[Omatoimisuoritus] Kirjoitustehtävät, kurssitodistuksen hakeminen ja palaute

Tältä sivulta löydät ohjeet kurssin omatoimisiin kirjoitustehtäviin sekä kurssitodistuksen hakemiseen. Otamme tosi mielellämme vastaan myös palautetta kurssista!


Kirjoitustehtävät

Kirjoitustehtävien ohjeet ovat alla. Kunkin tehtävän palautusohjeet kerrotaan tehtävän lopussa. Tehtävät palautetaan kaikki kerrallaan tällä samalla lomakkeella, jolla haet myös kurssisuoritusta. Voit tehdä tehtävät kurssin missä vaiheessa tahansa.

TÄRKEÄÄ! Kirjoita ja tallenna tehtävien vastaukset tiedostoon omalle tietokoneellesi tms. ja palauta ne vasta kurssin lopuksi!


TEHTÄVÄ 1. Minä keke-toimijana

Tässä tehtävässä pääset tutustumaan itseesi kestävän kehityksen toimijana. Mitkä asiat ovat sinulle erityisen tärkeitä? Millaisia taitoja sinulla on? Minkälaisia tunteita teemat ovat viime aikoina sinussa herättäneet?

Tehtävä koostuu useista osista. Tarvitset tehtävää varten kaksi eri väristä kynää sekä tyhjän paperin. Kohdassa e) on ohje siitä, miten tehtävä palautetaan. Tehtävän tekemiseen tulisi varata aikaa noin 30 minuuttia.

a) Hahmota kuvan avulla.

  • Piirrä paperin keskelle oma kuvasi (esim. tikku-ukko) ja kirjoita sen alle nimesi.
  • Lähde sitten tutustumaan tähän sanalistaan ja kerää paperille sanoja, jotka jollakin tavalla kuvaavat sinua kestävän kehityksen toimijana. Listalla on niin taitoja, vahvuuksia, tunteita kuin arvojakin.
  • Ripottele vähintään 10 (mutta mahdollisesti paljon enemmänkin) itseäsi jollakin tavalla kuvaavaa sanaa tikku-ukon ympärille.
  • Voit lisätä myös sellaisia sanoja, joita listalta ei löydy ja tai muuntaa listan sanoja paremmin itseesi sopivaksi.
  • Työskentelyaikaa on n. 10-15 min.


b) Kuka et ole?

  • Kirjaa toiselle puolelle paperia sellaisia sanoja, jotka eivät mitenkään kuvaa sinua kestävän kehityksen toimijana. Kuka et ainakaan ole?
  • Työskentelyaikaa on n. 5 min.

c) Katse tulevaisuuteen.

  • Pohdi mihin suuntaan haluaisit kehittyä kestävän kehityksen toimijana.
  • Lisää tikku-ukkopuolen kuvaasi sanoja tai alleviivaa niitä asioita ja ominaisuuksia, joita haluaisit itsessäsi vahvistaa. 
  • Jos mahdollista, käytä tässä eri väristä kynää!
  • Työskentelyaikaa on n. 5 min.

d) Kiteytä.

  • Keksi parin sanan kiteytä itsestäsi keke-toimijana.
  • Esimerkiksi: Angstinen Toimeenpanija, Sanavalmis Ihmisoikeuksien Puolustaja, Innostunut Unelmoija, Hämmentynyt Luonnontieteilijä,  Sydämeltään Kasvattaja tms.
  • Käytä luovuutta ja huumoriakin!
  • Työskentelyaikaa on n. 5 min.

e) Reflektoi ja palauta.

  • Pohdi vielä lopuksi, mitä opit itsestäsi tehtävän avulla.
  • Tehtävä palautetaan kirjoittamalla parin lauseen mittainen reflektio sekä kertomalla palautuskentässä kohdan d) kiteytys itsestäsi.
Kuvassa on joidenkin Mainiot menetelmät -kurssin osallistujien kiteytyksiä siitä, millaisia keke-toimijoita he ovat.

TEHTÄVÄ 2. Vinkkejä ja ideoita koulujen kestävyyskasvatukseen

  • Tutustu tähän tiedostoon, johon kurssin osallistujat ovat yhteistyössä koonneet erilaisia vinkkejä ja ideoita koulujen kestävyyskasvatuksen.
  • Keksi itse n. 3 vinkkiä, jotka kurssikoordinaattori voi lisätä yhteiseen vinkkilistaan. Tehtävä palautetaan kirjoittamalla vinkit tehtävien palautuskenttään.
  • Tehtävän tekemiseen tulisi varata aikaa noin 20 minuuttia.

TEHTÄVÄ 3. Katse toivottaviin tulevaisuuksiin: kestävä koulu 2035

Tässä tehtävässä pääset pohtimaan, millainen olisi unelmiesi koulu, jossa kestävyysasiat on otettu huomioon mahdollisimman hyvin. Kirjoitustehtävän (b-c) tekemiseen tulisi varata aikaa noin 20 minuuttia. Lisäksi tarvitset tehtävän a-osion tekemiseen aikaa 35-60 min. riippuen valitsemastasi orientaatiomateriaalista.

HUOM! Jos työkenttäsi ei ole koulu, voit soveltaa tehtävää niin, että pohdit siinä omaa työkenttääsi.

a) Orientoidu tulevaisuusajatteluun. Orientoitumisen voi tehdä kahdella eri tavalla, joista voit valita itsellesi mieluisamman. Kiinnitä erityistä huomiota siihen, mitä materiaaleissa sanotaan toivottavista tulevaisuuksista.

  • Katso tämän kurssin asiantuntijaluento nro. 5: Ymmärrä tulevaisuusvaltaa
  • Kuuntele Biodiful -tutkimushankkeen Luonto katoo -podcastin jakso Miksi ekologisesti kestävän tulevaisuuden kuvitteleminen on niin vaikeaa? Löydät jakson hankkeen verkkosivulta, tai Spotifystä.

b) Unelmoi tulevaisuudesta. Lähde sitten pohtimaan apukysymysten avulla, minkälainen voisi olla koulujen ja oppilaitosten mahdollisimman kestävä tulevaisuus. Ideointi voi olla, ja sen kannattaa olla villiä ja rohkeaa! Tämän hetken realiteetit kannattaa unohtaa hetkeksi. 

  • Millaisia asioita opetuksessa käsitellään ja miten?
  • Millainen on oppituntijako, tai onko sellaista?
  • Millaisia oppimateriaaleja käytetään?
  • Millaista on vuorovaikutus / yhteistyö opiskelijoiden ja opettajien välillä?
  • Millaista on opettajien keskinäinen vuorovaikutus / yhteistyö?
  • Millaista on vuorovaikutus / yhteistyö opettajien ja koulun johdon välillä?
  • Millaista on vuorovaikutus / yhteistyö ulkopuolisten toimijoiden kanssa?
  • Millainen on koulurakennus ja piha?

c) Tehtävän palautus. Tehtävä palautetaan kirjoittamalla noin puolen sivun mittainen vapaamuotoinen teksti siitä, millainen olisi unelmiesi kestävä koulu vuonna 2035. Tehtävässä tärkeintä on villi unelmointi, tekstin muotoon voi kiinnittää huomiota vähemmän. Esim. ranskalaiset viivat riittävät hyvin.


Tehtävien palautus ja kurssitodistuksen hakeminen

Kun olet katsonut kurssin johdantoluennon, 6 vapaavalintaista videoluentoa sekä tehnyt kirjoitustehtävät, on kurssi suoritettu. Onneksi olkoon! 

Palauta kirjoitustehtävät tällä lomakkeella. Kerro samalla, mitkä vapaavalintaiset luennot katsoit.

Meille on hankkeen raportointia varten hyvin tärkeää, että ilmoitat suorittaneesi kurssin. Teethän sen, vaikka et kurssitodistusta tarvitsisikaan. KIITOS! <3 


Jätä palautetta

Otamme tosi mielellämme vastaan palautetta kurssista. Palautetta voi antaa anonyymisti tällä lomakkeella.

Toivottavasti kurssi oli antoisa ja innostaa sinut kestävyyskasvatuksen pariin entistä useammin. Kiitos osallistumisesta ja hyvää jatkoa!