Yhä kasvava lasten ja nuorten ilmastolakkoliike aiheuttaa yhteiskunnassa ja kouluissa uudenlaisia tilanteita. Mitä pitäisi ajatella ja miten toimia, kun lapset ja nuoret haluavat astua eturiviin yhteiskunnallisina toimijoina? Vaikka liikehdintä on uutta, on julkisessa keskustelussa ehtinyt jo syntyä joitakin siihen liittyviä, usein toistuvia ja virheellisiäkin väitteitä. Miten niihin voi vastata?
Yleinen
Tervetuloa mukaan lukemaan ja jakamaan hyviä uutisia kestävästä kehityksestä!
Moni kokee uutisten olevan usein masentavia tai jopa ahdistavia. Maailmassa tapahtuu kuitenkin myös paljon hyvää. Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry on perustanut Toivoa ja toimintaa -hankkeensa osana uuden Hyviä uutisia kestävästä kehityksestä -facebook-ryhmän, jossa jaetaan ryhmän nimen mukaisesti hyviä uutisia kestävästä kehityksestä.
Resursseja ympäristötunteiden käsittelyyn
Ilmastoahdistuksesta ja muista ympäristötunteista puhutaan nykyään paljon ja aihepiiri mietityttää muun muassa opettajia ja muita kasvattajia. Kokosimme käyttöösi tuhdin linkki- ja vinkkilistan ympäristötunteiden käsittelyyn liittyvästä luettavasta ja kuunneltavasta.
Nettisivustomme on julkaistu!
Toivoa ja toimintaa -hankkeessa pureudutaan kahteen ajankohtaiseen aiheeseen: käsittelyssä ovat sekä ilmastoahdistuksen kaltaiset ympäristötunteet että koulun mahdollisuudet auttaa nuoria kasvamaan maailmankansalaisiksi, jotka toimivat aktiivisesti ympäristön ja toisten ihmisten puolesta. Hankkeessa tarkastellaan koko kestävän kehityksen kysymysten laajaa palettia, jotta jokainen nuori voi löytää itseään innostavia asioita, joiden puolesta toimia. Hankkeen nettisivusto julkaistiin joulukuun puolivälissä. Sivusto tarjoaa […]