Nettisivustomme on julkaistu!

Toivoa ja toimintaa -hankkeessa pureudutaan kahteen ajankohtaiseen aiheeseen: käsittelyssä ovat sekä ilmastoahdistuksen kaltaiset ympäristötunteet että koulun mahdollisuudet auttaa nuoria kasvamaan maailmankansalaisiksi, jotka toimivat aktiivisesti ympäristön ja toisten ihmisten puolesta. Hankkeessa tarkastellaan koko kestävän kehityksen kysymysten laajaa palettia, jotta jokainen nuori voi löytää itseään innostavia asioita, joiden puolesta toimia. 

Hankkeen nettisivusto julkaistiin joulukuun puolivälissä. Sivusto tarjoaa opettajille taustatietoa hankkeen aiheista sekä runsaasti käytännön vinkkejä opetustilanteita varten. Materiaaleja julkaistaan pikkuhiljaa syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana. Nettisivusto on kokonaan valmis syksyllä 2020, jolloin koulutamme opettajia hankkeen teemoista laajasti eri puolilla Suomea. 

Alkuvaiheessa sivuston keskeisintä antia on hankkeessa työskentelevän dosentti Panu Pihkalan Ilmastonmuutos ja tunteet -artikkeli, jossa kuvataan laajasti ilmastonmuutos-ilmiön aiheuttamia tunteita sekä niiden käsittelytarpeita ja -mahdollisuuksia koulukontekstissa.

Hankkeen pääkohderyhmää ovat eri oppiaineiden opettajat yläkoulussa ja lukiossa, mutta hanke hyödyttää myös luokanopettajia. Hanketta toteuttaa Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry. Käytännön toteutuksesta vastaavat ympäristökasvattaja Pinja Sipari, globaalikasvattaja Eeva Kemppainen ja dosentti, tietokirjailija Panu Pihkala. Hanke on rahoitettu Ulkoministeriön viestintä ja globaalikasvatustuella.

Tulethan mukaan?


Lisää blogissa

Toivoa ja toimintaa NUORI24 -messuilla

NUORI2024 – valtakunnalliset nuorisotyön päivät järjestetään Tampere-talolla 24.-25.4.2024. Biologian ja maantieteen opettajien liiton Toivoa ja toimintaa -hanke on mukana messuilla! ...

Agenda 2030 -tavoitteet selkokielellä

Agenda 2030 -tavoitteet selkokielellä Agenda 2030 -toimintaohjelman alatavoitteet sisältävät paljon kiinnostavaa lisätietoa kestävästä kehityksestä. Toisinaan tavoitetekstit ovat kuitenkin vaikealukuisia. Ne ...