaa. Pelaajan tulee osata yhdistää kuvakortti (Agenda 2030 -tavoiteruutu) sekä kortti, jossa selitetään auki tavoitteen sisällöt.
Agenda 2030 -alias
Aliaksessa käytetään korttien sijaan sanalistaa, jonka voi tulostaa täältä. Listalla on kaikki 17 Agenda-tavoitetta sekä kolme kuhunkin tavoitteeseen liittyvää termiä, jotka on poimittu alatavoitteista.
Pelin ohjeet, versio 1:
- Jokainen valitsee listalta vuorotellen yhden termin ja selittää sen muille mainitsemmatta itse termiä.
- Muut pelaajat yrittävät arvata mistä termistä on kyse. Ensimmäisenä oikean termin arvannut saa pisteen. Pitäkää kirjaa pisteistä!
- Peli jatkuu niin kauan, kuin aikaa on (n. 15 min.)
- Pelaajien määrä: 4-6 henkilöä / peli. Tulosta jokaiselle ryhmälle vähintään yksi sanalista.
Pelin ohjeet, versio 2:
- Opettaja leikkaa sanalistan sanat irrallisiksi lapuiksi ja laittaa laput pussiin.
- Oppilas nostaa pussista lapun ja selittää sanan koko ryhmälle.
Kohderyhmä: Osa selitettävistä sanoista on haastavia. Peli sopii noin 15-vuotiaille ja sitä vanhemmille. Nuoremmat voivat pelata Aliasta pelkillä Agenda-tavoitteilla, joilloin opettaja voi hyödyntää esim. muistipelikortteja.
Nuorten Akatemian Agenda 2030 -teemaiset Seppo-pelit eri luokka-asteille
Nuorten Akatemia on tuottanut neljä Agenda 2030-teemaista oppimispeliä, jotka johdattavat yläkoululaiset ja 2. asteen opiskelijat tutustumaan kestävän kehityksen toimintaohjelmaan solidaarisuuden, ihmisarvoisen työn ja taloudellisen tasa-arvon näkökulmasta. Läydät niistä lisätietoa täältä. Matkalla maailmankansalaiseksi -hankkeen yhteydessä on kehitetty myös 5.-6.-luokkalaisille suunnattu Agenda 2030 tutuksi -peli, josta löytyy lisätietoa täältä.
Kahoot-pelejä Maailma 2030 -sivustolla – myös ruotsiksi
Maailma 2030 on Ulkoministeriön globaalikasvatusaineisto kestävän kehityksen tavoitteista ja Suomen kehitysyhteistyöstä. Sivustolta löytyy kokoelma teemaan liittyviä Kahoot-pelejä eri luokka-asteille, myös ruotsiksi. Suora linkki Kahoot-peleihin.